Specialiştii contactaţi de Capital explică la ce lucruri trebuie să fiţi atenţi atunci când vă asiguraţi maşina printr-o poliţă facultativă – Casco. Din nefericire, majoritatea şoferilor îşi fundamentează decizia alegerii asigurătorului de Casco doar prin prisma tarifului practicat, ignorând, practic, destule aspecte fundamentale pentru acest proces.
Brokerul, posibil cel mai bun sfătuitor
„Asigurarea Casco nu este obligatorie, dar pentru fiecare tip de maşină există cu siguranţă un produs potrivit. Important este să discuţi cu un broker care ştie produsele disponibile pe piaţă şi îţi înțelege foarte bine nevoile în legătură cu: serviciile la daună, service-urile cu decontare directă, preţul, riscurile acoperite, franşizele, suma asigurată“, spun reprezentanţii Otto Broker.
„Reputaţia asigurătorului, dar şi preţul sunt elemente determinante în alegerea poliţei. Din păcate, preţul este pe primul loc, iar reputaţia îi urmează, dar la o distanţă destul de mare. De obicei, este luată în considerare numai reputaţia proastă, astfel încât să fie ocolită acea societate“, spune Bogdan Andriescu, președintele asociaţiei brokerilor (UNSICAR).
Reputaţie, servicii, costuri, acoperire
„În primul rând, clientul trebuie să caute o poliţă Casco care să aibă cuprinse în asigurare riscurile pentru care doreşte să fie acoperit în caz de accident sau de furt. Apoi, trebuie să ţină cont de renumele pe care asigurătorul îl are în piaţă, dacă este recunoscut ca bun-platnic sau dacă sunt clienţi nemulțumiţi de serviciile acestuia. Sursele lor de informare sunt articolele de presă, forumurile, blogurile etc.“, explică reprezentanţii companiei de asigurări Generali. Franşiza (suma plătită de asigurat la fiecare eveniment – n.red.) are directă legătură cu prima şi este invers proporţională cu aceasta. Prima de asigurare plătită este cu atât mai mare cu cât avem o franşiză mai mică sau nu avem deloc.
„O franşiză poate însemna de multe ori o economie certă, importantă, contra unei pierderi probabile pe care ţi-o poţi asuma. Alteori, nu. Dar e important să analizezi, pentru că dacă nu faci daune frecvent, s-ar putea să plăteşti mai mult degeaba“, spun cei de la Otto Broker.
Bogdan Andriescu arată că este important şi ca suma asigurată să fie corectă, respectiv valoarea de piaţă. Dacă este prea mare, se plătește procentual mai mult pe asigurare, iar dacă este prea mică, în cazul unei daune totale, şi uneori şi parţiale, nu este îndestulătoare. „Şi timpul de decontare este important, trebuind alese societăţi ce au înțelegeri de decontare cu cât mai multe service-uri. Se rezolvă cerând brokerului lista societăţilor cu service-urile agreate“, conchide Andriescu.
Şoferii trebuie să  mai ştie că repararea maşinii pe poliţa Casco nu e lipsită de costuri suplimentare. Cei care nu au achitat integral prima de asigurare aferentă unui an trebuie să achite diferenţa de primă. În plus, unii asigurători diminuează suma pentru care e asigurată maşina cu valoarea despăgubirii achitate. Pentru ca maşina să fie asigurată la valoarea de dinaintea primirii despăgubirii, clienţii trebuie să plătească o primă suplimentară. Partea bună: pentru calcularea primei suplimentare, se aplică aceeaşi cotaţie de primă ca la încheierea asigurării. Sancţiunile pentru cei care au beneficiat de despăgubiri vor veni la reînnoirea poliţei, când nu se mai acordă discounturi sau se majorează tariful de primă.
Primele suplimentare pentru reîntregirea sumelor asigurate sunt direct proporţionale cu valoarea despăgubirii primite de client şi cu perioada de asigurare rămasă. De exemplu, prima suplimentară este de circa 50 de euro (la o cotă de primă de 5%) dacă pentru o maşină asigurată pentru 10.000 de euro s-a plătit o despăgubire de 2.000 de euro, iar poliţa Casco expiră peste şase luni.
Clauzele care scumpesc poliţa
Pentru a arăta cum diversele clauze suplimentare Casco pot influenţa prima de asigurare, Otto Broker a ales un autoturism Opel Astra 1.4 din 2009, cu o valoare de nou de 15.000 euro. Proprietarul e din Bucureşti, are peste 30 de ani şi un copil minor. Permisul de conducere l-a obţinut de peste patru ani. Autoturismul este asigurat pentru circa 10.500 euro. În condiţiile în care cu acest autoturism se parcurg anual circa 15.000 km şi se optează pentru o variantă cu franşiză de 100 euro per eveniment, oferta este următoarea:

  • 360 euro – primă achitată trimestrial, asigură împotriva riscurilor de furt, incendiu sau explozie, fenomene naturale şi avarii accidentale;
  • 18 euro în plus permit adăugarea riscului de vandalism;
  • 30 euro – primă suplimentară  pentru daune provocate de pătrunderea în locuri inundate (daune de apă la motor);
  • 40 euro costă clauza suplimentară de autoturism la schimb;
  • 45 euro este prima suplimentară pentru clauza de asistenţă rutieră extinsă;
  • 5 euro în plus permit adăugarea clauzei de pierdere a cheilor.

2,01 miliarde lei reprezintă primele brute subscrise pe poliţele Casco în 2011, în scădere cu 18% faţă de anul anterior