necesari pentru adoptare. Doua dintre prevederile acestei legi pot genera abuzuri din partea actionarilor majoritari: cele referitoare la majorarea capitalului social si la disparitia oricarei puteri si influente a micilor actionari in cadrul AGA si in relatiile cu administratia societatii, cand actionarul majoritar detine intre 90 si 95% din capitalul social.Daca in legea actuala majorarea capitalului social prin noi aporturi, in numerar sau in natura, se face cu acordarea dreptului de preferinta tuturor actionarilor societatii iar societatile detinute public nu pot majora capitalul social prin noi aporturi inainte de actualizarea valorii imobilizarilor aflate in patrimoniul lor, in proiectul noii legi, nu mai regasim aceste prevederi. Adunarea generala extraordinara a actionarilor poate hotari, in cazul in care participa detinatorii a cel putin 75% din actiuni si cu votul unui numar de actionari care sa reprezinte cel putin 75% din drepturile de vot, ridicarea dreptului de preferinta a actionarilor in cazul majorarilor de capital social prin aport in numerar. Anularea dreptului de preferinta poate conduce la un sir de abuzuri din partea actionarilor majoritari. Pentru a evita astfel de posibile abuzuri, actionarii minoritari carora li se ridica dreptul de preemtiune ar trebui sa beneficieze de dreptul de a solicita sa li se cumpere actiunile de catre actionarul majoritar la un pret echitabil, asa cum este definit in proiectul legii.Aceste prevederi s-ar putea totusi sa se regaseasca in reglementarile suplimentare pe care CNVM le va emite ulterior.
Drepturi restranse pentru actionarii minoritari
Proiectului legii consolidate reintroduce posibilitatea majorarii capitalului social si cu aport in natura, spre deosebire de actuala lege care interzice aporturile in natura, cu exceptia celor realizate ca urmare a procesului de privatizare, in proiectul noii legi, majorarea capitalului in acest mod nu mai este interzisa. Inainte de legea actuala, unii actionari au profitat de permisivitatea legii si au aportat chiar active care nu erau necesare desfasurarii activitatii societatilor in cauza. Un exemplu este actionarul majoritar al societatii Comet Bucuresti (societate de comert) care a aprobat, cu cativa ani in urma o majorare de capital social cu aport in natura reprezentat de un elicopter evaluat la 530.000 dolari, de doua ori mai mare decat capitalul social.Proiectul legii consolidate aduce in discutie dreptul actionarului minoritar de a solicita cumpararea actiunilor sale de catre actionarul care detine peste 95% din actiuni, la un pret echitabil. Pe de alta parte, si actionarii care detin peste 95% din actiuni au dreptul sa solicite celorlalti actionari sa-i vanda actiunile. Cu toate acestea, legea nu prevede nimic in cazul in care actionarul majoritar detine intre 90% si 95 % si nu doreste sa cumpere celelalte actiuni care nu sunt in portofoliul sau. Prin lege, are dreptul, nu si obligatia sa ceara celorlalti actionari sa-i vanda actiunile. Combinat cu faptul ca AGA se va convoca obligatoriu de catre administratori la cererea actionarilor semnificativi ai societatii (minimum 10% din actiuni), rezulta ca actionarii nesemnificativi, devin prizonieri. Actionarii care la data intrarii in vigoare a legii detin peste 33% din actiuni nu sunt obligati sa faca oferta de preluare decat daca, dupa aceea, isi majoreaza cota la minimum 50%. Specialistii care au elaborat proiectul legislativ nu si-au dat seama ca la momentul intrarii in vigoare a legii vor exista actionari care detin peste 50% din actiuni. Acestia pot trai pana la adanci batraneti cu pachetul dobandit, fara sa fie nevoiti sa faca o oferta de preluare.
Noutati aduse de proiectul de lege
· Ofertele de preluare devin obligatorii pentru actionarii care au depasit sau intentioneaza sa depaseasca pragul de 33%;
· Legea nr. 133/1996 pentru transformarea Fondurilor Proprietatii Private in societati de investitii financiare va fi abrogata, urmand ca SIF-urile sa-si desfasoare activitatea dupa reglementarile privind societatile de investitii de tip inchis;
· Societatile sunt obligate sa publice si rapoartele trimestriale, pe langa cele semestriale si anuale;
· Tranzactiile cu persoanele afiliate se vor raporta numai daca depasesc 100.000 euro si vor fi detaliate in rapoartele trimestriale;
· Dispar notiunile de data de inregistrare si societate detinuta public;
· Companiile nu mai sunt obligate sa lanseze oferte publice in vederea listarii, dar va trebui sa aiba un anumit grad de disperse a actionariatului;
· O oferta publica primara de actiuni nu va mai determina listarea companiei.
· CNVM va trebui sa emita ulterior adoptarii legii peste 30 de reglementari.