Au construit cu banii cumpărătorilor, au supraestimat cererea de locuinţe, nu au luat în seamă semnele crizei. Acum, principalele victime sunt clienţii, nu dezvoltatorii. «V-am dat toţi banii acum doi ani. Îmi vreau apartamentul!», spune răspicat o femeie din primele rânduri, stârnind un mic vacarm în încăperea plină, până aproape de refuz, de clienţi ai ansamblului rezidenţial Planorama. „Trebuie să înţelegeţi că nici pe noi nu ne-a ocolit criza...&ldq
Au construit cu banii cumpărătorilor, au supraestimat cererea de locuinţe, nu au luat în seamă semnele crizei. Acum, principalele victime sunt clienţii, nu dezvoltatorii.
«V-am dat toţi banii acum doi ani. Îmi vreau apartamentul!», spune răspicat o femeie din primele rânduri, stârnind un mic vacarm în încăperea plină, până aproape de refuz, de clienţi ai ansamblului rezidenţial Planorama. „Trebuie să înţelegeţi că nici pe noi nu ne-a ocolit criza…“, încearcă o explicaţie timidă reprezentantul dezvoltatorului Euro Habitat. „Ce criză?! În 2007 nu era nicio criză!“, îl întrerup mai multe voci furioase. „Ne-aţi luat banii şi, în loc să finalizaţi blocul nostru, aţi mai ridicat alte trei. Iar acum nu mai aveţi fonduri să-l terminaţi nici pe primul. Asta e, n-are nicio legătură cu criza!“, aproape strigă un bărbat aşezat lângă uşă, la doi paşi de agenţii de pază care supraveghează discret mulţimea.
„Am cumpărat un apartament de trei camere cu circa 70.000 de euro. Am dat iniţial un avans, iar în decembrie 2008, l-am achitat integral şi trebuia să mă mut pe 11 ianuarie, după alte nenumărate amânări. Suntem în august şi, după cum vedeţi, suntem tot în stradă“, spune Daniel Stătescu, unul dintre bucureştenii cărora ansamblul din strada Doamna Ghica li s-a părut, în urmă cu trei ani, cea mai bună alegere. „Nici măcar nu avem acces în propriile case, pentru că firma care a realizat finisajele a luat cheile şi nu le va returna decât atunci când va fi plătită. Nici nu mai vorbesc că finisajele sunt de calitate foarte proastă, că în parcarea subterană este haos şi că instalaţiile mai au mult până să funcţioneze“, adaugă bărbatul.
Promisiuni greu de crezut
„Am preluat managementul acestui proiect în urmă cu două săptămâni, la solicitarea expresă a Piraeus Bank, care se ocupă de finanţarea lucrărilor. Vom finaliza prima clădire în trei luni, dacă investitorul, banca şi clienţii vor colabora cum trebuie“, îl încurajează Avi Rushu, reprezentantul departamentului de management de proiect din cadrul grupului BSR, care include Euro Habitat. El dezvăluie că Piraeus şi-a dat acordul pentru continuarea finanţării.
„Eu, unul, cred că suntem în aceeaşi situaţie ca în decembrie 2008, când s-a schimbat conducerea firmei şi ni s-a spus că au făcut rost de bani şi că în maximum trei luni ne vom muta în casele noastre“, îl întrerupe Florin Vasile, proprietarul unui apartament în complex. Un alt cumpărător, care este şi unul dintre proiectanţii ansamblului rezidenţial, spune însă că, având în vedere lucrările, racordările şi probele ce urmează a fi realizate la instalaţiile de apă, gaze şi ventilaţie, termenul înaintat de managerul de proiect este unul realist.
Zeci de mii de victime
În unele cazuri, cum e cel al ansamblului Infinity Residence din Bucureşti, deşi au fost contractate zeci de apartamente, nu a fost săpată decât groapa pentru fundaţie. Şi clienţii unui ansamblu cu 90 de garsoniere şi 30 de apartamente cu două camere ce ar fi urmat să se ridice la marginea Braşovului au descoperit, după ce au plătit avansuri de ordinul miilor de euro, că lucrările nu au mai început. În astfel de cazuri, spun experţii, singura şansă este instanţa, însă şi cu o hotărâre judecătorească favorabilă te poţi trezi că nu ai ce bunuri să execuţi pentru a-ţi recupera banii.
Trebuia să mă mut pe 11 ianuarie 2009. Suntem în august şi, după cum vedeţi, suntem tot în stradă.
50% din ansamblurile cu mai mult de 200 de apartamente înregistrează întârzieri ale datelor de finalizare, estimează observatorii domeniului imobiliar