Creşterea spectaculoasă a preţurilor la ţigări în ultimele luni – de la 6,3 lei la aproape 10 lei pe pachet a dus la explozia cererii pentru ţigări de contrabandă.

Ultimele scumpiri masive au avut loc pe final de an şi mai ales după 1 ianuarie – cu circa 1 leu pe pachete – ca urmare a creşterii accizelor, ce trebuiau aliniate la nivelurile minime convenite cu Uniunea Europeană. Preţul unui pachet de ţigări s-a dublat în mai puţin de doi ani.

Dat fiind că un pachet de ţigări a ajuns să coste în jur de 10 lei, vânzarea ţigărilor de contrabandă a ajuns fenomen naţional. Apărute timid pe tarabele din pieţele marilor oraşe spre sfârşitul lui 2008, ca o alternativă la ţigările româneşti care se scumpeau încet dar sigur, pachetele din Ucraina şi Republica Moldova se vând acum “ca pâinea caldă”, după şocul de la 1 ianuarie, când, odată cu noua acciză, preţul a majorat brusc cu 12-13 bani pe pachet la unele sortimente.

Profitul celor care fac astfel de afaceri este imens. Spre exemplu, un pachet de Winston (una dintre mărcile de contrabandă cele mai vândute, alături de Pall Mall) costă în Republica Moldova 7,5 lei moldoveneşti. Adică, rotunjit la cursul BNR, 1,8 lei româneşti. Preţul este scris pe pachetul dotat cu timbru, achiziţionat perfect legal în Republica Moldova, unde s-au plătit toate taxele. Preţul cu care se vinde pe (sau pe sub) tarabele din pieţe este de 5,5 lei. Aşadar, contrabandistul face un profit de 3,7 lei la un singur pachet. Dublu faţă de investiţie (205%). Este drept că aici intră costurile transport (extrem de mici pe unitate) şi eventualele “atenţii” acordate la trecerea frontierei, dacă este cazul.

Chiar şi la această sumă, fumatorul nu poate fi decât mulţumit, dat fiind că acelaşi sortiment de ţigări, dar produse în România, costă 9,3 lei. Pe acest lanţ, câtigă toată lumea: statul moldovean, care are parte de un plus de accize, contrabandistul şi fumătorul român.

Singurul care pierde: statul român, care nu-şi mai încasează accizele. Asta în condiţiile în care bugetase, pentru acest an, o creştere cu 26% a încasărilor la acest capitol. Nici producătorii de ţigări nu o duc bine. „În 2009, volumele legale au scăzut, în medie, cu 13-14%. Trendul se va accentua in 2010”, spune Gilda Lazăr, Corporate Affaires Manager la JTI. Potrivit acesteia, taxele reprezintă, în România, peste 80% din preţul pachetului de ţigări. Există ţări europene, precum Danemarca, Suedia, Grecia şi Olanda, unde taxele la ţigări au o pondere mai mică în preţ – 73%.

După ultimul val de scumpiri, diferenţa dintre preţul unui pachet de ţigări din România şi cel din ţările vecine promite profituri suficient de mari încât justifică riscurile pe care şi le asumă contrabandiştii (închisoare între 2 şi 7 ani).

0-45180-preturi.jpg

Romania

– Mărci premium: Camel, Marlboro, Kent – preţ 9.9 RON
– Mărci din segmentul mediu: Winston – preţ 9.3 RON
– Cea mai ieftina marca este Carpati-  preţ de 7.8 RON

„Din aproape 10 lei cât costă un pachet din cea mai vândută categorie, circa 8 lei înseamnă acciza şi TVA”, susţine Gilda Lazăr, Corporate Affaires Manager la JTI.

Ucraina

– Mărci premium: de exemplu, Camel –  preţ aproximativ de 2.94 RON (0.98$)
– Mărci din segmentul mediu (segmentul cel mai bine vândut), de exemplu Winston – preţ 2.64 RON (0.88$)
– Mărci ieftine -1.32 RON (0.44$ – Kozak, Classica, Three Kings Ovals)

 Moldova (1 MDL = 0.24 RON)

– Mărci premium: de exemplu, Camel –  preţ aproximativ de 2.88 RON
– Mărci din segmentul mediu: de exemplu, Winston  – preţ aproximativ 1.8 RON
– Mărci ieftine: de exemplu, Doina – 1.32 RON, Red and White – 1 RON

 Serbia (1 RSD = 0.045 RON)

– Mărci premium: de exemplu, Camel – preţ aproximativ de 5.4 RON
– Mărci din segmentul mediu: de exemplu Viceroy – preţ aproximativ de 3.2 RON
– Mărci ieftine: Nero, Floyd, Hercegovina – preţ aproximativ 2.7 RON