Legea care instituie dreptul străinului de a rămâne pe teritoriul României până la finalizarea procedurii de azil a fost promulgată de către președintele Klaus Iohannis.
Drepturile străinului pe teritoriul României. S-a dat legea. Klaus Iohannis a semnat
Miercuri, președintele Klaus Iohannis a dat undă verde legii care aprobă Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 35/2023, care modifică și completează mai multe acte normative ce țin de sfera străinilor și azilului în România.
Această lege impune anumite măsuri esențiale pentru gestionarea migrației ilegale și reducerea mișcărilor migratorii secundare, adaptând în același timp cadrul legal intern al României în domeniul străinilor și azilului la reglementările europene. Astfel, este confirmat dreptul străinilor de a rămâne pe teritoriul României până când procedura de azil este completă.
Având în vedere fluxul considerabil de străini din zona conflictului armat din Ucraina, s-au adus modificări și completări legii nr. 122/2006 pentru a sprijini eforturile poliției de imigrări în procesarea cererilor de protecție internațională.
Astfel, se permite implicarea experților Agenției Uniunii Europene pentru Azil (EUAA), conform regulamentelor europene, în recepționarea cererilor de azil și evaluarea dosarelor, așa cum este prevăzut în legea promulgată.
Apare și legea care prevede schimbul de informaţii cu Departamentul pentru Securitate Internă al SUA
Iohannis a promulgat, miercuri, și legea privind modificarea şi completarea Legii nr. 158/2019 pentru stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a Acordului dintre Guvernul României şi Guvernul Statelor Unite ale Americii privind intensificarea cooperării în prevenirea şi combaterea infracţiunilor grave, semnat la 5 octombrie 2015 la Washington, D.C., precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
Legea promulgată creează, la nivel naţional, mecanismele necesare pentru realizarea unui schimb de informaţii cu Departamentul pentru Securitate Internă al Statelor Unite ale Americii, prin intermediul unei platforme informatice dezvoltate şi administrate de către Ministerul Afacerilor Interne (MAI).
Astfel, va fi creat „un flux de lucru automatizat cu Departamentul pentru Securitate Internă, care să permită punctului sau punctelor naţionale de contact desemnate de partea americană şi de partea română căutarea automatizată a datelor de referinţă dactiloscopice în sistemul AFIS naţional prin platforma informatică, precum şi în sistemele de identificare similare ale părţii americane, cât şi transmiterea, după caz, a datelor personale şi a informaţiilor suplimentare, în cazul unei concordanţe”, conform actului normativ promulgat de către şeful statului.
Cum va funcţiona platforma informatică
Conform noilor reglementări, Inspectoratul General al Poliției Române, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră și Inspectoratul General pentru Imigrări au fost desemnate ca puncte naționale de contact pentru realizarea interogărilor automate în vederea prevenirii, descoperirii și combaterii infracțiunilor grave în cadrul colaborării cu Departamentul american pentru Securitate Internă. În plus, legea include și măsuri specifice pentru protecția prelucrării datelor cu caracter personal.
Prin intermediul platformei informatice, datele cu caracter personal și informațiile suplimentare obținute automatizat în urma interogării pot include, printre altele, următoarele: numere de referință asociate, nume, prenume, cod sau număr individual național, imagine facială, dată și loc de naștere, nume anterior sau alte denumiri utilizate, numele și prenumele părinților, sex, cetățenie, infracțiune sau motivul înscrierii, date din pașaport, informații din cazier și de frontieră, precum și statutul juridic al străinului în materie de migrație și azil.
În cazul în care, în urma schimbului de date, se descoperă informații legate de prevenirea și combaterea terorismului, structurile desemnate din cadrul MAI trebuie să le transfere în cel mai scurt timp, dar nu mai târziu de 72 de ore, către Serviciul Român de Informații, autoritatea națională și punctul de contact cu partea americană în acest domeniu.
De asemenea, informațiile suplimentare primite de la partea americană ca urmare a interogării dactiloscopice vor fi stocate în platforma informatice pentru o perioadă de 3 ani și vor fi utilizate de către Poliția Română, Poliția de Frontieră Română și Inspectoratul General pentru Imigrări în conformitate cu prevederile acordului.