Consilierii in cariera pretind ca exista cateva metode verificate pe care le puteti pune in practica imediat si care va pot ajuta sa gasiti un serviciu pe masura asteptarilor, chiar si in perioadele in care ofertele de locuri bune de munca sunt extrem de rare:
1. Anuntati pe toata lumea ca sunteti in cautarea unui serviciu
Nu va jenati sa spuneti oamenilor ca nu aveti un serviciu. Cei mai multi dintre cei care se afla in jurul dumneavoastra trebuie sa fi ramas „pe dinafara” macar o data in viata, ca sa nu mai vorbim de faptul ca fiecare a fost pus in situatia de a cauta un loc de munca sau de a se angaja.
De aceea, folositi-va fara nici o retinere de orice relatie sau legatura pe care o aveti pentru a descoperi un loc de munca vacant. Apelati in primul rand la membrii familiei, la rude, prieteni, colegi, cunostinte… Spuneti-le ce anume cautati si incercati sa-i convingeti de faptul ca aveti nevoie de sprijinul lor, fara a arata insa ca sunteti disperat. Este recomandabil sa luati legatura cu asociatiile profesionale sau specialistii care lucreaza in domeniul in care intentionati sa va angajati sau in zone apropiate de activitate. Veti fi surprins sa vedeti cat de multe contacte sau macar punti de legatura veti gasi.
2. Petreceti cel putin 30 de ore pe saptamana in cautarea unui loc de munca
Vanatoarea de joburi va dura exact atata timp cat i se va rezerva. Din studiile efectuate in decursul anilor s-a putut observa ca doua treimi din cei aflati in cautarea unui loc de munca dedica aproximativ cinci ore pe saptamana pentru „vanatoarea” de joburi. Din pacate, timpul rezervat este absolut insuficient. De exemplu, intr-o economie dezvoltata si stabila, se apreciaza ca sunt necesare cam 180 de ore pentru a gasi un loc de munca potrivit. Daca petreceti numai 5 ore pe saptamana pentru aceasta activitate, va vor trebui noua luni pentru a va putea angaja. Daca dedicati 30 de ore pe saptamana, veti putea gasi un job bun in numai 6 saptamani.
Abordati orice sursa care va trece prin minte si apoi incercati sa gasiti modalitatea de a contacta o persoana care sa va dea relatii sau sa va orienteze mai departe. Folositi orice cale credeti ca ar putea fi utila pentru cresterea sanselor dumneavoastra de a gasi o slujba mai buna si cat mai repede posibil. In afara de aceste modalitati concrete de identificare a unei oportunitati de angajare – prin intermediul familiei, rudelor, prietenilor sau diverselor relatii – mai exista insa multe alte surse care pot fi folosite de indata:
· trimiteti prin posta CV-ul la toate companiile care va intereseaza;
· contactati firmele de plasament;
· mergeti la firmele de recrutare si selectie;
· cititi toate anunturile cu oferte de munca din presa locala si centrala si dati curs solicitarilor cuprinse in ele.
3. Scrieti un CV si o scrisoare de intentie pentru fiecare oferta sau oportunitate de lucru
In biblioteci si in librarii exista acum o serie intreaga de carti dedicate modului in care se poate scrie un CV foarte bun si o scrisoare de intentie. Iata cateva dintre cele care se gasesc acum si in limba romana: Florence Le Bras, Secretele unui bun Curriculum Vitae, editura Teora, 2000, Neuman, Helen, Arta de a gasi o slujba mai buna, editura Business Tech International Press, 1994, Branham, John, Cox, David, Cum sa obtii usor un loc de munca, editura Teora, 2000 etc.
