Klaus Iohannis și Guvernul au avut parte miercuri de înfrângeri grele la Curtea Constituțională. Astfel, în ședința de miercuri, din data de 19 ianuarie 2022, Curtea Constituțională, în cadrul controlului legilor anterior promulgării, a decis, cu unanimitate de voturi, să respingă, ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate formulată de Președintele României și a constatat că Legea pentru modificarea și completarea art.13 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc și pentru completarea art.20 ind.2 alin.(3) din Legea educației fizice și sportului nr.69/2000 este constituțională, în raport cu criticile formulate.
Curtea Constituţională a României (CCR) a respins, miercuri, ca neîntemeiată, sesizarea preşedintelui Klaus Iohannis asupra Legii prin care Comitetul Olimpic şi Sportiv Român şi Comitetul Naţional Paralimpic primesc 1%, respectiv 0,2% din taxele pe jocurile de noroc.
CCR, sesizat de Iohannis încă din decembrie 2021
Şeful statului a sesizat CCR în luna decembrie a anului trecut în legătură cu Legea pentru modificarea şi completarea art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc şi pentru completarea art. 202 alin. (3) din Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000.
„Legea transmisă la promulgare prevede că 1% din taxele percepute pentru obţinerea licenţei de organizare a jocurilor de noroc şi a autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc, precum şi din taxa de acces în cazinouri şi cluburi de poker se constituie ca venit al Comitetului Olimpic şi Sportiv Român, iar 0,2% ca venit al Comitetului Naţional Paralimpic. Astfel, taxele respective nu sunt alocate în integralitate ca venituri bugetare, bugetul de stat fiind, în acest mod, diminuat cu sumele alocate direct Comitetului Olimpic şi Sportiv Român, respectiv Comitetului Naţional Paralimpic. Mai mult, prin această reglementare, anumite procente din veniturile bugetare obţinute ca urmare a perceperii acestor taxe sunt prealocate, în mod direct, unei cheltuieli extrabugetare, ca venituri pentru cele două entităţi, cu statut juridic de asociaţie”, explica şeful statului în sesizare.
Care era motivația președintelui
El adăuga că legea transmisă la promulgare, contrar prevederilor în vigoare, instituie cadrul juridic necesar utilizării respectivelor taxe bugetare în afara sistemului bugetar.
„Având în vedere statutul Comitetului Olimpic Sportiv Român şi al Comitetului Naţional Paralimpic, acestea sunt asociaţii, persoane juridice de drept privat, de utilitate publică, astfel că nu pot fi exceptate de la rigorile art. 10 alin. (2) din Legea nr. 500/2002. (…) Prin modul defectuos de legiferare, soluţia legislativă adoptată de Parlament a creat o incertitudine juridică referitoare la existenţa şi respectarea normativă a principiilor legislative bugetare şi a principiului constituţional al universalităţii drepturilor şi a obligaţiilor, având în vedere că posibilitatea fiecărei persoane de a se conforma obligaţiilor legale şi de a beneficia de drepturile cuvenite este incertă din cauza contrarietăţii legislative create”, arăta atunci Klaus Iohannis.
În opinia sa, reglementarea este în „evidentă” discordanţă şi cu prevederile potrivit cărora actul normativ trebuie să se integreze organic în sistemul legislaţiei, scop în care trebuie corelat cu prevederile actelor normative de nivel superior sau de acelaşi nivel cu care se află în conexiune.
Nici Guvernul nu a avut o zi prea bună la CCR
Tot miercuri, CCR a respins, ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate formulată de Guvernul României și a constatat că dispozițiile art.24 ind.1 alin.(5), introduse prin art.I pct.2 din Legea privind completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice sunt constituționale, în raport cu criticile formulate.