Furnizorii romani de solutii de securitate au anuntat, la randul lor, la inceputul anului, o crestere a pietei. Desi, in mare parte, previziunile s-au adeverit, totusi, piata solutiilor de securitate (ne limitam doar la componenta software) reprezinta aproximativ trei milioane USD din totalul de aproximativ 50-60 milioane USD, cat au reprezentat anul trecut vanzarile legale de software.
Cea mai vizibila componenta a pietei solutiilor de securitate o reprezinta programele antivirus, mai ales ca in Romania doua dintre cele mai rentabile companii din industria software sunt producatorii de profil, Softwin si GeCAD. In afara de antivirusi, exista o gama larga de solutii hard si soft menite sa pastreze integritatea datelor dintr-o companie: sisteme de tip firewall, de criptare-decriptare pentru comunicatii sau, bunaoara, de detectare a intruziunilor.
„Anul trecut, vanzarile totale de programe antivirus s-au cifrat la 1-1,2 milioane USD, iar pentru 2002 prognozam o crestere de pana la 10%”, apreciaza Mihail Mihailovici, country manager BitDefender in cadrul Softwin, companie care anul trecut a obtinut in Romania circa 30-35% din vanzarile totale de antivirusi.
Spre deosebire de SUA, in Romania cresterea vanzarilor de solutii de securitate are insa prea putin de a face cu teama de atacurile teroriste. Factorii care au impulsionat piata locala sunt cresterea generala a volumului de informatii schimbate intre utilizatori, a „parcului” de PC-uri, precum si coagularea unei culturi antivirus. Datorita acestui ultim factor, in 2002, Softwin a reusit sa creasca vanzarile pentru antivirusii de server. Pe de alta parte, rata foarte ridicata a pirateriei restrange mult piata vanzarilor legale.

O banca aloca securitatii 5% din cheltuielile IT

Peste 60% din piata locala o reprezinta softurile importate, cea mai cunoscuta marca straina fiind Norton. Omnilogic, companie cu o cifra de afaceri de aproape un milion USD, distribuie in Romania produsele Network Associates, antivirusul McAfee, Sniffer Techologies, pentru solutiile de management al retelelor si aplicatiilor, precum si solutii de securitate bazate pe echipamente hard si soft de la Cisco, Instrusion detection, VPN si Firewall de la CheckPoint. Estimarea celor de la Omnilogic privind cresterea pietei este foarte optimista. „Cererea de solutii de securitate se va dubla anul acesta fata de anul trecut, precum si anul viitor fata de acest an”, spune Mihaela Popa, director de marketing la Omnilogic.
Cei mai importanti clienti sunt, indiscutabil, institutiile financiare. Acestea trateaza cu seriozitate maxima problemele de securitate, iar investitiile in acest tip de solutii sunt direct proportionale cu volumul pierderilor care ar putea fi provocate de un atac. In cazul unui cunoscut atac informatic asupra unei banci, in vreme ce pierderile efective provocate au fost de doua milioane USD, pagubele indirecte (provocate inclusiv de pierderea unor clienti) s-au cifrat la 10-20 milioane USD.
Surse din piata ne-au spus ca, anual, cheltuielile IT ale unei banci se ridica la 20 milioane USD, suma din care pentru securitate se aloca circa 5%, adica 100.000 USD. Companiile multinationale sunt, de asemenea, investitori importanti in securitate. Din pacate pentru producatorii romani, acestea folosesc adesea solutii straine, recomandate de compania mama.
Institutiile guvernamentale sunt un alt potential mare client. Totusi, acestea nu investesc pe cat ar trebui, in principal, din motive bugetare. In SUA, de exemplu, dupa 11 septembrie au crescut considerabil investitiile in securizarea limbajului pentru protocoale ASN1, folosit in comunicatii, distributia de energie electrica, hidrocentrale etc. Insa nu este mai putin adevarat ca gradul de informatizare al institutiilor romanesti este incomparabil mai redus decat al celor de peste Ocean. Un studiu realizat de FBI si Computer Security Institute arata ca, anul trecut, companiile si agentiile guvernamentale americane au raportat pierderi financiare cauzate de atacurile informatice de 375 milioane USD, ceea ce reprezinta o dublare fata de 2000. Pierderile au fost cuantificate de doar 37% dintre companii.    

Virusii au adus pagube de miliarde

An    Nume virus     Pagube la nivel mondial
             (miliarde USD)
2001    Nimda            0,63
2001    Code Red (s)        2,62
2001    SirCam            1,15    
2000    LoveLetter        8,75
1999    Melissa            1,10
1999    Explorer            1,02