"România are un impozit pe profit relativ scăzut, ceea ce prezintă interes pentru investitori. Totuşi, una dintre dificultăţile constante este reprezentată de schimbările legislative dese, atât în sfera impozitelor directe, cât şi a celor indirecte. Deşi provocările Guvernului de a menţine veniturile la buget în această perioadă dificilă sunt evidente, o stabilitate crescută a legislaţiei fiscale ar aduce multe beneficii mediului de afaceri şi economiei per ansamblu. Oamenii de afaceri trebuie să-şi planifice activităţile pe termen mediu şi lung şi au nevoie ca taxele ce trebuie plătite să fie clare. Schimbările neaşteptate pot produce efecte nedorite în mediul de afaceri", a arătat Şerban Toader, Senior Partner KPMG în România.
Dacă, în România, impozitul pe profitul companiilor şi persoanelor fizice este la acelaşi nivel, de 16%, media europeană se situează la 20,39% – pentru firme şi de 34,86% pentru persoane fizice.
În Europa de Est, cel mai mic impozit pe venit pentru persoane fizice este în Bulgaria (10%), iar cel mai ridicat – în Polonia (32%).
Pentru companii, Bulgaria aplică tot un impozit de 10%, în schimb, Ungaria, Cehia, Slovacia şi Polonia sunt aliniate la 19%.
Pe plan global, anul trecut, Emiratele Arabe Unite au avut cea mai înaltă cotă a impozitelor directe (55%), urmate de SUA (40%) şi Japonia (38,01%).
Cea mai scăzută cotă a impozitului pe profit (9%) din lume a fost înregistrată în Muntenegru, urmată de un număr de ţări cu un impozit de 10%, printre care Serbia, Cipru, Paraguay şi Qatar. Această cotă stabilită prin lege poate fi diferită de cota efectivă de impozit. De exemplu, în Emiratele Arabe Unite nu se percepe impozitul pe profit pentru anumite categorii de contribuabili.
În privinţa impozitelor indirecte (TVA, de exemplu), România a majorat cota de TVA de la 19% la 24% în anul 2010, ajungând astfel să se situeze la limita de sus a cotelor de impozitare, cu doar câteva puncte sub maximul de 27% din Ungaria, a afirmat Ramona Jurubiţă, Partner Asistenţă Fiscală, KPMG în România.
Bulgaria şi Slovacia sunt pe primul loc (20%), urmate de Cehia (21%) şi Polonia (23%), iar ţara cu cel mai scăzut impozit indirect a fost, în 2012, Aruba, cu 1,5%, în timp ce cotă cea mai mare este înregistrată în Ungaria, cu 27%, se arătă în studiul KPMG Internaţional Cotele impozitelor directe şi indirecte.
Ramona Jurubiţă arată că impozitului pe profit a fost menţinut, în România, la nivelul de 16% încă din 2005, când a fost introdusă cotă unică şi ‘nu se întrevăd intenţii concrete de majorare a acesteia, dar la cota de TVA, deşi s-a discutat încă de anul trecut posibilitatea revenirii sau reducerii acesteia, şansele unei astfel de decizii sunt discutabile având în vedere contextul economic şi bugetar pentru anul 2013’.
Pe plan global, media impozitelor indirecte a crescut cu 0,17% în 2012, ajungând la 15,50%. Africa şi Asia au înregistrat cele mai semnificative creşteri, de la 14,17% la 14,57% şi respectiv de la 11,84% la 12,24%, precizează studiul KPMG.
"Ne aşteptăm că media globală a cotelor de impozite indirecte să continue să crească în 2013, pe măsură ce guvernele vor urma calea redresării economice", apreciază Tim Gillis, partener KPMG Global, Departamentul de Asistenţă fiscală, Taxare indirectă.
În 2012, media globală a impozitelor directe a rămas aproape neschimbată, la 24,43%, iar pentru 2013, propunerile de buget ale mai multor ţări, inclusiv Mexic, Suedia şi Ecuador, ar putea include reduceri ale impozitelor directe.
În ceea ce priveşte impozitele indirecte, Ungaria (27%), Islanda (25,5), Suedia, Danemarca, Norvegia şi Croaţia (25%) deţin titlul de ţări cu cele mai mari cote.
Aruba are cea mai mică taxă pe valoarea adăugată sau taxa pe cifra de afaceri/vânzări, de 1,5%, urmată de mai multe ţări cu 5% TVA/taxa pe vânzări, incluzând Japonia, Canada, Yemen şi Nigeria.
KPMG International a dat publicităţii cotele de impozit pe profit şi cele indirecte (TVA etc) din peste 120 de ţări din lume, inclusiv România, datele indicând o continuare a tendinţei din anii precedenţi, de atragere a investiţiilor prin cote de impozite pe profit reduse, dar şi de maximizare a veniturilor bugetare prin creşterea impozitelor indirecte, precum TVA.
Sursa: Agerpres