Aproape toate firmele care au obţinut contracte pentru întreţinerea străzilor din Capitală par să aibă un numitor comun – PD-L. Multe dintre acestea şi-au sporit substanţial veniturile în urma afacerilor cu statul.
Întreţinerea bulevardelor şi străzilor din Capitală, care se află în administrarea Consiliului General al Municipiului Bucureşti, va costa în acest an circa 24,3 milioane de euro, ţinând cont de cursul mediu al BNR pentru primele şase luni. Pe listă se află 105 străzi şi bulevarde, care au fost reabilitate în perioada 2000-2004 şi au ieşit din garanţie în 2005. Pe lângă menţinerea carosabilului în condiţii de funcţionare, lucrările cuprind şi înlocuirea bordurilor. Anul trecut au fost alocate aproximativ 95 de milioane de euro pentru reabilitarea a 42 de stăzi. Toate contractele de întreţinere multianuală a străzilor au fost încheiate pe 31 august 2005 (în primul an de mandat al fostului primar general, Adriean Videanu) şi se vor încheia anul viitor, la sfârşitul lui august.
Banii se împart între şase societăţi. Alina Roman, directorul Administraţiei Străzilor Bucureşti (ASB), a declarat pentru Capital că, de la 1 septembrie 2005 şi până în prezent, către aceste firme s-au făcut plăţi în valoare de 257 de milioane de lei. În 2009, cea mai mare sumă va ajunge la Eurovia Construct International, unul dintre acţionarii săi fiind Mircea Dănuţ Cazacu, soţul fostei senatoare PD-L Cornelia Cazacu. Fiica acestora, Alexandra Cazacu, este membru în CA. Contra sumei de aproximativ 5,1 milioane de euro, pe care firma o va încasa în acest an, va trebui să efectueze lucrări de întreţinere a 18 străzi şi bulevarde din Bucureşti, printre care bulevardul Eroilor, Prelungirea Ghencea şi Regina Elisabeta. Mircea Cazacu ne-a precizat că suma este de 19,2 milioane de lei, inclusiv TVA, şi nu 21,61 milioane de lei, aşa cum susţine ASB, şi că de patru luni plăţile către firmă au fost întârziate.
Afaceri controversate
O altă câştigătoare este societatea Euroconstruct Trading `98, ce aparţine patronilor restaurantelor Golden Blitz, Dan Besciu şi Sorin Şerban Vulpescu. Euroconstruct va primi peste 4,7 milioane de euro ca să întreţină 22 de străzi, majoritatea din sectorul 1. Şi Tehnologica Radion, companie controlată de omul de afaceri Theodor Berna, va primi aproape 4 milioane de euro pentru cele 23 de străzi pe care trebuie să le „păstorească“. De menţionat faptul că Tehnologica Radion, Eurovia şi Euroconstruct sunt trei din firmele care au răspuns la apelul preşedintelui Băsescu de acum doi ani, de a salubriza „gratuit“ drumul spre Glina.
Delta ACM `93, ce aparţine lui Florea Diaconu, va întreţine şi ea 14 străzi, pentru suma de 3,8 milioane de euro. Ziarele au dezvăluit faptul că Diaconu ar fi unul din abonaţii contractelor cu Primăria Sectorului 3, condusă de PD-L-istul Liviu Negoiţă, şi că patronul Delta este asociat în mai multe companii cu Ionel Pirpiliu, fratele deputatului PD-L Ştefan Pirpiliu (fostul preşedinte al Comisiei de Transporturi din Consiliul General al Capitalei, pe când Adriean Videanu era primar general). De asemenea, Florea Diaconu şi Ionel Pirpiliu au fost asociaţi şi în firma Rosal Invest, controlată de Silviu Prigoană, deputat PD-L.
Şi despre firma Han Group s-a scris că a reuşit să câştige mai multe licitaţii într-un alt „fief“ PD-L: Cluj-Napoca, în timpul mandatului lui Emil Boc. Compania aparţine mai multor cetăţeni turci, dar are ca acţionar şi firma Eurovia SA, prin Dominique Collomp. În cadrul contractului din Bucureşti, firma va încasa anul acesta aproximativ trei milioane de euro. Strabag SRL, deţinută de Bau Holding Beteiligungs AG Austria, se va ocupa de întreţinerea a 18 străzi şi va încasa suma de 3,6 milioane de euro. Deşi am încercat să aflăm care este punctul de vedere al reprezentanţilor tuturor companiilor, nu am primit răspuns decât de la Eurovia şi Han Group.