Afacerile din „lumea virtuală“ par un domeniu rezervat antreprenorilor cu abilităţi high-tech, care se joacă pe computer şi după o vreme se trezesc la uşă cu un grup de investitori care vor să le preia afacerea pentru câteva milioane de dolari. Nici pe departe. Arthur Rădulescu, unul dintre lupii tineri ai dot ro-ului, creatorul Băşcălie.ro, JobMania sau ShopMania, explică de ce.

Când priveşte la recentele tranzacţii prin care fondul de investiţii american Tiger Global Management a achiziţionat, pentru zece milioane de euro, câte 30% din eJobs şi Neogen – care deţine BestJobs –, Arthur Rădulescu, creatorul site-ului JobMania clatină uşor sceptic din cap. „Da, poate că am fi putut fi noi acolo. Dar am ales să nu investim în această direcţie şi să ţinem oarecum proiectul în conservare“, spune el.
Investiţia într-un portal de resurse umane nu e doar o afacere online, ci are o componentă chiar mai importantă, care se desfăşoară offline. Ai nevoie de cât mai multe CV-uri, dar acestea nu vor veni dacă nu eşti în legătură cu cât mai mulţi angajatori – şi cu cât mai mari, cu atât mai bine. Angajatorii însă nu te contactează dacă nu ai o bază de candidaţi importantă, atât cantitativ, cât şi calitativ. „Ar fi însemnat să alocăm resurse importante pentru JobMania, ceea ce ne-ar fi împiedicat să ne concentrăm pe celelalte proiecte“, explică Arthur Rădulescu.

Tranzacţia prin care Tiger a preluat cele două companii este cea mai mare de până acum din onlineul românesc, a propulsat acest domeniu în lumina reflectoarelor şi, foarte probabil, i-a făcut pe mulţi posesori de site-uri să „viseze cu ochii deschişi“ la un asemenea „deal“.

Oportunitate nevalorificată pentru JobMania? Depinde cum priveşti lucrurile.

La 31 de ani, lui Arthur Rădulescu îi place să privească departe. „Pe internet există încă multe domenii nevalorificate, libere, pe care poţi să le transformi într-un brand“, spune el. În 2004, pe vremea când lucra la Asesoft Internaţional, i-a venit ideea să dezvolte site-ul băşcălie.ro, astăzi un cunoscut portal de distracţie şi felicitări online. „În zilele de sărbătoare, ajunge până pe locul 20 în statisticile privind traficul, cu un top de 50.000 de accesări pe zi“, aminteşte creatorul site-ului. Lui Sebastian Ghiţă, acţionarul majoritar al grupului Asesoft, i-au plăcut ideile lui Rădulescu şi s-a lăsat convins, în acelaşi an, să intre în afacere, împărţind în mod egal acţiunile a ceea ce astăzi este Asesoft Net. Compania mai deţine, printre altele, site-urile Autoraid sau InfoPortal, acesta din urmă un agregator de ştiri de genul Google News şi a atins în 2006 venituri de 200.000 de euro.

Dar, site-ul cu care Arthur Rădulescu speră să dea lovitura e ShopMania, un portal care compară preţurile şi ofertele de produse ale magazinelor online şi pune la dispoziţia utilizatorilor şi un motor de construcţie de magazine virtuale. „La 15.000 de afişări şi circa 1.000 de accesări zilnic, stăm destul de bine pentru un site de acest profil“, spune dezvoltatorul acestuia.

În ultimele două luni, ShopMania s-a extins şi pe alte cinci pieţe, în Anglia, SUA, Franţa, Italia şi India. „Avem o echipă de zece oameni, toţi sunt din România, nu e foarte greu să găseşti aici buni vorbitori de limbi străine“, adaugă Rădulescu. În planurile acestuia intră extinderea pe alte cinci pieţe, Australia, China, Spania, Polonia şi Germania sau Ungaria. „Atunci, probabil că va trebui să angajăm şi oameni din afară, pentru Australia de exemplu“.

Costurile unei astfel de întreprinderi? „Desigur, există costurile legate de găzduire şi asistenţă, de design şi administrare, dar cel mai mult m-au costat domeniile ShopMania, care pe multe pieţe erau deja luate. Am cheltuit până acum circa 20 – 25 de mii de dolari cu achiziţia de domenii.

Tânărul dezvoltator de site-uri spune că ShopMania.ro îi va aduce în acest an venituri de circa 100.000 de euro. „Online-ul nu mai e o afacere în care creezi câteva site-uri şi acestea cresc singure, e un business de care trebuie să te ocupi foarte serios“, afirmă antreprenorul care începe deja să numere multe nopţi nedormite la activ. Cât valorează o astfel de afacere? „Am primit oferte de 500.000 de euro pentru ShopMania, dar de ce să vinzi, când poţi să creşti foarte mult? Dacă şi restul site-urilor ShopMania vor ajunge cel puţin la nivelul de acum al celui din România, doar atunci am intra în vizorul celor mari şi afacerea ar putea fi vândută cu zece sau 15 milioane de euro“, apreciază Rădulescu.

„Totul e să găseşti rata optimă de conversie a investiţiilor în venituri, de abia atunci devii interesant. Cei mari au o formulă de a transforma traficul în bani. Nu mai dezvoltă, ci cumpără trafic“, conchide Arthur Rădulescu.

Afacerea Online

PRELUĂRI eJobs şi BestJobs, liderii pieţei autohtone recrutare online, au devenit obiectul unor preluări spectaculoase, pentru o sumă totală de zece milioane de euro pentru câte 30% din companiile deţinătoare.

FONDURI O altă companie care deţine portaluri şi site-uri.ro, NetBridge, este în proprietatea fondului de investiţii american NCH Advisors. Wouwer Investeringen deţine o participare minoritară în Neogen, iar Intel Capital, pe lângă participarea împreună cu Polish Enterprise la Siveco, este implicat în câteva proiecte online.

DIMENSIUNI
Cele mai puternice afaceri online româneşti sunt magazinele virtuale. Cel mai mare dintre acestea, eMag, va ajunge anul acesta la o cifră de afaceri de peste 70 de milioane de euro.