La Tarom se fac angajări și se plătește bonus de performanță

Așa cum revista Capital a prezentat zilele trecute, supraviețuirea companiei naționale aeriene este pusă sub semnul întrebării. Deși managementul privat are câteva luni laTarom, deciziile de redresare se lasă așteptate.

Noul director general și consiliul de administrație (CA) nu au prezentat încă planul de management pentru companie, mai mult, refuză discuțiile cu sindicatele. În tot acest timp, a apărut o nouă organigramă care include câteva posturi de conducere, după cum susțin sindicatele. ”Nu se respectă dialogul social, iar consiliul de administrație, contrar legislației și contractului colectiv de muncă, lucrează mai puțin eficient. Nu s-a respectat organigrama și s-au creat câteva posturi calde”,

Potrivit acestora, noul CA este total neperformant. ”Nimeni din consiliul de administrație nu are legătură cu aviația, nu cunoaște domeniul. Este ciudat cum au fost aleși deși de pe lista scurtă făceau parte persoane cu experiență, precum Demetriade și Dumitrescu (n.red foști directori ai Tarom, cu rezultate bune pe durata mandatului). Aceștia nu s-au regăsit pe lista scurtă a celor pentru consiliu”, spune Aurel Curdov, secretatul general al Sindicatului Național Tehnic Tarom, menționând că deși sunt mai multe luni de când CA are membri noi, reprezentanții sindicatelor nu au avut ocazia să-i cunoască.

Potrivit lui Bogdan Hossu, foștii membri ai CA Tarom primeau o primă de participare la ședințele consiliului în valoare de 50 de lei. În prezent, fiecare membru al CA primește 500 de euro pe fiecare ședință. De la instalarea noului consiliul au avut loc 7 ședințe (din care una săptămâna trecută) și cinci comitete. ”Am încercat să participăm la întâlniri, dar nu am reușit . Pascariu (n.red Dan Pascariu – președintele consiliului de administrație) nu ne-a primit și nu face altceva decât să ne certe când noi vrem doar să atragem atenția asupra a ceea ce se întâmplă în această companie”, completează Cristian Voinea, președintele sindicatului de exploatare tehnică aeronave. Acesta a menționat de noile angajări la Tarom, mai exact un director de resurse umane, unul financiar, de marketing etc. Mai mult, se pare că actualul consiliu de administrație și-aridicat la finalul lui 2012 bonus-ul de performanță, care după cum spun sindicatele, s-a ridicat la aproximativ 100.000 de euro.

”Vrem să tragem un semnal de alarmă cu privire la viitorul TAROM, deoarece la sfârşitul anului 2009 existau în conturile companiei  (n.red – contul de investiții al companiei) 400 milioane de euro, iar la ora actuală nu mai sunt decât aproximativ 100 de milioane euro. Niciunul dintre cei care s-au aflat de-a lungul ultimilor ani în funcţii de conducere nu a fost tras la răspundere pentru sumele care nu se mai regăsesc în conturi”, au mai spus liderii de sindicat. Reprezentanții sindicatelor mai susțin că noua conducere nu a stabilit nici măcar rutele pe care vor zbura în vară. 

Planul de management al noului director a fost respins

Luna aceasta, directorul general al Tarom, Christian Heinzmann, a prezentat CA-ului noul plan de management al companiei. Acesta a fost respins, iar managerul are două săptămâni la dispoziție pentru a prezenta un altul nou. Surse au declarat pentru Capital că acest plan viza retragerea Tarom din Sky Team, respectiv din IATA.  Se vorbește, de asemenea, de concedierea a 600 de angajați (la ora actuală Tarom are peste 2.100 ), dar și de vânzarea unor aeronave aflate în posesia Tarom. ”Se va întâmpla exact ca în cazul Oltchim, Malev, CFR”, prevestesc sindicatele care atenționează asupra unei alte măsuri pe care ar urma să o ia noua conducere și, anume, externalizarea serviciului tehnic. ” Un astfel de demers ar duce în mod sigur la faliment, aşa cum s-a întâmplat de altfel şi în cazul MALEV-ului. A externalizat tehnicul”, spune Curdov. Sindicaliștii sunt de părere că actualul director general, singurul din noul management privat care a mai avut legătură cu aviația, va avea viață scurtă la conducerea companiei naționale aeriene.

De asemenea, un lucru care trebuie menţionat este faptul că în Programul Operaţional Sectorial Transporturi nu există o axă prioritară care să privească zona de aviaţie, ceea ce împiedică dezvoltarea companiilor aeriene şi a aeroporturilor. ”Din acest punct de vedere, România reprezintă o excepţie, după cum afirmă sindicatele, toate celelalte state UE având o axă prioritară pe acest segment. Până la declanşarea unei greve sunt paşi lungi, însă principalul nostru obiectiv este de a avea un dialog social cu actualul Consiliu de Administraţie”, conchide Aurel Curdov.
Citește și În picaj: Tarom, Carpatair și Blue Air au șanse minime de supraviețuire