Avionul, biserica şi teatrul. Acestea erau singurele locuri în care folosirea telefoanelor mobile era interzisă.
De anul acesta, vor rămâne numai două. Comisia Europeană a introdus, un set de norme necesare lansării serviciilor de comunicaţii mobile paneuropene la bordul aeronavelor
.

Cum reţelele „terestre“ de telefonie mobilă sunt o piaţă deja saturată în majoritatea ţărilor europene, lupta se va muta acum „în aer“. În perspectiva reglementării condiţiilor în care telefoanele mobile pot fi folosite în timpul zborului, şi piaţa românească prezintă interes pentru operatorii internaţionali, care au contactat deja Autoritatea Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei (ANRCTI). Aeromobile (firmă din acţionariatul căreia face parte şi operatorul norvegian Telenor) a primit deja de la ANRCTI licenţa de folosire a frecvenţei alocată acestui serviciu. De asemenea, Onair, un joint-venture al Airbus şi Sita (furnizor de comunicaţii şi servicii IT pentru industria de transport aerian), este în curs de autorizare generală.

98-12482-14conjuncturabun1.jpgÎn condiţiile în care numărul de pasageri înregistraţi în aeroporturile din România a crescut anul trecut cu 50%, această oportunitate se poate dovedi profitabilă. Pentru operatorii de telefonie mobilă, miza constă în convorbirile efectuate în roaming. Asta, pentru că avioanele vor reprezenta, practic, o ţară nouă, al cărei prefix internaţional va fi 901. Fiecărui operator i se va acorda un cod de reţea, care, în cazul Aeromobile, este 14, iar pentru Onair – 15. Frecvenţa alocată de ANRCTI acestui serviciu are 374 de canale, costul anual al licenţei fiind de nouă euro pe canal. Rezultă un cost total de 3.366 de euro pentru o licenţă, în condiţiile în care în nicio altă ţară acesta nu depăşeşte 5.000 de euro. „Momentul în care vom putea vorbi la telefon în avioane depinde numai de rapiditatea cu care furnizorii vor încheia contractele cu liniile aeriene“, spun reprezentanţii instituţiei.

Oamenii de afaceri, principalii beneficiari

98-12483-14conjuncturabun2.jpg„Această măsură va fi în primul rând în beneficiul celor care călătoresc mult în scop de business. În acelaşi timp, implementarea serviciilor de telefonie mobilă la bordul curselor comerciale va fi şi în avantajul utilizatorilor rezidenţiali“, spun oficialii Cosmote. Chiar dacă nu sunt implicaţi direct în această schimbare, efecte pozitive vor simţi şi operatorii de telefonie mobilă, care, fără îndoială, vor înregistra creşteri ale volumelor de trafic. Numai anul trecut, peste 358 de milioane de pasageri s-au îmbarcat în aeronavele companiilor aeriene europene. Comisia Europeană nu a stabilit însă şi aspectele comerciale ale acestui serviciu, precum fixarea preţului unei convorbiri. Costul comunicaţiilor mobile la bordul aeronavelor va depinde de prestatorul de servicii, dar tarifele vor fi stabilite sub supravegherea Comisiei Europene.

98-12484-14conjuncturabun3.jpgPână la implementarea tuturor directivelor sunt multe elemente care trebuie reglementate, iar operatorii aerieni români sunt destul de sceptici privind vorbitul la mobil în zbor. „Situaţia este încă neclară. Cu siguranţă, telefonia mobilă va aduce valoare adăugată serviciilor oferite de companiile aeriene, dar în acelaşi timp trebuie luat în considerare costul modificării echipamentelor de la bordul aeronavelor“, declară Gheorghe Răcaru, director general al companiei Blue Air. În primul rând, este necesară montarea unei antene speciale pe aeronavă. Această antenă nu va fi instalată de către operatorul de telefonie mobilă, ci de către producătorul aeronavelor, în cazul Blue Air, de către Boeing. Toate apelurile vor fi efectuate în regim de roaming. Cea care va stabili parametri tehnici ai echipamentului de bord pentru utilizarea telefoanelor mobile în timpul zborului pe tot cuprinsul Uniunii Europene este Comisia Europeană.

Acelaşi sistem va fi aplicat şi pentru oferirea serviciilor de telefonie mobilă pe vasele de croazieră. Demersurile au început deja, operatorul norvegian Maritime Communications Partner fiind autorizat în acest sens.
În orice caz, este o chestiune de câteva luni până când vom putea fi sunaţi în timp ce vom zbura spre Paris sau Londra.

98-12481-14_gheorgheracaru_15_a75d.jpg«Cu siguranţă, noul serviciu de telefonie mobilă va aduce valoare adăugată serviciilor oferite de companiile aeriene.»
Gheorghe Răcaru, director general, Blue Air

AGLOMERAŢIE

358 mil. Acesta este numărul pasagerilor care s-au îmbarcat în aeronavele companiilor aeriene europene în 2007

Capital – Editia nr.15, data 16 aprilie 2008