Consumatorii care au cumpărat un produs pe care îl consideră neconform vor primi automat un altul nou. Ei trebuie să sesizeze acest lucru într-un termen scurt. Conform unui proiect de lege, promulgat de Klaus Iohannis, consumatorii au dreptul să primească un produs nou, dacă cel cumpărat nu este conform ofertei anunțate de vânzător.

Inițial, în OUG nr. 140/2021, aflată în vigoare, se prevedea, la articolul 11, , alineatul (7): „Consumatorii pot sa opteze pentru o anumită măsură corectivă în cazul în care neconformitatea bunurilor este constatata la scurt timp după livrare, fără a depăși 30 de zile calendaristice”.

Consumatorul poate opta între reparație și înlocuire

Pentru ca bunurile sa fie aduse în conformitate, consumatorul poate opta între reparație și înlocuire, cu excepția cazului în care măsura corectiva aleasă ar fi imposibilă sau, în comparație cu cealaltă măsură corectivă disponibilă, ar impune vânzătorului costuri care ar fi disproporționate, luând în considerare toate circumstanțele, inclusiv:

a) valoarea bunurilor în cazul în care nu ar fi existat neconformitatea;
b) gravitatea neconformității, sau
c) dacă măsura corectivă alternativa ar putea fi executată fără vreun inconvenient semnificativ pentru consumator.

În ce condiții poate refuza vânzătorul înlocuirea bunului

Vânzătorul putea refuza să aducă în conformitate bunurile dacă reparația sau înlocuirea sunt imposibile sau i-ar impune costuri care ar fi disproporționate, luând în considerare toate circumstanțele.

În forma legii adoptată de Camera Deputațior, s-a modificat un articol care prevede acum că consumatorii beneficiază de înlocuirea bunurilor în cazul în care neconformitatea acestora este constatată la scurt timp după livrare, fără a depăşi 30 de zile calendaristice.

Modificarea care vine în sprijinul cumpărătorilor

Modificarea a fost cerută de deputatul PSD, Dumitru Lucian Lungoci, care a susținut că, în această situație se consideră că bunurile aveau deja un viciu la momentul achiziționării, sens în care, consumatorul trebuie să fie protejat prin înlocuirea acestora.

Legea intră în vigoare la trei zile de la publicarea în Monitorul Oficial.

Pe de altă parte, Comisia Europeană a luat recent o decizie importantă referitoare la multe norme comune care vizează dreptul de reparare a bunurilor. Prin aceste norme, consumatorii sunt încurajați să-și repare electrocasnicele și electronicele defecte după expirarea perioadei de garanție.

Mai mult, producătorii vor fi obligați să pună la dispoziție informații și piese de schimb. Inițiativa pentru „dreptul la reparare” ia în considerare și cazurile în care consumatorii aleg să-și repare singuri produsele care s-au defectat, sau îi obligă pe producători să facă acest lucru, în cazul în care reparația în sine este viabilă și nu costă mai mult decât un produs nou.