Laura Iancu coordonează departamentul de HR din cadrul Kaufland România. După cum a transmis aceasta pentru Revista Capital, toate proiectele derulate sunt la fel de importante și adresează câte o nevoie specifică.
După cum a mai precizat Laura Iancu, manager HR Kaufland, fiecare activitate care se desfășoară în cadrul companiei, fie că este vorba despre teambuilding-uri sau inițiative axate pe promovarea diversității și incluziunii în echipă, generează un impact pozitiv la nivelul companiei.
De asemenea, de-a lungul timpului au existat numeroase proiecte implementate. Iar pentru Laura Iancu, toate acestea sunt importante.
Întrebare: Care este cel mai important proiect implementat în 2023 de către departamentul pe care îl coordonați?
Răspuns: „Pot spune că toate proiectele noastre sunt la fel de importante, fiecare adresând câte o nevoie specifică. Fie că vorbim despre teambuildingurile noastre care au o componentă puternică de CSR, fie că ne referim la inițiativele axate pe promovarea diversității și incluziunii în echipă, fiecare dintre acestea reușește să aibă un impact pozitiv la nivelul companiei.
Derulăm acțiuni axate pe angajarea persoanelor cu dizabilități, pe diversitatea generațiilor și buna lor integrare în echipă sau pe dezvoltarea unor inițiative inovatoare în materie de resurse umane, împletite cu tehnologia.
În plus, am continuat sistemul de lucru în format hibrid pentru joburile din sediul central din București. Înțelegem importanța flexibilității și adaptabilității într-un mediu de lucru dinamic, iar implementarea acestei practici ne-a permis să răspundem noilor cerințe ale pieței muncii, precum și să rămânem deschiși la schimbare.”
Cel mai mare proiect Kaufland
Întrebare: Care este cel mai mare proiect din cariera dumneavoastră implementat în cadrul instituției în care activați în prezent?
Răspuns: „Programul Kaufland A.C.C.E.S., demarat în 2019, este, cu siguranță, unul dintre cele mai mari și importante proiecte pe care le derulăm, având un impact pozitiv atât la nivel intern, pentru colegii noștri, dar și extern, pentru potențialii candidați. Prin acest program, creăm oportunități egale de angajare și integrare pentru persoanele cu dizabilități și ne ghidăm activitatea după trei direcții cheie: crearea de canale de recrutare dedicate, transformarea Kaufland într-un angajator incluziv și oferirea de programe de training și comunicare pentru integrarea noilor colegi în echipă.
Câteva dintre acțiunile pe care le-am implementat ca parte a programului sunt introducerea cărucioarelor de cumpărături adaptate persoanelor cu dizabilități în peste 50 de orașe din România sau ajustarea caselor de marcat pentru persoanele în scaun rulant în mai multe magazine. Și cel mai important, am reușit să integrăm în echipă peste 450 de colegi cu dizabilități.”
Viziuni pentru 2024 la Kaufland
Întrebare: Care sunt proiectele prevăzute pentru 2024?
Răspuns: „Anul acesta, avem în plan implementarea semnăturii electronice calificate în aria de vânzări, în magazinele noastre din toată țara, și în centrele noastre logistice din Ploiești și Turda. Acest proiect reprezintă un demers important în procesele noastre operaționale, având scopul de a eficientiza și optimiza fluxurile de lucru din aceste departamente cheie ale companiei noastre. Prin utilizarea semnăturii electronice calificate, ne propunem să reducem timpul și resursele necesare pentru gestionarea documentelor și a proceselor administrative. Astfel, putem contribui la o eficiență crescută, precum și la o mai bună performanță operațională.
Totodată, ne vom concentra în continuare pe dezvoltarea unei culturi organizaționale sustenabile, bazate pe colaborare, comunicare deschisă și feedback constructiv la toate nivelurile organizației. Promovarea unui climat de lucru pozitiv va rămâne și în 2024 una dintre prioritățile noastre, asigurând un mediu în care fiecare membru al echipei se simte valorizat și respectat.”
Provocările întâmpinate
Întrebare: Care sunt cele mai mari provocări cu care v-ați confruntat în ultimul an?
