Producătorul francez intră în lupta din segmentul crossoverelor compacte cu un vehicul proiectat în Franţa, dezvoltat în Japonia şi construit în Coreea, cu reale capacităţi off-road.

Cu numai câteva zile înainte de intrarea pe piaţa europeană, oficialii Renault ne-au oferit posibilitatea de a testa capacităţile noului model Koleos, primul crossover din istoria companiei. Pentru unii, este surprinzător să afle că grupul francez consideră acest model drept primul său crossover, având în vedere că, în urmă cu câţiva ani, pe pieţele din Europa era comercializat modelul Scenic RX4, la vremea aceea un adevărat pionier al monovolumelor cu tracţiune integrală. Conform lui Gilles Moncond’huy, directorul comercial pentru zona Euromed, care include şi România, RX4 nu a fost considerat un Sport Utility Vehicle în toată puterea cuvântului, ci o extindere a gamei Scenic, destinată drumurilor neamenajate. Cu toate acestea, în arborele genealogic al noului Koleos se regăsesc şi elemente ale gamei Scenic, ca şi ale lui Renault Mègane şi Nissan X-Trail.

În timpul testului efectuat în munţii Rif din împrejurimile oraşului marocan Fes, genele modelului Nissan au părut a fi cele mai puternice, astfel încât nou-născutul Koleos poate aborda aproape orice tip de teren, graţie inovativului sistem de tracţiune integrală nipon. Abordarea unor pante abrupte, ca şi deplasarea pe zone cu stânci ameninţătoare, nu a părut a pune mari probleme noului SUV, sau mai degrabă crossover Renault, iar acest fapt îl deosebeşte radical de concurenţi precum Peugeot 4007, Citroën C-Crosser, Honda CR-V sau Hyundai Tucson. Puţine vehicule cu pretenţii de tot-teren au şanse să lase în urma lor un Koleos pe drumuri neamenajate, însă compromisul atât de necesar pentru un SUV, între capacităţile off-road şi ţinuta de drum pe şosea, dezavantajează noul Renault. Dacă pe teren accidentat are puţini rivali demni de luat în seamă, pe şosea, situaţia se schimbă radical. Suspensia prea moale face ca ţinuta de drum să sufere pe viraje la viteze superioare, iar sistemul de direcţie este mult prea permisiv pentru o maşină cu o greutate de aproape două tone.

Numai cinci locuri

107-14221-38_koleos3_renault_23.jpgHabitaclul modelului Koleos este, spre deosebire de multe dintre noile modele care au invadat segmentul de piaţă al SUV-urilor compacte, suficient de spaţios şi bine dotat. Spaţiile de depozitare abundă, confortul este la cote maxime, însă un lucru parcă lipseşte: al treilea rând de scaune. Este adevărat că amplasarea a două scaune în zona portbagajului ar fi lăsat vehiculul fără spaţiu de depozitare a pachetelor voluminoase, însă tendinţa din această piaţă este aceea de a lăsa cumpărătorul să aleagă, dacă doreşte, un vehicul care poate transporta şi persoane şi bagaje sau numai persoane.

Dacă avem în vedere că preţul minim anunţat pentru piaţa franceză este de 24.900 de euro şi acesta acoperă versiunea Expression cu tracţiune faţă, putem să ne gândim şi la concurenţă. Atât Kia Sportage, cât şi Hyundai Tucson, best-sellerul clasei SUV de la noi, costă mult mai puţin, circa 18.000 de euro, însă oficialii Renault susţin, ambiţioşi, că vehiculul lor tinde mai sus, către Volkswagen Tiguan, Honda CR-V sau chiar Hyundai Santa Fe şi Toyota RAV4. În realitate, Koleos se poate lua de piept cu toate aceste vehicule, în funcţie de nivelul de echipare ales. E drept că doritorii de maşini ieftine cu gardă la sol mărită şi habitaclu generos vor alege probabil maşinile grupului Hyundai-Kia, însă cei care simt nevoia unui vehicul bine dotat şi a unui comportament off-road remarcabil au toate motivele să caute noul crossover Renault. Deşi vor fi aflate abia în septembrie, când Koleos va ajunge şi pe piaţa din România, este de aşteptat ca preţurile să fie mai reduse decât cele din Franţa.

Un diesel impresionant

107-14222-graf.jpgUnul dintre principalele elemente care vor ajuta foarte mult modelul Koleos pe piaţa europeană va fi propulsorul diesel de doi litri şi 150 CP de origine Nissan. Acest motor nu numai că depăşeşte în performanţe mulţi competitori, dar este şi extrem de silenţios.

Deşi vorbim de un diesel, zgomotul din habitaclu este practic inexistent, iar forţa pe care o imprimă maşinii este cu adevărat impresionantă. Vehiculul Renault va dispune, odată cu intrarea pe piaţă, şi de un motor de 2.0 litri de 175 CP, alimentat tot cu motorină, dar şi de un propulsor pe benzină de 2.5 litri şi 170 CP. Dacă despre varianta diesel de 175 CP nu putem spune încă nimic, nefiind printre vehiculele testate, în privinţa celei de 170 CP alimentată cu benzină trebuie menţionat că pare ceva mai zgomotoasă decât dieselul şi puţin mai leneşă la accelerările bruşte. Noul Renault Koleos este produs la uzinele din Busan (Coreea), în urma unei investiţii de 178 de milioane de euro, şi va fi distribuit pe cinci continente şi peste 60 de pieţe. În întreaga lume, modelul va beneficia de noua garanţie Renault de trei ani sau 150.000 km.