România mai este întrecută doar de statele baltice Letonia (69%) şi Lituania (65%). Statistica este optimistă dacă ne raportăm la situaţia actuală. Anul trecut piaţa de retail din România s-a contractat cu 10,1%, iar pentru acest an sunt prognozate scăderi cu alte 3,8 procente. Cu toate acestea, analiştii King Sturge prevăd că sectorul se va întoarce pe o pantă ascendetă începând de anul viitor, când se estimează o creştere de 2,2%, după care rata anuală de creştere va fi, în medie, de 5,2%.
“Deşi România parcurge în continuare perioada de criză, se preconizează o creştere de peste 60% în următorul deceniu, concomitent cu pieţe mai mari, cum ar fi Polonia, Republica Cehă şi Ungaria, care au toate premizele pentru o creştere de peste 40%. Oferta de spaţii moderne este mult mai realist stabilită în prezent, fiind condiţionată de lipsa finanţării şi de luarea în considerare a unor criterii obligatorii noi, cum ar fi: zona de atracţie, puterea de cumpărare şi concurenţa din zonă”, a declarat Carmen Ravon, senior negotiator în cadrul departamentului de retail la King Sturge România.
Dacă în 2009, fiecare român a cumpărat, în medie, de 1.058 de euro, analiştii King Sturge se aşteaptă ca până în 2020 vânzările raportate pe cap de locuitor să crească la 1.736 euro. Chiar şi cu această creştere de 64%, România se plasează pe ultimele locuri în Europa la acest capitol.
Chiriile percepute de proprietarii spaţiilor de pe Bulevardul Magheru din Bucureşti concurează cu cele din oraşele Occidentale. În Bucureşti chiria se ridică la 960 de euro/mp/lună, mai mare decât cea percepută de proprietarii spaţiilor de pe Grand Rue din Luxemburg (800 euro/mp/lună) sau de pe bulevardul Chiado din Lisabona (950 de euro/mp/lună).