mare de transfer, Internetul, aplicatiile video si multimedia. Angajatii vor putea accesa serverele firmei prin Internet pentru a obtine informatii, isi vor organiza munca de teren direct de la telefon. Vor putea sa participe chiar si la videoconferinte, oriunde s-ar afla. In principiu, palmtopul se va uni cu telefonul.”Pentru consumatori, 3G va insemna transformarea telefonului mobil intr-un instrument de comunicare personala in care vorbitul la telefon este doar una dintre multele aplicatii disponibile”, explica Silviu Sirbu, Managing Director la Softure. Compania sa produce servicii cu valoare adaugata pentru industria telecomunicatiilor.Fostul ministru al comunicatiilor, Dan Nica, a semnat la mijlocul lunii iulie ordinul referitor la licentele 3G. „Aceasta stabileste procedura de acordare a licentelor 3G in Romania, definita in urma consultarii cu principalii operatori de comunicatii”, a declarat Nica cu ocazia semnarii documentului. Pretul unei licente este de 35 de milioane de dolari.Acoperirea minima pe care trebuie sa o realizeze titularul licentei va fi pentru Bucuresti si zece capitale de judet alese de acesta. In prima etapa, testele se vor focaliza pe transmisiile de date si voce, ulterior efectuandu-se experimente cu privire la urmarirea de filme sau emisiuni TV pe telefonul mobil, precum si la serviciile de videotelefonie.Pentru a se asigura ca in momentul lansarii comerciale retelele vor functiona corect, Siemens si Ericsson au primit licente experimentale. Aceste licente de test au fost acordate gratuit de Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei (MCTI). Ele sunt valabile pana la data emiterii licentelor pentru viitorii operatori. Cei doi producatori de hardware vor oferi echipamentele necesare pentru serviciile 3G operatorilor romani de telecomunicatii.Connex afirma ca sunt incantati de inceperea procesului de acordare a licentelor 3G. „Am demarat deja procesele interne necesare finalizarii ofertei in timp util si anticipam ca vom fi capabili sa raspundem pe deplin cerintelor MCTI pentru a putea aduce oamenilor din Romania servicii UMTS”, adauga reprezentantii companiei.Cei de la Orange sunt si ei interesati de implementarea acestei tehnologii. Ca un pas intermediar, ei vor lansa comercial tehnologia EDGE. „Vom oferi produse si servicii care sa pregateasca si sa educe piata catre 3G”, declara reprezentantii companiei. Lansarea serviciilor UMTS (telefonie de generatia a treia) va avea loc la sfarsitul lui 2005, inceputul lui 2006. Un avantaj pentru clienti este viteza de transfer a datelor, de aproximativ 384 kbps.Zapp a anuntat lansarea unei noi tehnologii, intitulata EV-DO (evolution-data-optimized). Gandit ca o metoda de trecere la 3G, noul serviciu promite viteze medii de transfer de 300-500 kbps.Desi operatorii de telefonie sunt interesati sa obtina licentele, ei nu vor lansa imediat serviciile comerciale. „Nu se grabesc sa introduca 3G in Romania pentru ca serviciile de voce, cele mai sigure cu putinta, inca au rate de crestere. In plus, romanii nu prea par a fi foarte atrasi de altceva decat de servicii primare”, adauga Silviu Sirbu. Prin urmare, companiile de telecomunicatii nu isi vor amortiza investitia intr-un timp foarte scurt.Lansarea serviciilor 3G va ajuta si la dezvoltarea unor companii din domenii adiacente. Utilizatorii vor dori servicii din diverse domenii, mai ales in aria transmisiilor video si a divertismentului.Prin urmare, furnizorii de software pentru telefoane si producatorii de continut vor avea de castigat.

Cauzele ce ar putea duce la esecul 3G
Ceea ce s-a demonstrat practic pentru tehnologia WAP ramane valabil. Lipsa continutului pentru 3G ar putea fi principala cauza ce va conduce la esec. Asteptarile se afla la un nivel ridicat, ramane de vazut cat de atractive vor fi serviciile.De asemenea, costurile pentru infrastructura sunt destul de ridicate. Daca adaugam si costul licentelor, ajungem la concluzia ca investitia nu se va amortiza foarte repede daca operatorii nu vor reusi sa obtina venituri mari de la utilizatori. Fara aplicatii potrivite, 3G va fi o tehnologie remarcabila, dar care nu face nimic.

Poveste de succes: 3G In Japonia
Licentele s-au acordat fara licitatie, in iunie 2000, celor trei companii de telecomunicatii, DoCoMo, Japan Telecom si KDDI Corp. Serviciile comerciale au fost lansate in 2001 – 2002.Rata de crestere a bazei de utilizatori ai DoCoMo a fost constanta, dar sub asteptari. KDDI a folosit o tehnologie mai simpla si mai ieftina, ajungand in 2003 la 8 milioane de utilizatori. Spre comparatie, DoCoMo are aproape 500.000. 3G a reusit sa opreasca scaderea venitului per utilizator.Japonia are o populatie de peste o suta de milioane de adulti, deci potentialul pietei este deosebit de ridicat. Utilizatorii de aici sunt foarte interesati de tehnologie, ciclul de reinnoire a telefoanelor fiind de doar sase-noua luni.