Laura Iancu, Kaufland România: „Retenția personalului este una dintre provocări, fiind specifică, în general, domeniului de retail. Astfel, pentru a menține un nivel de retenție optim, investim în programe de dezvoltare a angajaților, promovăm un mediu de lucru bazat pe colaborare și transparență și oferim un pachet de beneficii atractiv.”
Întrebare: Ce provocări ați avut în relația cu administrația locală sau centrală?
Răspuns: „De-a lungul timpului, ne-am consolidat relația cu administrația locală, dar și cu cea centrală, având o colaborare pozitivă și constructivă. Iar acest lucru reprezintă o prioritate pentru noi, întrucât ne dorim să fim un partener responsabil și de încredere în comunitățile în care ne desfășurăm activitatea.”
Sfaturi pentru tineri
Întrebare: Ce sfat i-ați da unui tânăr care este la început de drum într-o carieră similară cu a dumneavoastră?
Răspuns: „În primul rând, cred că e foarte important să fie deschis și să fie dispus să învețe în mod constant. În domeniul resurselor umane, empatia și abilitățile de comunicare sunt esențiale pentru a construi relații puternice, pentru a facilita colaborarea între diferite echipe și departamente, dar și pentru a interacționa cu diverse tipologii de candidați. În același timp, contează mult să-și dezvolte abilități analitice pentru a înțelege datele și tendințele din domeniul de HR, precum și pentru a lua decizii informate.
Încurajez, totodată, implicarea în programe de internship, traineeship sau voluntariate pentru a obține experiență chiar la locul de muncă, pentru a acumula cunoștințe chiar de la specialiști în domeniu și pentru a putea pune teoria în practică într-un mediu care le oferă resursele necesare de învățare.”
Schimbările din următorii 10 ani
Întrebare: Care credeți că vor fi cele mai importante schimbări în domeniul în care activați în următorii 10 ani?
Răspuns: „Cu certitudine, vom asista la dezvoltarea inteligenței artificiale, inclusiv în domeniul resurselor umane. Sunt de părere că inteligența artificială va juca un rol tot mai semnificativ în procesele de recrutare și selecție, în analiza datelor și în gestionarea resurselor umane, în general.
Automatizarea unor sarcini repetitive și procesele de luare a deciziilor bazate pe date vor aduce beneficii în eficiența operațională, dar și în deciziile strategice. Totuși, va fi foarte important să ne asigurăm că tehnologia este utilizată în mod etic și că este integrată în procesele noastre de lucru în așa fel încât latura umană și conexiunea cu angajații și candidații noștri va fi păstrată în continuare.”
Ce înseamnă cuvântul „bani”
Întrebare: Bani. Ce vă spune acest cuvânt?
Răspuns: „Sunt un aspect important pentru că ne asigură stabilitatea și un stil de viață confortabil. Cu toate acestea, sănătatea, atât fizică, cât și mintală, precum și liniștea și echilibrul sunt la fel de esențiale. Contează foarte mult să avem grijă de noi înșine și să ne concentrăm pe ceea ce ne aduce cu adevărat satisfacție și împlinire, nu doar pe aspectul financiar. Cred că este important să ne gestionăm resursele cu înțelepciune, să ne cântărim prioritățile și să ne asigurăm că putem avea un stil de viață echilibrat.”
Despre micromanagement
Întrebare: Ce părere aveți despre micromanagement? Care sunt avantajele și dezavantajele lui?
Laura Iancu, Kaufland România: „Fără îndoială, micromanagementul nu este benefic pentru echipă și nici pentru organizație în ansamblul ei. Deși uneori poate părea că oferă o formă de control asupra activităților, în realitate, această abordare poate submina încrederea și diminua motivația angajaților. De cele mai multe ori, micromanagementul poate inhiba creativitatea și inovația și, mai mult, poate reduce capacitatea colegilor de a-și asuma responsabilitatea sau de a lua decizii autonome. Prin urmare, în loc să încurajeze dezvoltarea și performanța, duce mai degrabă la demotivare și la rezultate mai slabe.
În schimb, un stil de management care promovează încrederea în echipă, oferind libertate și autonomie, poate avea multe avantaje: poate stimula angajații să-și exprime creativitatea, să-și dezvolte abilitățile într-un mediu în care se simt apreciați și respectați și poate duce la o creștere a angajamentului și a loialității echipei în organizație.”