Chiar dacă nu toate numele mari au intrat şi în România, piaţa autohtonă de training a atins circa 30 de milioane de euro, iar taxele pentru aceste servicii se apropie de cele practicate la nivel mondial.
În fond, cariera unui profesionist nu înseamnă altceva decât a învăţa non-stop. Facultate, masterat, MBA, pentru a te angaja pe o poziţie cât mai bună într-o companie cât mai mare, după care, din nou, training şi iar training. O demonstrează şi evoluţia pieţei de astfel de servicii, care, la nivel mondial, s-a apropiat anul trecut de 60 de miliarde de dolari, aşa cum arată un studiu comparativ al principalilor jucători din domeniu, realizat de compania Ken Blanchard.
Faţă de anul 2006, când piaţa a totalizat 55,8 miliarde de dolari, avansul până la 58,5 miliarde este important. Peste 20% din totalul cheltuielilor pentru training realizate de companii – circa 12 miliarde de dolari – au fost destinate instruirii în domeniul leadership-ului. Anul trecut, 16,3 miliarde de dolari din totalul pieţei s-au îndreptat către trainingul extern.
Primele opt companii la nivel mondial au realizat venituri de 774 milioane de dolari, arată studiul Ken Blanchard. DDI a realizat venituri de 160 de milioane de dolari, urmată de AMA, cu 142 de milioane, Achieve Global – 130 de milioane, Franklin-Covey – 98 de milioane, CCl – 79 de milioane, Wilson Learning – 70 de milioane, Ken Blanchard – 55 de milioane şi Forum, care a totalizat venituri de 40 de milioane de dolari în 2007.
În România, este prezentă deja o parte din marile nume de pe piaţa globală, care împart terenul cu un număr de jucători locali ce se bucură de o poziţie solidă. Fiincă piaţa este la început, „principala zonă de competiţie nu este pe clienţi, ci pe atragerea şi reţinerea unor traineri valoroşi“, spune Ioana Molnar, marketing coordinator la compania autohtonă de profil Human Invest. „Veniturile unui trainer pot atinge cu uşurinţă o cifră între două până la cinci mii de euro pe lună, iar un senior-trainer cu o reputaţie solidă în domeniu poate încasa un venit de peste 10.000 euro pe lună“, continuă ea.
România este, în continuare, o piaţă interesantă pentru jucătorii internaţionali, însă unele companii locale rivalizează deja ca dimensiune sau chiar întrec multe companii de training din Europa, iar pentru cele din SUA, piaţa locală este încă prea mică şi prea departe pentru a merita efortul de a investi acum. Pe de altă parte, multe dintre cele mai cunoscute companii internaţionale sunt deja aici: Dale Carnegie, Zig Ziglar, Covey, TMI, Wilson Learning, Achieve Global sau Ken Blanchard. Alte companii internaţionale cunoscute, prezente de puţin timp în România, dar care şi-au consolidat portofoliul de proiecte locale în 2007, sunt Tack România şi Develor. „Tendinţa este fie de funcţionare sub brandul propriu în România, fie cumpărare a unor licenţe internaţionale de către companiile româneşti. Această tendinţă a apărut în 2004 şi a continuat să se manifeste foarte puternic în 2005“, spune Ioana Molnar. „De exemplu, Human Invest înglobează în portofoliul de leadership soluţiile internaţionale Ken Blanchard Companies pentru România, în timp ce Grupul Trend Consult deţine licenţe pe programe de vânzări ale companiei Huthwaite“.
Nu există o evaluare a pieţei de training din România, însă cifrele vehiculate de jucătorii autohtoni ar plasa valoarea acesteia la aproximativ 30 milioane de euro în 2007, cu o creştere de 20%-30% pentru 2008. Cei mai mari jucători pe piaţa locală sunt Achieve Global, Ascendis, Human Invest, TMI şi Trend Consult. Potrivit studiului global al Ken Blanchard, taxele percepute de trainerii de la companiile de top (training fees) se învârt între 2.000 şi 2.800 de dolari pe zi, în timp ce taxa de participare este de la 125-150 de dolari pe zi, la Ken Blanchard, la 200-300 de dolari pe zi pentru serviciile Achieve Global, DDI, Franklin-Covey sau Forum, 750-850 de dolari la AMA şi chiar până la 1.800 de dolari pe zi la CCL, în acest din urmă caz fiind inclus şi comisionul trainerului (training fee).
„Putem vorbi de două direcţii în calcularea tarifelor: tariful per participant la programe şi tariful pe zi al trainerului care livrează programul. Pentru piaţa românească, 2007 a fost un an de stabilizare pe ambele direcţii, urmând ca în 2008 companiile să testeze reacţiile din partea clienţilor“, precizează coordonatorul activităţilor de marketing de la Human Invest. Pentru sesiunile de sală, care urmăresc exersarea unor abilităţi, la tariful per participant, companiile de top au facturat, fără TVA, între 150 euro şi 350 de euro pe zi, în funcţie de volum, brand, instrumentele folosite şi senioritatea trainerilor implicaţi, iar companiile mai puţin cunoscute au trecut rar de tariful de 120 euro pe zi. „Când s-a vorbit de tariful pe zi per grupă, acesta a fost între 1.800 şi 3.000 pe zi plus TVA, în funcţie de condiţiile amintite, la companiile de top şi între 800 euro şi, foarte rar, 1.500 euro plus TVA, la companiile mai puţin cunoscute. Trainerii independenţi, care fac din training singura sau principala lor ocupaţie, percep între 500 şi 800 euro pe zi, la care se adaugă TVA“, încheie Ioana Molnar.
«Veniturile unui trainer pot atinge între două şi cinci mii de euro pe lună, iar un senior-trainer poate încasa un venit de peste 10.000 euro pe lună.»
Ioana Molnar, marketing coordinator, Human Invest
ESTIMARE
30% este creşterea pieţei aşteptată în acest an de companiile de training din România, faţă de cele 30 de milioane de euro realizate anul trecut
Capital – Editia nr.15, data 16 aprilie 2008