Circa 250 de salariaţi ai LaborMed, reprezentând jumătate din totalul angajaţilor producătorului de medicamente, vor fi trimişi în decembrie în şomaj tehnic, iar compania ia în considerare varianta unor restructurări, ca urmare reducerii preţurilor la medicamente şi a introducerii taxei clawback. LaborMed are în prezent aproximativ 500 de angajaţi.
„Compania a decis să trimită în şomaj tehnic, în decembrie, pentru o lună, 250 de angajaţi. Decizia a ţinut cont şi de faptul că dispunem de stocuri suficiente pentru a acoperi necesarul pieţei, iar angajaţii îşi vor primi în continuare salariile. Luăm în calcul posibilitatea de a face restructurări, dar până acum nu s-a decis nimic concret. Dacă vom reduce numărul personalului, este posibil să ne ducem pe partea comercială sau către posturi mai puţin importante, deşi orice restructurare ne va afecta în aceeaşi măsură”, a declarat, miecuri, într-o conferinţă de presă, Adrian Stroilescu, business development director în cadrul LaborMed Group.
Ministerul Sănătăţii a luat măsuri drastice
Ministerul Sănătăţii a stabilit un curs fix de 4 lei/euro, începând cu 1 februarie 2009, pentru calculul preţurilor la medicamentele de uz uman, iar de la 1 aprilie, potrivit noii metodologii de calcul a preţurilor pentru produsele cu prescripţie, s-a ales cel mai mic preţ din 12 ţări europene.
Guvernul a aprobat la începutul lunii octombrie o ordonanţă de urgenţă privind introducerea sistemului „clawback”, prin intermediul căruia toţi producătorii de medicamente care desfac produse pe piaţa românească trebuie să contribuie la finanţarea sistemului public de sănătate cu o sumă reprezentând între 5% şi 11% din veniturile realizate în urma vânzării produselor.
În acelaşi timp, la începutul lunii octombrie, a fost extins termenul de plată a medicamentelor cu şi fără contribuţie personală la 180 de zile, respectiv 90 de zile pentru medicamentele din programele naţionale de sănătate, astfel încât plata acestora să poată fi efectuată în 2010.
Clawback a afectat afacerile LaboMed cu 9%
Stroilescu a explicat că în urma aplicarii noi metodologii de calcul a preţului la medicamente, compania a redus în medie cu 30% preţurile la produsele din portofoliu, iar taxa „clawback” va afecta cifra de afaceri cu 9%.
„Nu vrem să luăm măsuri radicale, dar acestea sunt dictate de piaţă şi trebuie să ne reorganizăm. În aceste condiţii, este important să găsim surse de finanţare pentru că taxa clawback se plăteşte anticipat, în timp ce banii pentru medicamentele livrate le primim după mai mult de 200 de zile. Noi finanţăm practic sistemul de sănătate”, a afirmat Stroilescu.
LaborMed are de recuperat „zeci de milioane de lei” de la distribuitori şi farmacii, iar pentru asigurarea lichidităţilor producătorul apelează la credite bancare, potrivit reprezentantului companiei.
Mai puţine produse
Producătorul a renunţat la 10-15 produse deoarece înregistra pierderi, compania analizând în continuare posibilitatea de a opri producţia şi pentru alte medicamente.
Stroilescu este de părere că deciziile autorităţilor privind industria de medicamente vor duce la dispariţia de pe piaţă a unor produse farmaceutice sau chiar a unor companii, cei mai afectaţi fiind producătorii români.
„Sperăm că vom exporta mai mult în următorii trei ani pentru a balansa riscurile la care suntem expuşi în prezent. Intenţionăm să comercializăm pe pieţele din regiune peste zece produse cu prescripţie şi fără prescripţie, iar exporturile să ajungă la 30% din cifra de afaceri”, a declarat reprezentantul producătorului. În prezent, compania exportă 5% din producţia de medicamente.
150 mil. euro din vânzări în trei ani
De asemenea, compania vrea să atingă vânzări de 150 milioane euro în următorii trei ani, estimările pentru acest an plasând cifra de afaceri LaborMed la 60 milioane euro.
LaborMed a achiziţionat la sfârşitul lunii iulie portofoliu companiei Ozone Laboratories, care cuprinde peste 400 de produse farmaceutice generice OTC (fără prescripţie) şi RX (cu prescripţie), comercializate în România, Polonia, Ungaria, Bulgaria, Cehia şi Slovacia, precum şi brandul Ozone şi lanţurile de distribuţie.
Vânzările LaborMed au totalizat, anul trecut, 30 milioane euro, în timp ce portofoliul Ozone a generat 44 milioane de euro.
În luna septembrie, producătorul a preluat, prin subsidiara Ozone, portofoliul firmei PlantExtrakt Cluj-Napoca, format din 12 mărci din gama fitoterapeutică, urmând să fabrice şi să distribuie aceste produse.
SURSA: Mediafax