Laptopurile și tabletele au dus vânzările din piața IT la peste 100 mil. euro

În primul trimestru al lui 2012 piața de IT a rămas pe un trend crescător față de aceeași perioadă a anului trecut. Înregistrând o valoare de 101 milioane de euro, totalul vânzărilor din sectorul IT a fost cu 3,2% peste cel din T1 2011, potrivit rezultatelor GfK TEMAX România. Categoriile de produse care au menținut sectorul pe creștere au fost laptopurile și tabletele.

De altfel, aceleași rezultate arată că, în perioada analizată, piața bunurilor de folosință îndelungată a avut o scădere ușoară de 1%, primul trimestru fiind mai slab pentru toate sectoarele monitorizate, cu excepția sectorului IT. 
Așadar, vânzările de tablete au reușit să crească considerabil în decursul ultimelor trimestre, datorită avantajelor oferite de acestea: sunt compacte, ușor de transportat, iar autonomia bateriei este ridicată. Astfel, tabletele au reușit să demonstreze că pot fi mai mult decât un produs auxiliar, devenind foarte utile pentru consumatori, oferindu-le foarte ușor accesul la internet și putând fi personalizate cu ajutorul aplicațiilor mobile.
Electronicele, în stagnare
Tot în primul trimestru, piața de electronice a stagnat. Vânzările totale au ajuns la 62 milioane de euro. Acest rezultat este destul de diferit de startul puternic din T1, anul trecut, dar condițiile meteo nefavorabile au influențat comportamentului consumatorului. Astfel, în cadrul sectorului de electronice s-au înregistrat rate de scădere de două cifre pentru mai toate categoriile, cu excepția televizoarelor, a consolelor video și a sistemelor audio. Televizoarele au crescut cu 7%, dar performanța vânzărilor a fost asociată cu o eroziune de preț de aproape 15%.
Sistemele audio, un segment unde șapte vânzări din zece sunt făcute de sisteme home cinema, au înregistrat o rată de scădere de aproape 7%, chiar dacă prețul acestor produse a crescut cu 7%. Creșterea vânzărilor de dispozitive Blu-Ray a fost principalul motiv al aprecierii prețului.


Cât despre piața foto, valoarea totală a fost de 9 milioane de euro în T1 2012, cu 1% mai puțin decât în T1 2011. În termeni de unități vândute, segmentul compactelor a crescut ușor, însă nu a generat valoare adăugată pe piață. Acest lucru s-a datorat eroziunii de preț, dar și ofertelor speciale. Segmentul lentilelor interschimbabile își continuă evoluția pozitivă, dar creșterea nu a reușit să determine și o creștere a întregii piețe de camere digitale.
Pentru electrocasnicele mici, primul trimestru al anului a adus o ușoară scădere de 1,3%, piața fiind cu 0,3 milioane de euro sub cea din același trimestru al anului trecut. Aparatele pentru prepararea băuturilor calde, o categorie premium în cadrul electrocasnicelor mici, încă sunt preferate datorită ascensiunii espressoarelor full automate și a modelelor pe bază de capsule. Pe lângă aparatele pentru prepararea băuturilor calde și alte subsegmente mai scumpe precum aspiratoarele fără sac, cele mixte cu/fără sac și sistemele de călcat au înregistrat rate de creștere pozitive, aducând stabilitate pe piețele aspiratoarelor și a fiarelor de călcat.
Electrocasnicele mari, valoare de 57 mil. euro
Sectorul electrocasnicelor mari a înregistrat o valoare totală de 57 milioane euro în T1 2012. Totuși, această valoarea a însemnat o scădere de 4% față de T1 2011. În T1 2012 consumatorii puteau cumpăra un frigider la prețul mediu de 290 euro, cu 6% mai puțin decât în T1 2011. Cu toate acestea, scăderea de preț nu a adus și o creștere în ceea ce privește cererea consumatorilor, din contră, piața frigiderelor suferind cel mai mult în cadrul sectorului electrocasnicelor mari. Scăderea puternică a segmentului mașinilor de spălat rufe cu încărcare verticală (-19%), cumulată cu creșterea segmentului de semiautomate, a dus la o scădere a valorii pieței de mașini de spălat rufe de 4% în T1 2012 față de T1 2011.
Multifuncționalele laser, un sector ”interesant”
Piaţa de imprimante şi multifuncţionale revine în primul trimestru al anului 2012 la un trend ușor negativ. Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului anterior, piața a înregistrat din punct de vedere valoric o ușoară scădere de peste 5%, ajungând în primele trei luni ale anului 2012 la o valoare de 7 milioane euro. În continuare, interesul consumatorilor (atât al celor casnici cât și al celor business-to-business) este îndreptat către echipamentele multifuncționale. Scăderea în valoare a sectorului a fost generată de scăderea imprimantelor cu o singură funcţie, în special cele cu tehnologie inkjet.  Îmbucurător este faptul că produsele ce înglobează tehnologii superioare și care oferă multifuncționalitate sunt în continuare de mare interes pentru consumatori.
Smartphone-urile echilibrează tendințele din sectorul Telecom
Valoarea totală a pieţei de telefoane mobile şi smartphone-uri a scăzut cu aproape 7% în primul trimestru al lui 2012 comparativ cu aceeaşi perioadă a lui 2011, însumând 38 milioane de euro. Condițiile meteorologice înregistrate la începutul anului au influențat scăderea ușoară din trimestrul întâi al lui 2012 față de trimestrul întâi al lui 2011. Sfârșitul lunii ianuarie și luna februarie au fost marcate de temperaturi foarte scăzute. Iarna grea i-a determinat pe consumatori să își amâne achizițiile. Efectele negative s-au resimțit și la începutul lunii martie 2012.
Pe de altă parte, scăderea în valoare a pieței de telefoane mobile și smartphone-uri a reprezentat și o consecință a faptului că segmentul de telefoane mobile clasice scade tot mai mult. Telefoanele smartphones câștigă tot mai mult teren atât în unități, dar mai ales în valoare, însă deocamdată nu se acoperă scăderea determinată de telefoanele mobile simple. Acest lucru arată că pe piața din România mai este loc pentru telefoanele cu caracteristici superioare de tipul smartphones.
GfK Temax® este un indicator utilizat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piețele bunurilor de folosință îndelungată. Rezultatele sunt bazate pe studiile desfășurate regulat pe panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail cuprinde date de la peste 370.000 de puncte de vânzare la nivel mondial.