Majoritatea autoturismelor achizitionate in leasing sunt masini noi, importate din strainatate. Exista totusi si posibilitatea achizitionarii de masini second hand in sistem leasing. Ponderea acestora in totalul masinilor vandute in leasing este, la ora actuala, destul de mica. Exista doua obstacole principale in calea dezvoltarii unei piete a leasingului pentru masini second-hand in Romania. Primul este acela al originii masinii in sensul ca o firma de leasing nu finanteaza decat achizitia unui
Majoritatea autoturismelor achizitionate in leasing sunt masini noi, importate din strainatate. Exista totusi si posibilitatea achizitionarii de masini second hand in sistem leasing. Ponderea acestora in totalul masinilor vandute in leasing este, la ora actuala, destul de mica.
Exista doua obstacole principale in calea dezvoltarii unei piete a leasingului pentru masini second-hand in Romania.
Primul este acela al originii masinii in sensul ca o firma de leasing nu finanteaza decat achizitia unui autoturism despre care e sigura de provenienta (masina nu este furata si vanduta ilegal). In general, in aceste tranzactii, firmele de leasing sunt mai putin suspicioase cu privire la provenienta masinii, daca vanzatorul (neamt, in cazul nostru) este o firma, eventual un dealer al marcii respective. De aceea, o persoana care doreste sa cumpere din Germania, sa zicem, o masina second-hand in leasing, va trebui sa se intereseze, la firma de leasing cu care vrea sa incheie contractul, ce firme sunt agreate de catre aceasta. Multe firme de leasing nu accepta insa decat finantarea achizitionarii unor masini second-hand prin intermediul importatorului din Romania si a dealerilor acestuia – ai marcii respective.
Al doilea obstacol care apare in calea extinderii sistemului de cumparare in leasing a masinilor la mana a doua este acela ca respectivul automobil nu trebuie sa aiba o vechime mai mare de doi-trei ani (in general, vechimea de doi ani a unui autoturism este cea maxim acceptata de firmele de leasing pentru ca acesta sa fie comercializat in acest sistem). „Daca vindem in leasing o masina care are o vechime mai mare de trei ani, riscam ca la sfarsitul contractului – ce se poate intinde pe doi-cinci ani – utilizatorul sa nu-si exercite optiunea de cumparare a autovehiculului, firma de leasing reusind cu greu sa gaseasca un cumparator sau un utilizator pentru un autoturism vechi”, declara domnul Adrian Alexe, director la BCR Leasing. Aceasta limitare la maximum doi ani a vechimii unui automobil ce poate fi vandut in leasing are atat avantaje, cat si dezavantaje. Avantajele ar fi acelea ca cel care achizitioneaza masina second-hand beneficiaza de o masina relativ noua, cu un grad de uzura scazut si la un pret mai mic – facand o economie de cateva mii de dolari, comparativ cu pretul aceluiasi autoturism nou. Dezavantajul este acela ca avand doar maximum doi ani vechime, pretul respectivului autoturism este destul de ridicat si, in concluzie, doar putine persoane isi pot permite o astfel de achizitie.
In cazul masinilor indigenizate (cele care au fost produse in Romania sau cele care au fost deja inmatriculate in Romania si nu cu numere provizorii), problema vechimii se pune mai putin pregnant, deoarece, conform legislatiei, valoarea reziduala poate fi si zero, si nu minimum 20%, asa cum e necesar in cazul masinilor importate. In concluzie, vechimea autoturismului dorit ar putea sa depaseasca doi ani (dar nu mai mult de patru, cinci ani, de obicei).
Dar atentie, nici o firma de leasing nu va va finanta pentru achizitia unui automobil daca vechimea acestuia este destul de mare, astfel incat sa existe posibilitatea ca ea sa nu-si recupereze banii prin vanzarea lui, in cazul in care veti inceta plata. Firmele de leasing vor fi insa foarte atente la originea masinilor indigenizate, orice dubiu in acest sens conducand la neacordarea finantarii.
De mentionat ca, in afara redeventei, cel ce achizitioneaza o masina in leasing trebuie sa mai plateasca un comision de 100-300 USD (o singura data la inceputul, demararea contractului de leasing) si asigurarea care reprezinta 5-6% din valoarea masinii. Avansul, in schimb, poate fi chiar si zero.
