În urma inițierii procedurii de executare a sumei de aproximativ 95 milioane lei datorată de Astra către CNADNR, cu titlu de garanție, conform deciziei Curții de Apel București în dosarul Romstrade, administratorul special al Astra, KPMG Advisory SRL a înaintat către executorul judecătoresc o propunere de eșalonare la plată a sumei.
"La începutul acestei săptămâni au fost purtate primele discuții cu executorul judecătoresc cu privire la propunerea de eșalonare înaintată", au declarat reprezentanţii KPMG.
"Propunerea Astra a fost primită pozitiv de către executor, urmând ca acesta să revină cu un răspuns în urma consultării cu reprezentanții CNADNR. Eșalonarea propusă permite Societății să-și continue activitatea, inclusiv efectuarea plăților de daune, fiind alocată pe o perioadă ce asigură capacitatea de onorare a acestei obligații, având în vedere nivelul disponibilităților curente, precum și operațiunea de majorare a capitalului social în curs de desfășurare", au mai spus oficialii administratorului special.
Sursa litigiului dintre compania de asigurări Astra şi CNADNR este un contract de modernizare a unui tronson din DN 67 C, între Bengeşti şi Sibiu. Contractul a fost semnat în 2008 când executantul, adică firma Romstrade, s-a angajat să termine lucrarea într-un anumit termen. Pentru a se asigura că Romstrade îşi îndeplineşte obligaţiile, CNADNR a impus, prin contract, plata unei garanţii de bună execuţie în valoare de 10% din costuri. Ulterior, legea fiind modificată, Romstrade a avut posibilitatea de a garanta buna execuţie nu cu bani, ci cu ajutorul unor poliţe de asigurare.
În acest sens, Romstrade a încheiat mai multe contracte cu Astra, pentru o garanţie de bună execuţie în valoare totală de 20 milioane de euro (circa 95 milioane de lei). După ce Romstrade a intrat în insolvenţă, nu a mai reuşit să-şi îndeplinească obligaţiile contractuale.
Drept urmare, CNADNR a solicitat Astra plata sumelor aferente contractelor de garanţie.Astra a refuzat, invocând în principal două motive: neplata primelor de asigurare de către clientul Romstrade şi faptul că CNADNR nu a reuşit să pună la dispoziţia asigurătorului o evaluare corectă a daunelor. Ulterior, Compania de Drumuri s-a îndreptat în instanţă pentru recuperarea sumei şi a avut câştig de cauză, pe fond, la Tribunalul Bucureşti.