deschiderea Aquaparcului, puteti fi siguri ca sezonul a inceput, fara urma de indoiala. Si cum taxa a fost introdusa de la 15 iunie, iar parcul s-a deschis pe 18 iunie, este clar ca abia atunci au venit turistii. Cel putin cei romani. Pentru ca strainii au inceput sa profite de tarifele mici din capetele de sezon si, din estimarile hotelierilor, numarul lor va creste in acest an. Majoritatea sunt nordici, si pentru ei, la 20 de grade e chiar cald si tocmai bine pentru piscina. O alta categorie d
deschiderea Aquaparcului, puteti fi siguri ca sezonul a inceput, fara urma de indoiala. Si cum taxa a fost introdusa de la 15 iunie, iar parcul s-a deschis pe 18 iunie, este clar ca abia atunci au venit turistii. Cel putin cei romani. Pentru ca strainii au inceput sa profite de tarifele mici din capetele de sezon si, din estimarile hotelierilor, numarul lor va creste in acest an. Majoritatea sunt nordici, si pentru ei, la 20 de grade e chiar cald si tocmai bine pentru piscina. O alta categorie de straini care vin in Romania in mai, iunie si septembrie sunt persoanele in varsta sosite pentru tratamente si, oricum, neinteresate de plaja. Insa pe piata interna vanzarile au scazut si e foarte clar ca lunile mai si iunie sunt mai slabe decat anul trecut. „In cazul nostru, vanzarile pentru iunie au scazut cu aproape 30%“, spune Lucia Morariu, proprietara agentiei Eximtur, prima agentie ca cifra de afaceri din Ardeal si a doua pe turism intern din tara. „O parte din turistii care mergeau pe litoral au cumparat excursii charter. Apoi, numarul biletelor compensate de sindicate cu 50-60% a scazut, din cauza privatizarii, inchiderii sau lipsei de fonduri ale companiilor. Iar in al treilea rand, desi tarifele de cazare la mare nu s-au majorat semnificativ, mancarea este mai scumpa cu 15-20% fata de anul trecut“, explica Lucia Morariu, care a vandut deja bilete de 30 de miliarde de lei la Mamaia, pe locurile doi si trei situandu-se Saturn, cu 19 miliarde lei, si Jupiter, cu 10 miliarde lei. Singura statiune pentru care s-a inregistrat pana acum o crestere vizibila este Jupiter, unde numarul turistilor a crescut cu 10% fata de inceputul sezonului 2004. Ca Mamaia este pe primul loc in topul vanzarilor confirma si Lucian Boronea, directorul agentiei Accent Travel, a doua ca vanzari pe litoral in acest an: „Toata lumea vrea sa mearga la Mamaia. Vanzarile noastre vor creste cu 25% in acest sezon, datorita sindicatelor, conferintelor si turistilor straini. Tendinta sindicatelor este de a reduce biletele compensate, care pentru hotelurile de doua stele de pe litoral reprezinta 80% din vanzari. Totusi, sindicatul companiei Petrom, unul din cei mai mari clienti ai nostri, a acordat mai multe bilete decat anul trecut“.
Jupiter si Saturn, singurele statiuni animate
O cina pe celebrele terase ale complexului Amfiteatru-Belvedere-Panoramic din Olimp este deprimanta. Candva pline ochi de italieni si francezi, hotelurile sunt acum aproape goale. Si asta n-ar fi nimic, insa dotarile sunt atat de degradate, incat complexul, care beneficiaza de o pozitie unica, a fost declasificat in 2004 de la trei la doua stele. Este suficient sa intri in holul unuia din hoteluri pentru a intelege de ce. Mirosul de vechi si umed si figurile acre ale angajatilor te imping urgent afara pe usa. Si tot mirosul, de iarba plouata si necosita, te izbeste cand intri in Neptun. La bowling si in bazarul de alaturi e pustiu, iar cele cateva magazine de pe strada principala sunt deschise doar pana la ora 18. Cele noua hoteluri ale grupului European Drinks nu au fost renovate nici acum, iar asta nu aduce decat dezavantaje imaginii statiunii. Pe plaja de la steaguri e incredibil de putina lume, iar seara, drumul pe jos intre Neptun si Jupiter e de-a dreptul riscant.Din Venus cea de altadata n-au mai ramas decat sagetile de pe trotuar, care ne conduc spre discoteca Adriana. Clubul Adriana, candva in reteaua franceza Club Med, este acum inchis si napadit de buruieni. Pe strazile statiunii nu vezi decat turisti rataciti, caini vagabonzi si muncitori care inca mai renoveaza pe ici, pe colo un hotel. Nu se stie pentru cine! Cele mai spatioase hoteluri, Cocorul, Vulturul si Pajura, au ramas la stadiul de o stea si, probabil, nici nu vor fi deschise in acest sezon.„Scopul scuza mijloacele“, spune un vechi proverb, perfect valabil in cazul statiunii Mamaia. Orice s-ar spune despre modul mai putin elegant si mai degraba dictatorial in care Primaria Constanta a transformat Mamaia, aceasta a fost in 2004 statiunea preferata de cei mai multi turisti straini si romani, dupa cum arata datele Directiei de Statistica din Constanta. Anul trecut, in intervalul ianuarie-septembrie, 809.645 de turisti romani si straini au vizitat judetul Constanta, din care 290.400 s-au cazat in statiunea Mamaia. Iar din informatiile hotelierilor, statiunea de langa Constanta va ramane prima in top si in 2005. Asta se vede cu ochiul liber dupa faleza plina de turisti scandinavi, zecile de magazine, masinile luxoase si coada din weekend la telegondola. Restul litoralului este neingrijit si lipsit de posibilitati de distractie. Mai mult, in unele statiuni nu au existat, pana pe 15 iunie, posta, farmacie sau chioscuri de ziare. Cat despre Internet-cafe-uri si bancomate, acestea sunt deja un lux!
Cati turisti vin pe litoral
Anul trecut, in intervalul ianuarie-septembrie, 809.645 de turisti romani si straini au vizitat judetul Constanta, din care 290.400 s-au cazat in statiunea Mamaia. Pe locul doi s-a situat Neptun, cu 80.000 de turisti, dupa care a urmat Eforie Nord, unde au stat 78.000 de persoane, Saturn, cu 54.240 persoane, Jupiter, cu 53.000 turisti si Venus, cu aproape 40.000 de turisti. Din cei 809.645 turisti, 715.000 au fost romani si restul straini, mai ales din Germania, Danemarca, Suedia si Norvegia.