Rate la leasing
Valoarea redeventei pentru cumpararea unei masini de 10.000 USD cu un avans de 30% si o valoare
reziduala de 20%, pe trei ani.
Firma Redeventa
BCR Leasing 192 USD
International Leasing 192 USD
Volksbank Leasing 196 USD
Redeventa reprezinta rata lunara ce trebuie rambursata din imprumutul acordat de firma de leasing la care se adauga dobanda
Cum incheiem un contract de leasing
Ca si in cazul leasingului pentru masini noi, si in cazul celor la mana doua trebuie sa fim atenti la aceleasi conditii din contract, conditii care ar putea sa ne aduca mai tarziu neplaceri:
· Specificarea dobanzii la leasing in cadrul contractului (puteti astfel compara diferitele oferte care va sunt propuse). O dobanda normala pentru piata leasingului din Romania este, la ora actuala, de 13-15%, calculata intotdeauna la sold.
· Verificati cu atentie clauzele asigurarii si vedeti daca:
– asigurarea este incheiata la valoarea masinii cu toate taxele incluse. Avantajul incheierii asigurarii la valoarea masinii cu toate taxele incluse este acela ca, in caz de dauna totala (masina e avariata in proportie mai mare de 30%) sau furt, nu ai surpriza ca trebuie sa aduci bani de acasa.
– fransiza la asigurare trebuie sa fie de 0% atat pentru daune mici, cat si pentru dauna totala sau furt. O fransiza de 2%, pentru daune mici si de 10%, pentru dauna totala sau furt (intalnita in multe contracte de leasing) inseamna ca daunele care sunt mai mici de 2% din valoarea masinii nu sunt acoperite, in vreme ce in cazul daunei totale sau furtului este acoperita doar 90% din valoarea masinii.
-asigurarea nu este facuta doar la sold. Acest fapt inseamna ca in caz de dauna totala sau furt, clientul isi pierde banii pe care i-a platit firmei de leasing pana in acel moment, deoarece asiguratorul va plati firmei de leasing doar banii pe care dumneavoastra ii mai aveati de platit catre aceasta.
Declaratia saptamanii
Nu sunt suta la suta convins ca se vrea privatizarea BCR. Nu stiu sa fi existat o cerere clara de oferta pentru privatizarea BCR. Nu cred ca aceasta se va realiza prea curand. Trebuie ca la toate nivelurile oamenii sa fie de acord.
Cred ca intentia exprimata de ING cu privire la participarea la privatizarea BCR a fost facuta doar pentru o mai buna imagine. Nu cred ca ING are capacitatea manageriala de a prelua BCR.
Produsul saptamanii
Facillitati oferite: HHHHH
Accesibilitate: HHH
Costuri: HHHHH
Schimband caracteristicile creditului auto pe care-l ofera, Volksbank Romania iese in prezent pe piata cu unul dintre cele mai interesante produse din aceasta categorie. Inexistenta limitei de suma (conditionata doar de venitul net familial al solicitantului), nivelul extrem de atractiv al dobanzii 0,67% pe luna pentru USD (8,04% pe an), 0,7% pe luna pentru euro (8,4% pe an) si de 2,42% pe luna pentru lei (29,04% pe an), precum si obligativitatea unui avans de doar 20% fata de 30% cat cer alte banci justifica cele cinci stele din dreptul „facilitatilor”. Costurile, legate si ele de dobanda, sunt mici. In ceea ce priveste accesibilitatea creditului, cele doar trei stele se pot justifica prin faptul ca banca nu dispune de o retea numeroasa de sucursale, precum si prin aceea ca nu sunt acceptate ca venituri cele din colaborari, drepturi de autor etc.
Graficul saptamanii
Valoarea anuala a sumelor in valuta vandute si cumparate la ghiseele caselor de schimb a crescut de aproape 2,5 ori intre 1997 si 2001, ajungand anul trecut la aproximativ 6,6 miliarde USD. Ponderea cea mai mare in totalul tranzactiilor o au casele de schimb nebancare, cu o cota de 73,3% in 2001 (fata de 75,07%, in 2000 sau 69,87%, in 1997). Sumele in valuta cumparate de catre casele de schimb (atat bancare cat si nebancare) le-au depasit in fiecare an pe cele vandute, cu valori cuprinse intre 339 si 655 milioane USD. De notat ca, la nivelul caselor de schimb nebancare, in toti cei cinci ani sumele vandute au fost aproximativ egale cu cele cumparate.