Compania de transport de persoane Dacos, aparţinând omului de afaceri Dan Petrescu, ar putea fi vândută până la sfârşitul acestui an. Trei firme, dintre care două străine, sunt interesate să preia transportatorul din Râmnicu-Vâlcea. Preţul cerut de proprietar: 25 de milioane de euro.

Pentru Dan Petrescu (49 de ani), vânzarea companiei fondate în 1992 ar echivala cu ieşirea de pe piaţa transportului de persoane. O piaţă pe care a intrat, după cum el însuşi recunoaşte, din întâmplare.

De fapt, ideea i-a venit în timp ce era într-un concediu în Cuba, în faţa unui pahar de rom. Pe atunci, nu ştia ce presupune transportul de persoane şi nici măcar nu avea permis de conducere categoria C. A decis însă să rişte, dar nu singur, ci împreună cu un asociat – amicul său Costel Jurubiţa. Nu se poate spune că debutul a fost fulminant: „flota“ iniţială a fost reprezentată de două autocare, puse în circulaţie pe ruta Râmnicu-Vâlcea – Bucureşti. Şi nici asocierea dintre cei doi nu a durat prea mult.

73-7556-20milionar43.jpgDupă mai puţin de un an, compania s-a scindat şi fiecare a rămas cu câte un autocar. Este momentul în care Dan Petrescu decide să continue afacerea în calitate de unic asociat. Dar situaţia devenise complicată. Piaţa creştea, iar nevoia de a avea mai multe autocare era stringentă. Cum preţul unui autocar nou porneşte de la 350.000 de euro şi poate ajunge chiar şi la 800.000 de euro, în funcţie de dotări, soluţia era să apeleze la leasing.

În prezent, Dacos deţine 48 de autocare care circulă pe trasee incluzând 100 de staţii publice. Anual, compania transportă peste 1,5 milioane de pasageri.

Dan Petrescu a marşat în special pe rutele interne, o strategie care s-a dovedit bună, fără a exclude însă cursele internaţionale, Dacos operând în principal pe destinaţii din Bulgaria, Grecia şi Spania, unde asigură transportul muncitorilor în agricultură.

Cifra de afaceri a crescut constant, de la un an la altul, la fel şi profitul. Una dintre mişcările care au permis această evoluţie a fost structurarea unui sistem de eficientizare a costurilor. Staţia proprie de alimentare cu carburanţi, realizată în baza unui parteneriat cu Castrol, a fost doar primul pas în această direcţie. În prezent, această activitate contribuie cu 5% la cifra de afaceri a companiei.

Şi apoi, de ce să plăteşti unui terţ pentru întreţinerea autocarelor şi reparaţii, când poţi să faci chiar tu acest lucru? Aşa au fost înfiinţate, în 2004, companiile Dacos Service şi Dacos Parts, aceasta din urmă fiind profilată pe aprovizionarea cu piese de schimb din import. Tot atunci îşi începe activitatea Dacos Med, specializată în activităţi de asistenţă medicală ambulatorie pentru angajaţii grupului.

 

În pole-position, un ofertant din Austria

Dar nu toate lucrurile au mers strună. Ideea de a înfiinţa o firmă de taximetrie nu s-a dovedit viabilă, aşa că, după doi ani de activitate, între 2004 şi 2006, Gold Taxi a fost închisă.

„Preţul pe kilometru era prea mic. Eram în pierdere, astfel că am vândut cele 25 de autovehicule Skoda. Nu am reuşit să scot investiţia. Sunt de părere că toate companiile care practică un tarif sub trei lei lucrează la negru pentru a fi profitabile“, explică Dan Petrescu eşecul. Între timp, Dacos Service şi Dacos Parts au fost radiate, în urma fuziunii prin absorbţie cu compania-mamă.

Stabilitatea companiei a făcut-o interesantă pentru operatorii internaţionali dornici să pătrundă pe piaţa românească. Discuţii legate de preluarea totală sau parţială se poartă în prezent cu trei firme de profil.
„Când cineva îţi propune să vinzi, eziţi puţin. M-a surprins prima ofertă, primită în urmă cu un an, apoi m-am gândit că dacă o companie din afară este interesată de ceea ce am, înseamnă că am un produs compatibil cu stilul lor de a face faceri“, spune Petrescu. Într-un stadiu avansat sunt discuţiile cu o firmă din Austria, al cărei nume preferă să nu-l facă public.

Cu toate acestea, Dan Petrescu speră ca, până la sfârşitul anului, să finalizeze negocierile cu unul dintre cei trei ofertanţi. „În orice afacere trebuie să câştigi. Nu mi-aş dori să vând, dar ţinând cont de felul cum evoluează transportul urban intern, nu te poţi opune globalizării“, afirmă Petrescu.

Deşi discută despre tranzacţii şi bani, Dan Petrescu nu a abandonat planurile de viitor. Ar vrea să investească până la cinci milioane de euro pentru înnoirea parcului auto şi alte două milioane de euro pentru deschiderea unui service în Bucureşti.

De aproape doi ani, deţine 20% din acţiunile VDL Bus & Coach România, reprezentanţa grupului olandez VDL, unul dintre cei mai importanţi producători europeni de autocare. „Comerţul cu autocare este foarte profitabil. S-ar putea să mă orientez total către acest segment după ce voi vinde Dacos“, conchide Dan Petrescu.

Sfaturi

• Pentru a-ţi dezvolta compania, este esenţial să delegi responsabilităţile şi să nu controlezi totul
• Finanţările sunt bune pentru început. Dezvoltarea unei companii nu se face din credite, ci din veniturile generate de afacere
• Calificarea personalului este obligatorie