Implicarea rețelei TikTok în campania lui Călin Georgescu

Președintele Klaus Iohannis a acceptat, miercuri, declasificarea informațiilor prezentate de SRI, SIE și MAI în cadrul ședinței CSAT din 28 noiembrie 2024, cu privire la desfășurarea campaniei electorale a lui Călin Georgescu.

Documentele desecretizate oferă detalii despre utilizarea TikTok în promovarea candidatului și despre implicarea unor actori statali în procesul electoral.

Rețea de 25.000 de conturi pentru promovarea sa

Potrivit SRI, o rețea de 25.000 de conturi TikTok a fost activată pentru promovarea candidatului la alegerile prezidențiale, dintre care 797 au fost create încă din 2016, dar au devenit active abia cu două săptămâni înainte de primul tur al alegerilor.

Lista conturilor implicate include influenceri precum @calin.donca, @makaveli.oficial, @ceraselamaria1, @adrian.niculescu, @jaga.neagu, @anca.ujeniuc, 2nycolleta, @andreipypo10, @rusu.romeo, @roxanaroxi302, @corinaciriblan, @braia.robert, conform documentului declasificat.

De asemenea, s-a confirmat că contul „bogpr”, gestionat de omul de afaceri Bogdan Peșchir, a realizat donații în valoare de peste un milion de euro pentru promovarea lui Georgescu pe TikTok.

TikTok a recunoscut aceste plăți, menționând că suma de 381.000 de dolari a fost utilizată între 24 octombrie și 24 noiembrie 2024 pentru a susține campania, inclusiv după încheierea perioadei electorale, fapt care încalcă atât politicile platformei, cât și legislația electorală română.

SRI a indicat de două ori în raportul său implicarea unui actor statal în creșterea artificială a notorietății lui Georgescu pe TikTok și în atacuri cibernetice asupra sistemelor AEP. Ministerul de Interne a semnalat că tiparul acestor acțiuni seamănă cu tactici folosite în Ucraina înaintea agresiunii Federației Ruse.

Poziția TikTok

Jakub Olek, reprezentant al TikTok pentru Europa Centrală și de Est, a negat implicarea intenționată a platformei în favorizarea lui Călin Georgescu în campania pentru alegerile prezidențiale. El a declarat că platforma a colaborat cu autoritățile române pentru a menține integritatea procesului electoral și că au fost identificate doar trei operațiuni de influență sub acoperire, toate provenind din interiorul României.

Olek a subliniat că etichetarea videoclipurilor electorale cu un cod al mandatarului financiar este responsabilitatea candidatului, nu a platformei. Totuși, verificările SRI au arătat că videoclipurile legate de Georgescu au fost catalogate greșit ca „postări de divertisment” și distribuite fără restricții, oferindu-i o expunere semnificativ mai mare decât celorlalți candidați.

„Toți candidații de pe TikTok sunt tratați în mod egal. Luăm exact aceleași măsuri față de fiecare candidat de pe platformă. Și toți candidații, indiferent dacă sunt independenți sau sunt afiliați, sunt tratați drept conturi politice cu cea mai mare prioritate posibilă, care, printre altele, dezactivează funcțiile de monetizare pentru ei. Și asta ne permite să-i tratăm în mod egal.

Pentru că înțeleg că în România a existat această întrebare, pentru că candidații au această obligație de a pune acest număr de marketing în campania lor. Și acest lucru este diferit, pentru că, știți, avem un sistem de etichetare intern pe TikTok care ne permite să identificăm conturile politice și apoi să le aplicăm regulile comunității. Să stabilim că nu a existat dezinformare acolo, că nu este conținut plătit.

Dar a existat această confuzie pentru că există și acest număr care trebuie dat acelor videoclipuri. Și asta este complet diferit. Această obligație revine candidaților”, a declarat Jakub Olek pentru Digi24.