farmaceutic dupa concepte occidentale putea parea multora, la inceputul anilor 90, un simplu moft. Daca atunci incercai sa descri o farmacie nu puteai sa nu remarci ghiseul mic in dreptul caruia te aplecai, lucratoarele „acre” si mirosul pronuntat de dezinfectant. Imediat dupa 1990, multi dintre farmacisti au preluat locatiile in care activasera inainte de Revolutie. In piata si-au facut loc companiile de distributie care au preluat legatura dintre producatorii de medicamente si farmaciile in care acestea erau vandute. In zona de retail, piata era insa cat se poate de faramitata, tendinta de concentrare incepand sa se manifeste dupa anul 1995. Ritmul a fost destul de scazut pentru ca, in acest moment, din 3.800 de farmacii care functioneaza in Romania doar circa 10% fac parte din retele. S-au dezvoltat insa retele regionale de farmacii, unele dintre acestea aflandu-se in acest moment in plin proces de extindere la nivel national. Europharm, Relad cu farmaciile Hermes Farma, Fildas cu reteaua Arges Farma sau Montero cu locatiile Remedia sunt doar cateva dintre acestea. Doua lanturi de farmacii au iesit in evidenta prin faptul ca au gandit dezvoltarea lor dupa tipare occidentale. Sensiblu si Help Net sunt doua branduri grele in care s-au investit sume importante pentru a se impune pe piata.Atunci cand, in anul 1997, compania Plurifarm (care mai tarziu s-a integrat in compania de distributie Mediplus) a deschis prima sa farmacie, proiectul era trecut de catre management cel mult la categoria experiment. „Nu aveam nici bani, dar nici planuri investitionale. Vroiam sa vedem ce impact are conceptul de farmacie deschisa, cu acces liber la produsele cosmetice”, spune Dragos Dinu, chief executive officer la A&D Pharma, grupul farmaceutic din care face parte Sensiblu si Mediplus. Dupa deschiderea primelor trei locatii succesul a inceput sa se contureze, ceea ce a sporit interesul managementului companiei in dezvoltarea unei afaceri in acest domeniu. „Brandul Sensiblu a inceput sa fie definit in 1999 ca un concept inovator de farmacie pentru sanatate si frumusete, orientata spre serviciile farmaceutice”, explica Dinu. Pentru compania de distributie farmaceutica Farmexim ideea deschiderii unei locatii pentru retail a aparut abia in anul 1998. „De fapt, prin deschiderea acestei farmacii se dorea obtinerea de informatii despre piata”, povesteste Isabelle Iacob, director general Help Net. Intre timp, actuala directoare si-a prezentat diploma de MBA avand ca subiect dezvoltarea unui lant de farmacii. Punand totul pe hartie, Isabelle si-a dat seama ca potentialul afacerii este mai mare decat parea initial. „Am primit acordul de a dezvolta reteaua, insa numai din resurse proprii. A doua locatie si brandul Help Net au aparut in 2002”, explica Isabelle Iacob. si Sensiblu si Help Net s-au concentrat intr-o prima faza pe acoperirea Bucurestiului. Dupa care au trecut la acoperirea provinciei. Despre Sensiblu, in acest moment, se poate spune ca este singura retea nationala de farmacii, cu locatii in marea majoritate a capitalelor de judet. Help Net a inceput si ea intrarea pe piata locala, insa procesul, chiar daca se gaseste la inceput, se desfasoara intr-un ritm alert. Batalia pentru piata incepe sa se mute chiar si in mediul rural. Dupa deschiderea de farmacii in capitala unui judet, strategia este de acoperire a oraselor mai mici. Aici gasesc insa mici retele locale, destul de bine dezvoltate. In urma cu cativa ani legislatia impunea restrictii in ceea ce priveste distanta dintre doua farmacii, care nu putea fi mai mica de cateva sute de metri. Printr-un ordin al ministrului sanatatii acestea au disparut, dar au aparut cele de ordin demografic. O farmacie trebuie sa acopere necesitatile a 5.000 de locuitori. Astfel, in acest moment, pe pietele locale importante, deschiderea unei noi farmacii este imposibila, din cauza numarului mare de locatii existente. „In zonele mai sarace ale Romaniei se gaseste loc, insa pentru restul tarii deschiderea de farmacii noi nu se poate face decat prin achizitionarea celor existente”, spune Dragos Dinu. Un lant care vrea sa se dezvolte trebuie, in primul rand, sa se gandeasca la cumpararea de farmacii existente si abia dupa aceea la investitiile in locatie sau in brand. Pretul unei astfel de cumparari poate varia in functie de zona in care se gaseste farmacia, pozitionarea fata de policlinici sau spitale si traficul pietonal. Despre preturile tranzactiilor toata lumea pastreaza insa tacerea. Fenomenul de concentrare a pietei va continua insa intr-un ritm din ce in ce mai alert. si Help Net si Sensiblu aloca anual sume de peste un milion de euro pentru extindere, fiecare dintre ele gandindu-se la deschiderea de noi locatii in zone cat mai diferite. In plus, consumul de medicamente pe cap de locuitor in Romania este unul dintre cele mai scazute, ceea ce va atrage atentia multor lanturi farmaceutice din afara, care nu vor scapa din ochi potentialul de crestere al pietei.
Context de piata
· In 2003 piata de medicamente din Romania s-a ridicat la aproximativ 650 milioane euro. 500 milioane euro au provenit din vanzarile din farmacii, restul de 30% fiind realizat in spitale.
· Pentru anul 2004 se asteapta o crestere a pietei medicamentelor pana la 750 milioane euro, dar si o apreciere a vanzarilor in farmacii in detrimentul spitalelor datorita schimbarii sistemului acestora de achizitie.
· Structura normala de vanzari a unei farmacii de genul Sensiblu este: 60% produse farmaceutice, 6-8% vitamine si suplimenti si 30% cosmetice, parafarmaceutice si servicii. Specialistii pietei farmaceutice apreciaza pentru 2004 o crestere a sectorului de retail farmaceutic de 10-15%.