Potrivit unor surse din piaţă, acordul de parteneriat dintre Microsoft şi HTC, producătorul lui Google Phone, ar putea împiedica lansarea acestuia din urmă, inclusiv în România.

Unii ar putea spune că, din fericire, piaţa sistemelor de operare dedicate telefoanelor mobile nu seamănă decât vag cu cea a desktopurilor. Totuşi, există un lider clar, cu o cotă de 60%, sistemul de operare dezvoltat de Alianţa Symbian, din care fac parte producători precum Nokia, Motorola, Samsung sau Sony Ericsson, sau operatorul japonez NTT DoCoMo. Dintre aceştia se detaşează Nokia, a cărui variantă de Symbian, Series 60, conduce detaşat, cu o cotă de piaţă de 60%.

De altfel, Nokia a achiziţionat recent participaţiile celorlalţi producători în alianţă şi deţine acum 100% din Symbian, tranzacţia urmånd a fi aprobată de organismele europene. În următorii doi ani, Nokia îşi propune creşterea la 80% a cotei de piaţă a sistemului său de operare. Demers dificil, deoarece S60 este deja vechi de cinci ani, iar competiţia atacă puternic. Miza este mare. „Cu siguranţă, ne îndreptăm spre o competiţie cu producătorii de PC. E o provocare, deoarece mobilele sunt limitate să lucreze la o putere de 3 waţi, altfel se încing, şi asta face dificil managementul resurselor şi scrierea de aplicaţii. Ziua în care vom anunţa moartea PC-ului poate nu va veni în viitorul foarte apropiat, dar cu siguranţă nu suntem departe“, spune Bob Iannucci, vicepreşedinte şi Chief Technology Officer al Nokia.

Contraofensiva noii generaţii de smartphones

Microsoft apasă însă pedala prin Windows Mobile, unul dintre cele mai complete sisteme de operare pentru mobil, care este distribuit, la fel ca şi fratele mai mare de pe PC-uri, tuturor producătorilor. Pe piaţa globală, Microsoft deţine aproape 15%. În Romånia, cota de piaţă a Windows Mobile a crescut în ultimul an cu 40%, de la 40.000 la 70.000 de licenţe comercializate“, spune Ionuţ Gaotă, business product manager la Microsoft Romånia. „Ne dorim să creştem puternic în pieţele emergente precum Rusia sau Romånia, prin parteneriate cu producătorii locali de software“, adaugă Mark Grady, head of SMB marketing Windows Mobile EMEA.

În ultimii doi ani însă, vedeta pieţei s-a dovedid a fi BlackBerry, care a crescut de la o nişă dedicată exclusiv segmentului de e-mail mobil la o cotă de 17% din piaţa telefoanelor mobile inteligente. În plus, pe lista pretendenţilor la o felie cåt mai consistentă din piaţă s-au adăugat recent Apple, cu sistemul de operare MacOS X (circa 2% din piaţă) şi Google, cu platforma Android.

Jocuri de culise

În timp ce BlackBerry şi Apple mizează pe sisteme de operare proprii, care nu sunt licenţiate către alţi producători, Nokia şi Google merg pe varianta open source – platformele sunt licenţiate gratuit producătorilor – iar Microsoft a ales un model de business similar cu cel de pe piaţa PC-urilor, licenţierea către un ecosistem de parteneri.

Competiţia lasă însă loc de manevră mai larg producătorilor de mobile. Sony Ericsson va livra în iarnă primul său dispozitiv Windows Mobile, Motorola a anunţat săptămåna trecută că va folosi Android de la Google, în timp ce HTC joacă la două capete, parteneriatul tradiţional cu Microsoft şi lansarea primului Google Phone – G1. Planurile pentru lansarea acestuia din urmă în Europa au fost amånate. Surse din piaţă spun că la mijloc se află presiunile exercitate de Microsoft pentru ca Google Phone să nu fie lansat pe anumite pieţe. „Nu pot să infirm, dar nici să confirm existenţa unui astfel de acord cu Microsoft“, spune, pentru Capital, Tomasz Lesniak, area marketing manager HTC Europe. „Tot ce pot să spun este că vom miza pe promovarea Windows Mobile, vom lansa în Europa zece astfel de dispozitive în perioada următoare“, încheie acesta. n

Cu cine se bate Google

128-20080-2.jpgAvans total pe piaţa consumer, pare să fie noua deviză la cartierul general al Research In Motion (RIM), producătorul BlackBerry. Cu noua generaţie de telefoane mobile, canadienii mizează pe atragerea amatorilor de gadgeturi, fără a neglija segmentul lor tradiţional, piaţa enterprise. Pe långă dispozitivul 9000 Bold, RIM va lansa şi primul lor mobil cu clapetă, ştiut fiind faptul că în SUA şi Asia peste 70% din mobilele comercializate au o asemenea formă.

128-20081-3.jpgConsumatorul revine pe primul plan şi în curtea liderului mondial în producţia de software. Varianta Windows Mobile 7, aflată în laborator, „se va orienta mai mult către simplitate pentru utilizator, o configurare mai uşoară a setărilor şi a gestionării contactelor şi o separare mai clară a aplicaţiilor business de cele adresate consumatorilor individuali“, spune Ionuţ Gaotă de la Microsoft Romånia. Modelul Windows Mobile este bazat pe parteneriate.

128-20082-4.jpgApple este maestrul marketingului, şi asta a dovedit-o lansarea iPhone, dispozitivul cu care se compară mai nou mobilele lansate de toţi producătorii. Într-un singur an compania condusă de Steve Jobs a reuşit să-şi adjudece peste 2% din piaţa mondială. Atuul MacOS este acela că, la fel ca şi BlackBerry, este dezvoltat împreună cu hardware-ul, ceea ce permite dotarea mobilelor cu funcţii unice şi atractive, care greu pot fi întålnite la alţi producători.

128-20083-5.jpgCea mai veche şi titrată platformă software completă pentru telefoanele mobile s-a dezvoltat sub impulsul Nokia. După achiziţionarea Symbian, producătorul finlandez, împreună cu partenerii tradiţionali din alianţa vor inova sistemul de operare în jurul platformei S60 şi o vor promova în întregime pe baze open source. Prin aceasta, S60 speră să devină standardul pentru aplicaţiile mobile preferat de producători şi să ajungă la o cotă de piaţă de 80%.