Românii petrec aproximativ 42 de ore pe săptămână urmărind în mod activ conținut TV sau video, mai mult decât orice altă naţiune de pe glob, iar televiziunea tradiţională este aproape de două ori mai mare față de orice conținut video, cu 46% din totalul orelor de vizionare pe săptămână, conform unui studiu Ericsson al cărui eșantion statistic corespunde unui număr de 8 milioane de consumatori. Raportul arată că, în România, 33% din totalul de vizionare activă este la cerere și acest număr sare la 47% pentru generația Millennials (tineri cu vârste între 16-34 de ani). În ceea ce privește frecvența de utilizare pentru diferite servicii TV si video la cerere, 48% dintre telespectatori în România vizionează YouTube zilnic, iar 76% săptămânal.

Potrivit raportului, telespectatorul român va petrece aproximativ 0,7 ani din viață sau 12 minute pe zi căutând ce conținut TV sau video să urmărească. În acest sens, căutarea de conținut reprezintă 9% din timpul petrecut urmărind TV tradițional și 19% din timpul petrecut urmărind conținut video la cerere (Video on Demand – VOD). În ciuda timpului suplimentar petrecut pe căutarea de conținut, 56% dintre utilizatorii VOD sunt mulțumiți descoperirea de conținut, în timp ce doar 49% dintre telespectatorii televiziunii liniare spun același lucru.

Servicii VOD

Piața românească beneficiază de o rată mare de penetrare a dispozitivelor mobile, în special smartphone-uri și laptop-uri, iar 43% din numărul total de ore/săptămână de vizionare este urmărit pe ecranele dispozitivelor mobile. Tinerii sunt cei care urmăresc în proporția cea mai mare conținut TV și video pe mobil. Majoritatea consumatorilor români preferă să urmărească conținut TV sau video acasă, în timpul serii sau în pat, înainte de a adormi. În același timp, aproape 60% dintre consumatori se uită la conținut TV și video înainte de a se ridica din pat dimineața. Posibilitatea de a avea un consum nelimitat de date în scopuri de streaming video este tentantă pentru mulți consumatori, mai ales că le-ar diminua temerile că ar rămâne fără date după ce au rulat conținut TV și video. De fapt, 46% dintre consumatorii TV și video din România spun că sunt interesați de un abonament mobil cu streaming video nelimitat. Media globală corespunzătoare este de 40%.

Urmărirea mai multe episoade ale unui serial de televiziune la rând a devenit o caracteristică importantă a experienței TV și video atât în lume, cât și în România, unde 64% dintre respondenți declară că au făcut binging zilnic, săptămânal sau lunar, în timp ce media mondială ajunge la 71%. Media se ridică la 86% pentru vârstele 16-34 ani ca urmare a tendințelor globale.

Cele mai populare servicii Video la cerere din lume precum Netflix, Amazon Prime sau HBO Go sunt disponibile în ţara noastră şi tot mai mulţi aleg să plătească un abonament pentru a viziona filme şi seriale, acasă, dar şi atunci când sunt plecaţi. Netflix oferă, mai nou utilizatorilor posibilitatea să descarce filmele pe telefon pentru a putea fi urmărite oriunde. Cel mai popular serviciu VOD în ţara noastră este cel oferit de HBO, dar probabil că lucrurile se vor schimba la anul având în vedere lansarea serviciilor rivalile Netflix şi Amazon. Ericsson estimează că, până în 2020, aproximativ jumătate din timpul de vizionare din întreaga lume va fi petrecut pe ecrane mobile și portabile. De asemenea, 50% din timpul de vizionare va fi folosit pentru a accesa conținut TV și video la cerere.