Piaţa construcţiilor din România va reveni pe creştere în a doua parte a acestui an, influenţată printre altele de măsurile luate de autorităţi pentru stimularea economiei şi începerea proiectelor mari de construcţii, a declarat şeful Lafarge Ciment (România), Philippe Questiaux.
„Estimăm că piaţa construcţiilor va reveni pe creştere în a doua parte a acestui an, în condiţiile în care primul semestru va fi în continuare dificil, din cauza lipsei proiectelor noi. Potrivit statisticilor, piaţa şi-a oprit deteriorarea încă din trimestrul patru al anului trecut”, a afirmat Questiaux, preşedintele-director general al companiei.
Lafarge Ciment (România) este cea mai importantă companie controlată de producătorul francez de materiale de construcţii Lafarge în România, alte operaţiuni vizând segmentele de agregate, betoane şi gips-carton.
Ce va ridica piaţa construcţiilor?
Questiaux a afirmat că factorii care vor contribui la revenirea pieţei sunt stabilizarea politică, măsurile luate de Executiv pentru repornirea economiei, începerea proiectelor mari de construcţii anunţate, dar şi atragerea de fonduri europene.
„Încrederea este extrem de importantă pentru afacerea noastră”, a spus reprezentantul Lafarge.
Printre problemele cu care se confruntă în prezent producătorii de materiale de construcţii se numără inflaţia, instabilitatea financiară a unor clienţi şi creşterea unor costuri, precum cele energetice.
„Mulţi afirmă că noua organizare a sectorului energetic din România (înfiinţarea celor două companii energetice naţionale, n.r.) ar putea cauza majorări ale preţurilor”, a afirmat reprezentantul Lafarge.
Lafarge contractează electricitatea prin intermediul unui trader local, dar are în vedere, pe termen lung, contrucţia unei unităţi proprii de producţie. Decizia pentru o asemenea investiţie va fi influenţată, printre altele, de evoluţia preţurilor la energie.
Piaţa cimentului, în cădere bruscă
Questiaux a afirmat că piaţa cimentului, cel mai important segment al afacerii Lafarge în România, s-a diminuat cu 25-27% anul trecut, în volum. Potrivit datelor publicate de grup, volumul vânzărilor de ciment ale Lafarge în România a coborât în 2009 cu 34,4%, din cauza scăderii cererii ca urmare a crizei economice, dar preţurile au avut o evoluţie stabilă.
Totodată, grupul anticipează pentru 2010 o creştere cuprinsă între 0-5% a volumului vânzărilor de ciment din România, la preţuri mai mari sau egale cu cele din 2009.
Reprezentantul Lafarge a precizat, fără să ofere cifre, că vânzările de agregate şi betoane au fost foarte afectate anul trecut, însă segmentul de gips-carton a avut o evoluţie pozitivă.
În 2008, afacerile Lafarge în România s-au majorat la nivel consolidat (ciment, agregate, betoane, placi de gips-carton) cu 20%, de la 400 milioane euro la 480 milioane euro.
Măsuri de criză
Printre cele mai importante măsuri anticriză luate de Lafarge anul trecut în România se numără reducerea costurilor, externalizarea unor activităţi şi servicii non-strategice şi optimizarea bugetului de HR.
Preşedintele Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii – ARACO, Laurenţiu Plosceanu, a declarat la jumătatea lunii ianuarie că piaţa construcţiilor a scăzut anul trecut cu 17%, la 12,2 miliarde de euro, nivel la care s-ar putea plasa şi în 2010, într-o perspectivă optimistă, dar o apreciere realistă indică însă un declin de 8-9%.
Piaţa locală a cimentului este disputată de trei dintre cei mai importanţi producători la nivel mondial, Lafarge, HeidelbergCement (Germania) şi Holcim (Elveţia).
SURSA: Mediafax