Pe o piata in care concurenta este foarte puternica, orice facilitate si orice avantaj oferit de vanzator pot aduce un client in plus. Aceasta situatie poate fi exemplificata mai bine de ceea ce se intampla in domeniul auto. Comerciantii arunca toate „armele” in lupta pentru cucerirea clientilor. Mai trebuie avut ceva in vedere. Eficienta acestor „arme” depinde de conditiile specifice fiecarei piete. Particularitatile pietei auto romanesti sunt foarte usor de sesizat. Este vorba, in primul rand, de veniturile foarte mici ale romanilor. Acest factor este dublat de o caracteristica psihologica: dorinta de a epata si de a-si crea, cu orice pret, o imagine de om de succes. Practic, romanilor le plac masinile bune, nu au suficienti bani pentru a le cumpara, dar sunt dispusi sa se imprumute pentru a-si achizitiona un autoturism. Din aceste considerente, in Romania sistemele de finantare oferite reprezinta unul dintre criteriile principale avute in vedere la cumpararea unei masini. In multe cazuri, acest criteriu depaseste in importanta chiar raportul calitate pret.
Toate masinile Mazda s-au luat in leasing
Din cele 11.970 de masini vandute anul trecut de Daewoo pe piata romaneasca, 4.432 de bucati s-au vandut cu banii jos, 5.107 in rate si 2.431 in leasing. In luna aprilie, dupa introducerea unui nou sistem de leasing, mai performant, numarul masinilor vandute in leasing (251) l-a depasit pe cel al masinilor vandute in rate (245). In cazul Porsche Romania, importatorul marcilor Volkswagen, Audi, Skoda si Seat, 50% din livrari sunt facute prin leasing. Mazrom Motors importator exclusiv Mazda a livrat in leasing toate autoturismele vandute pe piata romaneasca. Dacia nu are, in momentul de fata, un program de leasing unitar. Dealerii au incheiat, pe cont propriu, parteneriate cu diverse firme de leasing dar, conditiile finantarilor nu sunt la fel de bune cum ar fi fost cele obtinute prin implicarea in negocieri a uzinei pitestene.
Exista doua modalitati importante de finantare: achizitionarea in rate si in leasing. Mecanismul ratelor este bine cunoscut, nu acelasi lucru se poate spune insa despre leasing. Faptul ca utilizatorii sistemelor de leasing sunt in ceata nu trebuie sa mire pe nimeni. Legile care reglementeaza leasingul au fost modificate de foarte multe ori, dar au ramas interpretabile. Unele neclaritati au ramas chiar si pentru firmele de leasing. Totusi, cunoscand avantajele si mecanismul leasing-ului, fiecare utilizator isi poate alege varianta optima pentru achizitionarea masinii.
Leasingul operational e similar inchirierii
Exista doua feluri de leasing: operational si financiar. Leasingul operational este oarecum similar unei inchirieri. Nu poate exista optiunea ca autovehiculul sa fie achizitionat la incheierea contractului. In cazul leasingului financiar, la incheierea contractului clientul poate sa opteze pentru trei variante: fie masina este cumparata de catre client, platind pentru ea valoarea reziduala, fie contractul se prelungeste, fie se renunta la contract. Modul de inregistrare in contabilitate a ratelor lunare reprezinta diferenta cea mai importanta dintre cele doua sisteme. Pentru o firma care ia in leasing operational un autoturism, intreaga suma pe care o plateste lunar este deductibila si considerata ca fiind o cheltuiala. Suma platita lunar este alcatuita, in primul rand, din rata care trebuie achitata pentru ca, la incheierea contractului de leasing, sa ramana de plata valoarea reziduala stabilita la inceput. Acestei rate i se adauga o dobanda, un beneficiu al companiei de leasing si, de la caz la caz, asigurarea full-casco a masinii.
