Top 300 companii revine anul acesta cu o nouă ediție ce cuprinde analize financiare, prognoze economice și detalii exclusive despre cele mai puternice firme din România. Una dintre acestea este Kronospan, producător de derivate din lemn, ce și-a deschis porțile în țara noastră în 1999.
Compania a oferit un interviu revistei Capital în care ne oferă detalii despre planurile sale de investiții, provocările întâlnite în contextul dificil al pandemiei și despre imaginea pe care o proiectează despre sine.
Am întrebat echipa Kronospan dacă au o prognoză pentru anul 2020 și care ar fi aceea. Iată ce a răspuns:
„Anul 2020 a reprezentat o provocare și pentru noi, ca și pentru întreg mediul de afaceri din România și din lume. Dificultatea noastră, în calitate de producători de plăci destinate industriei mobilei, construcțiilor și amenajărilor interioare, a fost să menținem un ritm de producție și livrare adaptat fluctuațiilor foarte pronunțate ale pieței și, implicit, ale cererii. Am înregistrat, din păcate, o scădere importantă în perioada în care fabricile de mobilă din România au fost închise, scădere pe care nu estimăm că o vom putea recupera anul acesta.
De asemenea, în ciuda eforturilor noastre de a menține operative liniile de producție, activitatea de export a fost și ea supusă unor constrângeri mari ca urmare a lockdown-ului instalat pe mai multe piețe (China, India, Egipt, Liban), precum și a activității logistice reduse din porturi. Prin urmare, anul 2020 a fost marcat de o instabilitate ale cărei repercusiuni ne-au obligat să ne reorganizăm și să ne adaptăm constant la dinamica pieței”
Unul dintre aspectele esențiale ale oricărei firme este planul de investiții, așa că i-am rugat pe cei de la Kronospan să ne povestească ce programe au avut, ce programe urmează să deruleze și ce bugete au avut pentru acestea. Au declarat:
„Am investit în ultimii ani sume consistente în asigurarea unei linii de producție care să poată utiliza deșeuri din lemn, dar și în creșterea capacității noastre de a colecta și procesa cantități tot mai mari de deșeuri reciclabile din lemn. Pentru fabrica de OSB de la Brașov am investit 12 milioane de euro în echipamente care să ne permită integrarea materialelor reciclate din lemn în procesul de producție.
Orașele mari sunt cele mai importante surse de deșeuri reciclabile din lemn, care provin în mare parte din ambalaje – din acest motiv, avem în curs o investiție de 10 milioane de euro în 6 platforme de colectare a deșeurilor reciclabile din lemn, la București, Cluj-Napoca, Timișoara, Oradea, Craiova și Brașov, unde vom construi depozite de colectare care să faciliteze acest proces.
De asemenea, suntem preocupați să utilizăm în permanență cele mai bune tehnologii de protecție a mediului, inclusiv la unitatea noastră de producție de formaldehidă din Sebeș, unde am investit 6 milioane de euro în echipamente noi de depoluare. Monitorizăm constant emisiile de formaldehidă, pentru a avea certitudinea că se încadrează în limitele legale pentru sănătatea populației.
Pentru 2021, preconizăm investiții într-o nouă linie de reciclare la fabrica noastră din Sebeș și suntem în faza de studiu de fezabilitate pentru montarea de panouri fotovoltaice la ambele fabrici. Demersurile noastre de a utiliza energia curată în procent tot mai mare se regăsesc și în planurile de înlocuire a motostivuitoarelor tradiționale cu modele electrice, demers pe care l-am început deja și pe care îl vom continua în anul următor.”
Anul acesta a generat un context dificil în cadrul crizei sanitare. Majoritatea companiilor au avut mari provocări de depășit, inclusiv Kronospan. Iată ce greutăți a întâmpinat și cum s-a adaptat:
„Cu siguranță, pandemia a fost un factor destabilizant foarte acut pentru întreaga economie. Adăugăm aici dezechilibrele care existau deja pe piață – de la inconsecvența și impredictibilitatea legislativă din toți acești ani, la prețurile ridicate și recenta criză de materie primă, până la asigurarea necesarului de forță umană calificată, din ce în ce mai acută și ea în ultimii ani – toate au creat un orizont de presiune mai mult sau mai puțin ridicat asupra operațiunilor noastre. La ele se adaugă și competitivitatea extrem de ridicată de pe piața de profil globală.
O provocare majoră pe care a trebuit să o gestionăm în această perioadă a fost asigurarea continuării propriu-zise a activității și păstrarea locurilor de muncă pentru angajații noștri, în condițiile în care diferite piețe externe au fost închise pentru o bună perioadă de timp. Am luat rapid măsuri extrem de drastice, precum oprirea achizițiilor de materie primă, renegocierea diferitor contracte și am oprit parțial anumite linii de producție.
După scăderea inițială a cererii globale și locale, survenită ca urmare a faptului că multe fabrici de mobilă și-au suspendat activitatea, ceea ce a făcut o diferență majoră în bine pentru noi a fost diversitatea piețelor de livrare. Am putut să le alternăm și să reușim astfel să nu închidem complet producția ”
În încheiere, i-am rugat pe cei de la Kronospan să ne ofere o idee despre imaginea companiei. Au portetizat-o astfel:
„Kronospan este locul în care sunt antrenate simultan munca asiduă, buna corelare dintre departamente și satisfacția de a găsi răspunsuri la situații dintre cele mai diferite – pentru că nu există probleme, ci doar situații care cer rezolvări eficiente, așa încât să poată fi respectat sloganul companiei noastre – excelență în prelucrarea lemnului.”