Cei mai mulţi orăşeni îşi fac cumpărăturile «de weekend» însoţiţi de familie sau de prieteni. Colindatul prin hipermarketuri, ca altădată pe Corso, a devenit un stil de viaţă, o modalitate de «a face shopping ca în străinătate», dar şi de petrecere a timpului liber.
În urmă cu două luni, MEDNET Marketing Research Center a realizat un studiu la nivel naţional privind obiceiurile de cumpărare ale românilor din mediul urban. Pentru concretizarea acestei cercetări sociologice, s-a recurs la metoda de investigare „face to face“, la domiciliul subiecţilor, respectiv 1.200 de persoane cu vârsta cuprinsă între 18 şi 65 de ani, din oraşele mari, cu peste 100.000 de locuitori.
Potrivit rezultatelor studiului, aproape jumătate dintre respondenţi cumpără produse alimentare zilnic sau aproape zilnic. Acest lucru poate fi pus, în primul rând, pe seama faptului că românii sunt adepţi ai alimentelor proaspete – mai ales dacă este vorba de pâine, fructe, legume, lapte, mezeluri – şi a mâncărurilor gătite în casă.
„Pentru familiile sărace, cumpărăturile zilnice, în cantităţi mici reprezintă o consecinţă a constrângerilor bugetare, în timp ce familiile cu mai mulţi bani cumpără frecvent din dorinţa de a consuma cât mai multe produse proaspete“, precizează Lăcrămioara Laura Voinea, managing director, MEDNET Marketing Research Center. „Piaţa tradiţională continuă să reprezinte o opţiune pentru multe persoane, deoarece fructele şi legumele de aici sunt considerate mai naturale, mai ecologice. Cu toate acestea, ponderea cumpărăturilor efectuate în pieţe scade în favoarea suprmarketurilor şi hipermarketurilor, motivele fiind lipsa de timp a clienţilor, posibilitatea de a alege fructele şi legumele direct din rafturile magazinelor, dar şi faptul că în aceste forme de comerţ se eliberează bon sau factură“, adaugă Lăcrămioara Laura Voinea.
Referitor la produsele nealimentare, o treime dintre respondenţi au afirmat că le achiziţionează săptămânal, 18% – o dată la două săptămâni, iar 19%, în special pensionari şi persoane cu venituri reduse -, o dată pe lună.
Profitând de faptul că tot mai mulţi retaileri au deschis magazine în oraşele mari, românii s-au grăbit să adopte stilul modern de „a face shopping“, aliniindu-se unor tendinţe la care nici nu visau înainte de anul 1990, atraşi fiind îndeosebi de conceptul „totul sub acelaşi acoperiş“. Astfel, 74% din persoanele intervievate au afirmat că apelează în mod frecvent la hipermarketuri, în timp ce 56,7% îşi fac cumpărăturile în supermarketuri. Ca tendinţă, se observă că magazinele mici de cartier sunt frecventate tot mai rar pentru achiziţionarea unor produse alimentare, deoarece „vânzătoarele nu sunt suficient de amabile, iar rulajul de marfă nu este mare“.
Bucureştenii vor şi mai multe centre comerciale
Mai mult de două treimi dintre orăşeni merg la cumpărături vinerea după-amiaza şi în cursul zilei de sâmbătă. În timpul săptămânii, intervalele de timp preferate sunt dimineaţa, între orele 10:00 şi 12:00 – mai ales de către pensionari, casnice şi persoane care lucrează în ture – şi spre seară, între 18:00 şi 20:00. De regulă, tinerii până în 30 de ani aleg să facă diverse cumpărături la ore mai târzii, peste 50% dintre aceştia trecând pragul magazinelor după ora 20:00.
Mersul pe jos reprezintă cea mai convenabilă modalitate de deplasare la cumpărături (42%), mai ales dacă acestea se realizează de la supermarketurile din apropiere, de la magazinele de cartier şi de la piaţă. Pentru cumpărăturile mai voluminoase care, de regulă, se fac la sfârşit de săptămână, se recurge, în proporţie de 40%, la autoturismul personal. Bărbaţii apelează mai des la acest mijloc de deplasare, în timp ce femeile recurg cu o frecvenţă mai mare decât ei la transportul în comun.
Aproximativ 60% dintre respondenţi au afirmat că le place să meargă la cumpărături însoţiţi de familie sau prieteni, îndeosebi vinerea şi sâmbăta. Pentru ei, acest lucru presupune un prilej de a socializa sau de a se bucura de prezenţa celor dragi în timp ce îşi procură bunurile necesare în gospodărie. Astfel că, la sfârşit de săptămână, centrele comerciale se transformă în adevărate furnicare de oameni, unde reclamele „ţintesc“ exhaustiv familia („a family company!“) şi grupurile, oferindu-le acestora experienţe şi posibilităţi de relaxare echivalente unei ieşiri în oraş.
Deşi bărbaţilor le face mai puţină plăcere această activitate, ei sunt prezenţi la cumpărăturile de weekend atât pentru că este nevoie de ajutorul lor – în calitate de „şoferi“ sau pentru căratul sacoşelor – cât şi pentru a petrece mai mult timp cu familia.
Ca o tendinţă generală, aproape toţi subiecţii intervievaţi consideră oportună apariţia de noi hipermarketuri sau centre comerciale, situaţia fiind cel mai pregnant resimţită în Capitală, după cum reiese din studiul MEDNET Marketing.
Îmbinăm plăcutul cu utilul
«Cumpărăturile de weekend reprezintă o formă de a petrece timpul liber şi de a socializa. Este firesc, aşadar, că o bună parte dintre orăşeni preferă să meargă la cumpărături împreună cu prietenii sau familia.»
Lăcrămioara Laura Voinea, managing director, MEDNET Marketing Research Center