Piaţa transporturilor rutiere a crescut în 2023

Conform unui studiu realizat de Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), piața transporturilor rutiere a atins aproape 19 miliarde de euro în 2023.

Din această sumă, 17 miliarde de euro au fost generate de transportul rutier de mărfuri.

Ritmul mediu anual de creștere în ultimii 5 ani a fost de 8,5%.

Potrivit sursei menționate, sectorul transporturilor rutiere reprezintă cel mai mare exportator de servicii al României, cu o valoare de 7,81 miliarde de euro în 2023.

Acesta a depășit exportul de servicii IT, care a totalizat 7,772 miliarde de euro.

De asemenea, acest sector a înregistrat un sold pozitiv (export-import) de 6,226 miliarde de euro. Acesta s-a situat înaintea soldului serviciilor informatice de 5,9 miliarde euro.

În anul 2022, transporturile rutiere au contribuit cu 3% la formarea PIB-ului, din care segmentul transporturilor rutiere de mărfuri a generat 2,6%.

Transportului rutier, „coloana vertebrală în logistica mărfurilor”

Conform studiului, sectorul transportului rutier rămâne fundamental în ceea ce privește logistica mărfurilor.

În ultimii doi ani, acesta a constituit:

  • 71% din totalul mărfurilor transportate (inclusiv transportul maritim)
  • sau 72% (exclusiv transportul maritim) din totalul distanței parcursă de mărfuri, exprimată în milioane de tone-kilometri

Din totalul comerțului exterior de mărfuri al României (exprimat în milioane de tone), transportatorii români gestionează 57% din importurile țării și 66% din exporturi.

Proiecțiile pentru transportul rutier de mărfuri din România până în anul 2030 indică o creștere a cererii pentru serviciile de logistică și transport de mărfuri începând din 2025, după ce va fi depășită criza inflaționistă actuală.

Această creștere este anticipată să fie determinată de avansul pe care îl va înregistra industria prelucrătoare, în special ca rezultat al extinderii comerțului electronic și a dezvoltării lanțurilor de aprovizionare.

„Aderarea României în spaţiul Schengen cu frontierele terestre este o urgenţă. Printre efectele negative ale neaderării la Schengen se numără: pierderi financiare în industrie (pierderi de 2,55 miliarde de euro anul trecut, 2,41 miliarde euro în 2022 şi 19,1 miliarde de euro în perioada 2012 – 2023) sau timpi de aşteptare în frontieră extrem de lungi (8-16 ore uzual la frontiera cu Ungaria, 3 zile în perioadele de sărbători, cu maxim istoric de 5 zile, la intrarea în Bulgaria, timpi de aşteptare de 20-30 de ore uzual, cu 3 zile vara şi 7 zile standard pentru camioanele cu mărfuri pentru Austria)”, arată cercetarea.

TIR camion
SURSA FOTO: Dreamstime

Restricţiile impuse vor continua să influenţeze activităţile de cross-trade

Conform concluziilor cercetării, regulile stabilite în cadrul Pachetului Mobilitate 1 vor continua să aibă un impact asupra:

  • operațiunilor de cross-trade
  • operațiunilor cabotaj desfășurate de transportatorii din România

În anul 2024, se preconizează o creștere a cheltuielilor de operare pentru transportatorii rutieri de până la 15%.

Majorările vin pe fondul:

  • creșterii accizelor
  • tarifelor RCA
  • timpilor mari de așteptare la frontieră
  • noilor taxe pe CO2
  • reglementărilor impuse de Pachetul Mobilitate 1
  • sau a costurilor asociate cu echiparea obligatorie cu tahografe inteligente de generația a doua.

Aceste majorări vor conduce la creșteri de prețuri pentru consumatorul final în lanțul de distribuție.

„Criza şoferilor profesionişti rămâne o provocare majoră pentru firme. În prezent, transportatorii rutieri se confruntă cu un deficit de până la 33.800 de şoferi profesionişti de camion. Pentru perioada 2023 – 2030, scenariul conservator de prognoză arată o creştere anuală de 1% în volum şi 8% în valoare a pieţei transportului rutier de marfă, care este estimată să ajungă până la aproape 30 de miliarde de euro”, mai arată cercetarea.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă și apolitică.

Ea a fost fondată în 1990 conform principiilor democratice. Aceasta își propune să promoveze și să apere interesele transportatorilor rutieri la nivel național și internațional.

De la înființare și până în prezent, UNTRR a înregistrat peste 16.000 de firme membre – operatori care desfășoară transporturi interne și internaționale de mărfuri și persoane.