In cazul leasingului financiar, suma platita lunar are aceeasi structura ca si la leasingul operational, dar nu mai este deductibila in totalitate. Se deduc numai dobanda, asigurarea, si beneficiul firmei de leasing. Existand optiunea de cumparare a masinii la terminarea contractului, clientul nu isi deduce si rata stabilita pentru cumpararea masinii. Se calculeaza in schimb si se introduce in contabilitatea clientului, amortizarea autovehiculului, conform legii. Diferen0ta dintre rata lunara si valoarea amortizarii lunare, este recuperata, dupa incheierea contractului, pana la incheierea perioadei legale de amortizare.
Legea poate fi pacalita
Deci, miza o reprezinta deductibilitatea. La leasing operational, suma platita lunar se deduce total, amortizarea este calculata de firma de leasing, dar teoretic masina nu ramane a clientului dupa expirarea contractului. La leasingul financiar, se pleaca in ideea ca masina ii ramane clientului, dar nu se deduce imediat tot ceea ce se plateste. Ceea ce ar dori orice client ar fi o combinare a avantajelor celor doua sisteme, respectiv optiunea ferma de cumparare a masini, dar si o deductibilitate totala a sumelor platite. Exista doua moduri in care legea poate fi pacalita. Unele firme de leasing incheie contracte, pe care le numesc de leasing operational dar, in cele din urma, masina ajunge in posesia companiei titulare a contractului de leasing, clientul avand pentru achizitionarea masinii printr-un contract separat de cel de leasing. O alta metoda, care are aceeasi finalitate, o reprezinta obtinerea de la Ministerul Finantelor a unei aprobari de amortizare accelerata. Astfel, se poate deduce intreaga suma platita lunar.
Achizitionam masina in leasing sau in rate?
Trebuie mentionat din start ca finantarea in leasing este mai scumpa decat un credit pentru cumpararea unei masini. „Finantarea oferita de firma de leasing este cu 5-6 procente pe an mai scumpa decat creditul atras. Exista tendinta de a se renunta la garantiile colaterale in cazul contractului de leasing, iar finantarea se obtine in termen de 24 de ore”, afirma domnul Constantinescu.
Este leasingul avantajos pentru persoane fizice?
Persoanele fizice nu beneficiaza de avantajele pe care le obtin persoanele juridice prin deducerea sumelor platite lunar. Isi pot lua insa masini platind taxele vamale la valoarea reziduala. Pentru persoanele fizice autorizate, avantajele sunt similare celor ale companiilor. Rata de leasing este deductibila integral. Avocatii isi pot recupera si taxa pe valoarea adaugata.
Ce este leasingul extern
Leasingul poate, de asemenea, sa fie intern sau extern. „In cazul leasingului extern, furnizorul este o companie straina, iar marfa se introduce in tara cu exceptarea totala de la taxele vamale. Avantajul leasingului extern fata de cel intern este ca bunul se scuteste in totalitate de plata taxelor vamale, urmand ca acestea sa fie achitate la valoarea reziduala, nu mai putin de 20%”, spune Cornel Coca Constantinescu, presedintele societatii Leasing Danubius. Cel mai mult profita de leasingul extern cei care solicita, in acest sistem, masini fabricate in afara Uniunii Europene si a CEFTA. In prezent, taxele vamale pentru masinile fabricate in UE sunt de 6% din valoarea autovehiculului, pentru masinile din zona CEFTA, taxele fiind chiar zero. Daca un Audi este achizitionat in leasing extern, taxa vamala, platita la valoarea reziduala, reprezinta doar 1,2 % din valoarea masinii. Autoturismele produse in Statele Unite sau in Asia au nevoie de leasingul extern ca de aer, pentru a se vinde in Romania. Taxele vamale sunt in aceste cazuri de 30% din valoarea masinii. Daca este achizitionata in leasing extern, taxele vamale se reduc la numai 6% din valoarea masinii, suma economisita fiind foarte importanta.