Un Al Pacino în formă maximă, un film tensionat despre lumea pariurilor, dependenţa de adrenalină şi mulţi bani, iată propunerea revistei Capital pentru această săptămână. Al Pacino, observă la un moment dat un cronicar de film al cotidianului american Seattle Post-Intelligencer, „e un actor cu o asemenea inepuizabilă inventivitate, încât jocul lui ar fi captivant până şi într-o ecranizare a cărţii de telefon“. Da, mitul Pacino poate să te lase rece; a
Un Al Pacino în formă maximă, un film tensionat despre lumea pariurilor, dependenţa de adrenalină şi mulţi bani, iată propunerea revistei Capital pentru această săptămână.
Al Pacino, observă la un moment dat un cronicar de film al cotidianului american Seattle Post-Intelligencer, „e un actor cu o asemenea inepuizabilă inventivitate, încât jocul lui ar fi captivant până şi într-o ecranizare a cărţii de telefon“. Da, mitul Pacino poate să te lase rece; alegerea unora dintre roluri (precum cele din peliculele de acţiune) poate da impresia că a coborât ştacheta prea jos.
Dar adevărul e că, pur şi simplu, e un actor cu adevărat fascinant, care poate duce, singur, un film de la un capăt la altul. Urmărindu-l pe Pacino, ai adeseori impresia că se joacă, de fapt, mai mult pe sine însuşi decât rolul pe care se presupune că îl interpretează.
Un film despre dependenţă şi relaţii personale
În multe privinţe, „Viaţa ca un pariu“ pare o reluare într-o cheie diferită a unui film anterior al lui Pacino, „Avocatul diavolului“. Walter Abrams (Pacino) conduce o afacere de „consultanţă“ în pariuri sportive de milioane de dolari; Brandon Lang (Matthew McConaughey) e un fost jucător de fotbal american a cărui carieră a fost oprită de o accidentare. Lang are însă un talent aparte în materie de pariuri – poate prezice, cu o acurateţe de 80%, rezultatele meciurilor, suficient cât să îi atragă atenţia lui Abrams, care îl angajează la firma sa din New York pentru a-l transforma în consultantul său vedetă; marii pariori primesc consiliere privată, în schimbul câtorva procente din câştiguri. (Pariurile sportive sunt interzise în toate statele americane, cu excepţia a trei – Nevada, Delaware şi Oregon -, însă nimic nu împiedică acordarea de consiliere pariorilor.)
Ca şi în „Avocatul diavolului“, intriga leagă laolaltă tema unei relaţii cvasi-filiale între cei doi, rupte în cele din urmă de miza afacerii – atât la propriu, căci vorbim de pariuri, cât şi la figurat.
Filmul lui D.J. Caruso – care a mai realizat „Taking Lives“, un thriller destul de plat – nu este, cum s-ar putea crede, despre culisele pariurilor sportive (o industrie gigant, de 200 de miliarde de dolari anual), cât despre dependenţă şi efectele ei.
Abrams e un fost parior şi un fost alcoolic; Toni (Rene Russo), soţia lui, a aruncat şi ea o miză considerabilă în joc atunci când s-a căsătorit cu el; iar Brandon Lang nu a jucat niciodată. Restul trebuie văzut; filmul te ţine în priză, iar Pacino, ca întotdeauna, e magnetic.
Al Pacino, actor de cinema
Box office
Filmul a avut un buget de producţie estimat la circa 20 de milioane de dolari. În primul weekend de rulare a fost proiectat în 2.391 de cinematografe, încasând peste 8,7 milioane de dolari; astfel, pelicula s-a clasat pe poziţia a patra în clasamentul premierelor din weekendul 7-9 octombrie, conform site-ului boxofficemojo.com. Încasările totale au fost de 30,52 milioane de dolari, dintre care mai mult de trei sferturi (75,3%, sau 23 de milioane de dolari) au fost realizate pe piaţa nord-americană. În afara Statelor Unite, filmul a avut încasări de peste 7,5 milioane de dolari. În lume (fără SUA), cel mai mare succes l-a avut în Italia (1,12 milioane de dolari).
România
„Viaţa ca un pariu“ a avut premiera în ţara noastră pe 20 ianuarie 2006. În clasamentul premierelor cinematografice ale acelui an, realizat de Agenţia Champions, filmul s-a clasat pe locul al 19-lea. În cele nouă săptămâni de rulare, pelicula a atras peste 32.000 de spectatori şi a avut încasări de 351.000 de lei. Pe primul loc al premierelor din 2006 din România, s-a situat blockbusterul „Codul lui Da Vinci“ (1,45 milioane de lei), urmat de „Epoca de Gheaţă 2: Dezgheţul“ (1,1 milioane), „Piraţii din Caraibe: Cufărul Omului Mort“ (895.000 de lei), „Casino Royale“ (791.400 de lei) şi „Diavolul se îmbracă de la Prada“ (640.000 de lei).
Regia: D.J. Caruso
Scenariul: Dan Gilroy
Roluri principale: Al Pacino (Walter Abrams), Matthew McConaughey (Brandon Lang), Rene Russo (Toni Morrow), Armand Assante (Novian)
Producator: Universal Pictures, Cosmic Entertainment, Morgan Creek Productions
Durata: 122 min.
Premiera oficiala: 7 octombrie 2005, SUA
Inspirat din realitate
Filmul are la bază povestea lui Brandon Link, un agent de pariuri care a folosit pseudonimul de Mike Anthony; în film, numele real al acestuia a fost schimbat în Brandon Lang, iar pseudonimul, în John Anthony. Brandon Link apare şi el în film, în rolul unui necunoscut care îl salută pe Brandon Lang (personajul lui Matthew McConaughey).
Afacere de familie
Rene Russo, care interpretează rolul lui Toni, soţia lui Walter Abrams (Al Pacino), este căsătorită în viaţa de zi cu zi cu scenaristul filmului, Dan Gilroy. Rolul a fost scris de Gilroy special pentru Russo; prenumele personajului – Toni – este, de asemenea, cel al surorii actriţei.
Sponsori
Avanpremiera filmului, care a avut loc pe 26 septembrie în Beverly Hills, a fost sponsorizată de Bodog, o companie de pariuri sportive pe internet cu sediul în Antigua. În Statele Unite este interzis transferul de fonduri de la bănci sau companii de carduri către site-uri de pariuri, ceea ce face ca plăţile să fie, efectiv, imposibile. Organizaţia Mondială a Comerţului (OMC) a decis în ianuarie 2007 că SUA se fac vinovate faţă de Antigua de încălcarea obligaţiilor referitoare la piaţa deschisă.
În iunie 2007, Antigua a cerut OMC impunerea de sancţiuni Statelor Unite, cerând deopotrivă despăgubiri în valoare de 3,4 miliarde de dolari pe an.