Sute de mii de maşini la mâna a doua sunt înmatriculate anual în România, cele mai multe fiind germane. Autorităţile încurajează achiziţionarea de automobile noi prin programe precum „Rabla“ sau „Prima maşină“, însă cu toate acestea românii sunt mai atraşi de o maşină rulată, mai veche, care are sute de mii de kilometri, dar şi o multitudine de opţionale, decât de una nouă din clasa mică cu dotări standard. Când vine vorba de cumpărarea unui automobil, românii au un buget stabilit, cuprins între 3.000 şi 10.000 de euro, conform unui studiu recent. Astfel se explică faptul că, în primele cinci luni ale anului, înmatriculările de autoturisme rulate au crescut cu 13,79%, până la 92.135 unităţi, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2014, când numărul acestora era de 80.966 unităţi, conform datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor. Marca auto second hand preferată a românilor este Volkswagen, iar clasamentul e dominat de mărci germane. În top se mai află Opel, BMW, Audi, Mercedes-Benz Ford şi Skoda. Mărcile germane sunt apreciate pentru că nu se devalorizează atât de repede precum altele. Astfel, un automobil din clipa în care a făcut primii kilometri, nu mai poate fi considerat nou, iar în primul an deprecierea este cea mai mare, în general între 15 şi 30%. Apoi valoarea scade cam cu 10-15% pe an, astfel că multe maşini pot ajunge în trei ani să valoreze jumătate faţă de momentul cumpărării.

Sfaturi utile

Peste trei sferturi din autoturismele la mâna a doua achiziţionate au peste opt ani vechime. Dacă eşti în căutarea unui astfel de automobil, trebuie să fii precaut şi să faci o documentare serioasă. Atunci când cauţi o maşină pe unul dintre site-urile auto, iar acesta are un preţ mult prea convenabil în raport cu dotările sau dacă descrierea nu se potriveşte cu echiparea, spre exemplu în anunţ scrie că are cutie automată sau aer condiţionat automat, iar în poze de vede altceva, atunci este cazul să eviţi anunţul respectiv. Înainte de a merge pentru a vedea maşina ar trebui să ceri cât mai multe informaţii la telefon şi, foarte important, întreabă dacă poţi verifica starea maşinii la un service specializat. Dacă vânzătorul refuză, atunci are ceva de ascuns. Un factor important este şi numărul de proprietari pe care l-a avut maşina. Dacă a schimbat trei sau mai mulţi proprietari este posibil să fi existat probleme la autoturism sau să varieze modul în care a fost îngrijit. Verificarea trebuie să includă starea carosieriei, să nu aibă urme de rugină, seriile de şasiu şi motor, să nu fie lovită. De asemenea, verifică dacă uşile se închid corect sau dacă freacă. La o mașină second-hand îți poți face o idee de vechimea ei și după interior. Chiar dacă a fost bine întreținută, se poate observa tapițeria, dacă este tocită, sau locurile, dacă sunt adâncite. Dacă maşina are aer condiţionat, verifică funcţionarea acestuia şi să nu aibă scăpări de freon. În timpul test drive-ului, fi atent la modul în care se aude motorul, dacă cutia schimbă corect şi la orice zgomot nefiresc. Dacă cumperi o maşină la mâna a doua de la o personă care nu îți inspiră încredere poți verifica dacă mașina a suferit accidente grave accesând baza de date a CEDAM. Interogarea CEDAM permite identificarea după CNP/CUI și numărul de înmatriculare sau seria de caroseriei, iar verificarea se aplică doar mașinilor care au avut o poliță valabilă pe teritoriul României. Mai grav, dacă suspectezi că mașina este furată, o poți verifica în baza de date a poliției, accesând site-ul igpr.ro. Un ultim sfat ar fi să nu te grăbeşti, să cântăreşti bine decizia şi, foarte imporant, să păstrezi cel puţin 1.000 de euro pentru situaţii neprevăzute.

1,53 milioane de maşini din parcul auto naţional au un grad de uzură cuprins între 11 şi 15 ani.