Industria de software şi servicii demonstrează că sectoarele care dezvoltă competenţe sunt mai puţin afectate de recesiune şi devin un posibil motor al ieşirii României din criză. Achiziţia recentă a Wind River de către Intel, în urma căreia 70 de programatori români din Galaţi vor ajunge să scrie software pentru generaţia viitoare de smartphones şi aşa-numitele Mobile Internet Devices, demonstrează încă o dată, dacă mai era nevoie, că industria software autohtonă p
Industria de software şi servicii demonstrează că sectoarele care dezvoltă competenţe sunt mai puţin afectate de recesiune şi devin un posibil motor al ieşirii României din criză.
Achiziţia recentă a Wind River de către Intel, în urma căreia 70 de programatori români din Galaţi vor ajunge să scrie software pentru generaţia viitoare de smartphones şi aşa-numitele Mobile Internet Devices, demonstrează încă o dată, dacă mai era nevoie, că industria software autohtonă poate scrie nu doar poveşti interesante de business, ci poate genera şi valoare adăugată autentică, regăsită în produse de succes la nivel mondial şi care pun România pe harta competenţelor mondiale în domeniu. Dar nicio demonstraţie nu este de prisos atunci când ne punem (dar, oare, ne punem?) problema pe ce domenii am putea miza pentru ieşirea din criză şi care dintre acestea ne-ar asigura o creştere solidă după perioada dificilă. Potrivit celor mai recente date ale Institutului Naţional de Statistică, în 2007, ultimul an neafectat de criză, cifra de afaceri cumulată a sectorului de software, consultanţă şi servicii asociate s-a ridicat la 2,2 miliarde de euro (la cursul mediu din acel an). Potrivit estimărilor Asociaţiei Patronatelor din Industria de Software şi Servicii (ARIS), exporturile româneşti de soft au depăşit, anul trecut, 500 de milioane de euro. Aceste cifre spun însă mult prea puţin şi sunt argumente slabe în a releva adevărata importanţă a industriei de profil. Poate softul să ne ajute să găsim luminiţa de la capătul tunelului? „Da, bineînţeles“, afirmă categoric Radu Georgescu, preşedintele GECAD Group, compania care acum şapte ani a fixat primul reper românesc pe harta IT-ului mondial, vânzând antivirusul RAV către Microsoft. „Este o industrie în care noi, România, putem să ne diferenţiem de alţii şi să exportăm inteligenţă. Aşa cum arată lumea zilele acestea, din punct de vedere economic, industria software românească poate avea şansa să exporte cu mult mai mult decât orice altă industrie“, este convingerea lui Radu Georgescu.
Proprietate intelectuală şi branduri puternice
În opinia lui Drăgan, „criza economică va determina falimentul mai multor firme mici, va genera fuziuni şi achiziţii. Cu toate acestea, credem că industria IT este o industrie-model, care s-a autodepăşit în mod constant. Criza a produs mai degrabă o corecţie, ducând la necesitatea creşterii productivităţii. Industria software este una din puţinele ramuri economice care pot înregistra o creştere în 2009, şi acest lucru va avea un efect pozitiv, chiar dacă va fi minor“, mai adaugă Drăgan. Mircea Vuici, consilier în cadrul Institutului pentru Tehnică de Calcul (ITC), atrage atenţia că, în ciuda achiziţiilor numeroase care au avut loc în ultimii ani în industria de profil, piaţa rămâne la fel de fărâmiţată. „Aceasta nu e neapărat o particularitate a României, situaţia se regăseşte şi pe alte pieţe, mai ales provocată de faptul că domeniul este foarte dinamic şi apar multe companii noi, în fiecare an“. Dacă s-ar putea reproşa ceva industriei IT româneşti, ar fi, în opinia lui Radu Georgescu, faptul că nu au apărut încă suficiente companii care să producă proprietate intelectuală şi branduri româneşti „dar, în tot cazul, suntem pe drumul cel bun.“
Impactul crizei asupra economiei româneşti ar putea afecta însă softul şi serviciile, readucând pe tapet o criză de personal. „O particularitate a segmentului IT din România este apariţia, într-un număr ridicat, a oportunităţilor de carieră peste hotare, oportunităţi care par să atragă un număr mare de candidaţi“, spune Adriana Aprodu, consultant în resurse umane la Adecco Romania. Specialişti care ar putea migra din nou către economiile care îşi revin mai repede din criză. „Industria IT a resimţit şi ea, chiar dacă într-o măsură mai mică, efectele crizei. Oportunităţile de angajare s-au menţinut pe linia de plutire, comparativ cu alte sectoare. Trimestrul al doilea s-a caracterizat prin scăderea ofertelor de muncă, fapt cauzat atât de criza financiară, cât şi de primele disponibilizări sau desfiinţări de posturi, din cauza diminuării businessului, în general. Companiile încearcă însă să-şi păstreze intacte echipele de specialişti prin motivarea acestora“, completează consultantul Adecco.
Fără o strategie economică menită să stimuleze sectoarele economice capabile să scoată România din criză, sectorul de software şi servicii nu poate să învingă singur criza. „Din punctul de vedere al remuneraţiei financiare, anul 2007 pare să fi fost anul celor mai atractive pachete salariale. Începutul lui 2008 a adus majorări ale acestor pachete, însă procentele s-au menţinut în limite rezonabile“, spune Adriana Aprodu. Au existat însă şi situaţii în care dacă specialişti cu poziţii de middle management schimbau compania angajatoare, puteau obţine o mărire salarială care atingea un nivel de 60%. Semn că specialiştii IT au fost, şi mai sunt încă, la mare căutare. Criza a modificat datele problemei, dar o privire în trecut poate fi o lecţie pentru viitor. „Din punctul de vedere al nivelului de salarizare, anul 2009 a reprezentat un an al echilibrării balanţei, tradusă, de cele mai multe ori, prin păstrarea aceluiaşi prag salarial. Dar au existat şi cazuri în care pachetele salariale au scăzut cu până la 10%, bonusurile au fost excluse, iar beneficiile au fost eliminate.
Harta competenţelor se extinde
Radu Georgescu, preşedinte, GECAD Groupe
Liviu Drăgan, preşedinte ANIS
Bucureşti
Cifră de afaceri: 1,3 mld. euro
Număr angajaţi: 26.965
Companii: 5.512
Timişoara
Cifră de afaceri: 115 mil. euro
Număr angajaţi: 4.434
Companii: 740
Cluj
Cifră de afaceri: 131 mil. euro
Număr angajaţi: 3.996
Companii: 1.141
Braşov
Cifră de afaceri: 63 mil. euro
Număr angajaţi: 2.617
Companii: 742
Iaşi
Cifră de afaceri: 65 mil. euro
Număr angajaţi: 1.755
Companii: 556
Constanţa
Cifră de afaceri: 24 mil. euro
Număr angajaţi: 834
Companii: 391