Exista tot felul de surse de informatii pe aceasta tema si nenumarati „specialisti” gata sa va dea sfaturi cum sa alcatuiti un CV perfect. Nu este recomandabil sa ascultati pe nici unul dintre cei care spun ca exista o anumita forma corecta de CV sau un anumit stil care va poate garanta succesul. CV-ul este un document extrem de personal – el insumeaza intreaga cariera pe o singura pagina – si de aceea trebuie tratat ca pe un lucru unic si cu totul special. Pentru ca se pot trece foarte multe lucruri gresite intr-un CV, trebuie sa cercetati cu atentie sistemul general de alcatuire si apoi sa decideti singur ce este mai bine sa scrieti si in ce maniera sa il redactati.
4. Participati la toate interviurile
Exista o singura cheie pentru a face foarte bine ceea ce trebuie la un interviu – informatia. Incercati sa gasiti cat se poate de multe date despre organizatia la care sunteti pe cale sa mergeti la interviu. Puneti mana pe orice pliant, brosura, reclama, raport anual sau alte documente despre companie, din care puteti afla informatiile care va intereseaza. Asumandu-va obligatia de a va informa inainte, cat de cat, despre locul unde urmeaza sa sustineti interviul, veti avea un avantaj fata de multimea care vaneaza un job.
Pe parcursul interviului, puneti numai intrebarile strict necesare si dati raspunsurile care trebuie. Afirmatia pare simplista, dar aceste lucruri se pot face foarte usor. Amintiti-va, interviul se poate transforma intr-un esec numai din doua motive:
· obiectivul dumneavoastra este de a gasi informatia de care aveti nevoie pentru a sti unde anume doriti sa lucrati si unde nu;
· obiectivul angajatorului este de a gasi informatia de care are nevoie pentru a decide daca vrea sa va angajeze sau nu.
Fiti pregatit sa intrebati si sa raspundeti la intrebari in asa fel incat sa atingeti ambele obiective si veti excela la interviu. Iata cateva carti care v-ar ajuta sa invatati cum sa sustineti cu succes la interviu: Siewert, Horst, H. Totul despre interviu, Editura Tehnica, 1999, Ruckle, Horst, Limbajul corpului pentru manageri, editura Tehnica, 2000, Burt, Shelley, Fii pregatit pentru interviu, Editura Tehnica, 1999.
5. Urmariti rezultatele de la fiecare interviu
Dupa fiecare interviu, trebuie sa va gasiti timp si sa scrieti o scurta nota de multumire de indata ce ajungeti acasa. Nu amanati lucrul acesta, este mult prea important pentru a-l uita. O simpla nota de multumire il va ajuta pe potentialul angajator sa-si aminteasca de dumneavoastra, ii veti trezi interesul de a discuta cu dumneavoastra in viitor si poate veti corecta orice impresie gresita pe care eventual ati putut-o produce. Nu trebuie sa va permiteti sa va ganditi la scrisoarea de multumire doar ca la „un lucru politicos care trebuie facut”.
Gestul acesta v-ar putea ajuta sa castigati chiar jobul.
6. Folositi timpul liber pentru a va imbunatati abilitatile
In afara celor 30 de ore pe saptamana folosite pentru a vana un job, mai este nevoie sa folositi timpul liber de care mai dispuneti pentru a va imbunatati abilitatile. Continuati-va studiile, urmati cursuri pentru reimprospatarea cunostintelor, cititi carti de afaceri… Pe scurt, gasiti modalitatile prin care sa va specializati pentru postul pe care il doriti cu adevarat.
7. Nu va descurajati
Acest lucru este probabil cel mai dificil. Orice vanatoare de joburi – mai ales pe timpuri grele – poate eroda increderea in sine mai mult ca orice altceva. In cartea sa „Tactici de gherila pe piata locurilor de munca”, Tom Jackson descrie o vanatoare tipica de job ca fiind:
NU NU NU NU NU NU NU NU NU NU NU NU NU NU NU NU NU NU NU NU DA.
Nu va descurajati daca ati fost respins. Retineti ca, de cate ori veti auzi NU, sunteti mai aproape cu un pas de DA.