de firme inregistrate cu obiect de activitate leasingul. Cu toate acestea, doar 100 sunt active, din care 35 membre ale Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR). Cele 35 de societati membre ale asociatiei acopera un segment de 62% din totalul pietei din ultimii doi ani. Structura pietei leasingului cuprinde societati afiliate unor banci (care acopera 42% din totalul pietei leasingului), firme afiliate unor producatori sau furnizori de produse si firme independente. Evolutia din ultimii ani arata un succes crescut al afacerilor in domeniul leasingului. Daca in 1998 valoarea totala a contractelor de leasing incheiate in Romania a fost de 128,5 milioane de euro, in 1999 valoarea acestora a crescut la 202,9 milioane euro, iar in 2000 la 422 milioane de euro. In 2001, valoarea pietei de leasing s-a dublat in comparatie cu anul precedent, ajungand la 962 milioane de euro. In ciuda unei usoare scaderi inregistrate de aceasta piata in 2002, la 899,8 milioane de euro, pentru anul 2003 se anunta noi cresteri.
Leasingul auto a ajuns la saturatie
Estimarile presedintelui ASLR, Cornel Coca Constantinescu, merg spre o valoare totala de 1,5 miliarde de euro, in conditiile in care datele provizorii pentru primele noua luni ale anului in curs sunt de 873,5 milioane euro, din care 546,2 milioane euro sunt contributia celor 35 de societati membre ASLR. Cel mai important segment al pietei leasingului il reprezinta cel auto. Astfel, ponderea contractelor de leasing auto a ajuns in acest an la 92% din total. Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) estimeaza ca in acest an piata auto din Romania va atinge un volum de vanzari de 135.000 de autovehicule. Dintre acestea, numarul total al autoturismelor achizitionate in leasing reprezinta 58,2% din vanzari, iar restul sunt achizitionate sub forma de rate sau in numerar. In cazul vehiculelor comerciale se prefera insa majoritar leasingul, ponderea acestui tip de autovehicul in totalul vanzarilor fiind de 70,5%. Cumparatorii prefera sistemul leasingului in principal in cazul autovehiculelor din import, unde 60% din achizitii se deruleaza prin intermediul unei societati de leasing. In ceea ce priveste productia autohtona de automobile, aceasta forma de finantare detine o pondere mult mai redusa, de pana la 10%. Presedintele ASLR este de parere ca piata leasingului auto a ajuns totusi la saturatie, numai autoturismele detinand 67,3% din total. Impreuna ce celelalte tipuri de autovehicule, cota de piata a leasingului auto atinge 91,1%. si asta cu atat mai mult cu cat majoritatea contractelor de leasing auto se adreseaza segmentului de retail, conditii in care numarul de contracte incheiate de societati este foarte mare, dar per total volumul tranzactiilor mic. Tocmai de aceea, apreciaza Coca Constantinescu, segmentele de leasing echipamente industriale si cel imobiliar trebuie sa devina urmatoarele motoare ale cresterii leasingului in urmatorii doi- trei ani. Intr-adevar, locul doi in topul produselor vandute in leasing este detinut de echipamentele industriale, cu o pondere de 5,5% in totalul pietei. La nivelul anului 2003, se constata o crestere a activitatii de leasing pe segmentul imobiliar, cu o cota de piata de 1,7%.Constantinescu este de parere ca principalii factori de succes in activitatea firmelor de leasing sunt disponibilitatea surselor de finantare si analiza riguroasa a bonitatii financiare a clientilor. Principalele surse de finantare disponibile pentru firmele de leasing sunt bancile, urmate de actionari si fondurile de investitii. De altfel, atragerea surselor de finantare a activitatii reprezinta principala dificultate inregistrata de catre societatile de leasing. Din estimarile ASLR pentru anii 2001 si 2002, rezulta ca in Romania, 7% din creditele acordate de banci s-au indreptat spre societatile de leasing. Din punctul de vedere al formei de proprietate a beneficiarului de credite, se observa ca din total credite acordate proprietatii private, 9% se aloca leasingului. Ponderea leasingului in totalul datoriei private externe este de 17%.    n
In viitor, 5 miliarde euro anual
Cornel Coca Constantinescu, presedintele Asociatiei Societatilor de Leasing
Pe termen mediu, piata ar trebui sa ajunga la o valoare de 4-5 miliarde de euro anual. Fara o dezvoltare accentuata a leasingului imobiliar si de utilaje, acest fapt nu se poate insa realiza.
La vremuri noi, legi noi
· Prin modificarea Legii leasingului, companiile va trebui sa detina un capital social de 4 miliarde de lei fata 500 de milioane cat este in prezent· O alta modificare este destinata serviciului de leasing imobiliar, o masura menita sa asigure si dezvoltarea acestui sector, dar si nevoile de refinantare a marilor firme care au in activele lor imobile, printr-o operatiune de leasing asemanatoare creditului imobiliar, dar neasimilabila cu acesta. Bancile vor putea vinde un imobil societatii de leasing, care apoi o vor acorda in leasing aceluiasi vanzator.