Studiile arată că în primele 30 de secunde ne formăm deja o prima impresie despre cei din jur, iar comunicarea non-verbală contribuie la aceasta în proporţie de 70-85%. Mai mult chiar, în manualele de psihologie se afirmă că primele 5 secunde de interacţiune determină cursul viitor al relaţiei dintre două persoane. În afaceri, acolo unde întâlnirile reuşite se traduc în parteneriate strategice şi, în definitiv, în bani, felul în care se prezintă un businessmen reprezintă cel mai adesea o garanţie a succesului.

Consultanţii de imagine şi beauty intervievaţi de capital.ro susţin, la unison, că stilul simplu, elegant, chiar sobru este literă de lege pentru un om de afaceri. „Mai exact, costumul în culori închise, completat cu cămăşi sau bluze albe sau în culori pastel şi cu accesorii cât mai corect coordonate – din punctul de vedere al culorii, dimensiunii şi materialelor – cu poziţia purtatorului. Poate părea o ţinută anonimă, unii o pot cataloga drept anostă, lipsită de fantezii creative. Nimic mai greşit!”, spune Mihaela Berciu, singurul consultant de imagine din România acreditat de Association of Image Consultants International. De aceeaşi părere este şi beauty consultantul Dana Sota, care afirmă că, indiferent de timp şi de modă, stilul şi eleganţa nu îşi pierd din importanţă.

Cu toate acestea, pentru un om de afaceri, fie femeie sau bărbat, nu doar vestimentaţia contează. „La femei, machiajul trebuie să fie foarte simplu, unul minim necesar realizat în 5 minute. Parfumul este şi el extrem de important, discret şi aplicat în cantiţăti rezonabile. Părul îngirijit. La fel şi manechiura şi dantura”, explică Dana Sota. Abia după ce toate aceste lucruri sunt puse la punct, omul de afaceri poate ieşi liniştit din casă şi poate păşi cu încredere spre o întâlnire.

Gesturile şi vocabularul: „contează sau trădează”

„Imaginea este la fel de importantă ca antetul unei cărţi de vizită!”, spune Dana Sota. Cu alte cuvinte, dacă imaginea unul businessman nu inspiră încredere, aceeaşi va fi reacţia partenerilor şi în mediul professional. „Sunt reacţii subconştiente la mesajele vizuale şi senzoriale transmise prin imaginea proiectată de ceilalţi. La ceea ce ochiul captează, creierul reactionează pozitiv sau negative, după matricea experienţelor trecute şi stocate în memorie”, explică Mihaela Berciu conexiunea dintre înfăţişarea unui om de afaceri şi profesionalismul acestuia.

În plus, dincolo de stilul propriu, şi companiile pentru care lucrează oamenii de afaceri îşi spun cuvântul. „Companiile nu sunt focusate doar pe afacere, ci se uită şi la aspectul fizic al angajatului şi la comportamentul său”, afirmă Berciu. Astfel, sunt impuse adevărate coduri vestimentare pentru cei din front-office sau pentru cei din vânzări, până la cei din vârful piramidei organizatorice.

Un om de afaceri trebuie să se îngrijească şi de comportamentul său şi de limbajul non-verbal. „În afară de o ţinută impecabilă care va ridica instantaneu nivelul de respect al celorlalţi, comunicarea non-verbală este, de cele mai multe ori, cheia succesului într-o negociere”, spune Berciu. Mai exact, gesturile şi detaliile verbale sunt armele din arsenal: ori contează, ori trădează.

„Win-Win-Win”, atitudinea ideală

Atitudinea unui om de afaceri? “Win-Win-Win”, răspunde scurt trainerul Andy Szekely. „Adică să plece de la ideea că scopul final este un câştig pentru sine, pentru partenerul de negociere şi pentru compania din care face parte”, explică acesta. Opusul ar fi sinuciderea antreprenorială. În plus, încrederea în sine îi dă omului de afacere o alură sigură, care captează atenţia interlocutorului.

Trucuri şi greşeli pentru un businessman

Andy Szekely enumeră şi o serie de trucuri la care poate recurge un om de afaceri pentru a reuşi să îşi impună punctul de vedere sau pentru a câştiga atenţia. „Ar trebui să se poziţioneze cu spatele la un perete sau pe un fond mat (nu cu spatele la coridor) deoarece în acest fel captează mai uşor atenţia interlocutorilor”, spune trainerul. Mai mult, un businessman este obligat să menţină contactul vizual când răspunde la întrebările importante şi să asculte mai mult decât vorbeşte.

Pe de altă parte, Szekely a enumerat şi o serie de greşeli de neiertat pentru un om de afaceri, greşeli care îi trădează fie nesiguranţa, fie proasta pregătire. „Sub nicio formă nu trebuie să se joace cu telefonul mobil sau să divagheze inutil. În niciun caz nu trebuie să stea cu braţele încrucişate pe piept, lucru pe care mulţi îl fac”, explică trainerul.

În plus, pentru un om de afaceri brandul propriu are o importanţă uriaşă. Acesta îşi capătă renumele în timp, însă o dată deţinut este greu de ştirbit. „Este o diferenţă între un expert pe care nu îl cunoaste nimeni şi un expert de renume. Asta se masoară în business prin sume de 10-100 de ori mai mari ca plăţi către acel expert. Asa se explică de ce un vorbitor public de talie internaţională poate fi plătit cu 50.000 de euro, iar un trainer relativ necunoscut cu 10% din această suma sau mai puţin”, exemplifică Andy Szekely.

Afacerişii români, încă needucaţi

„Oamenii de afaceri români nu înţeleg întotdeauna că imaginea este cea mai importantă”, afirmă Dana Sota. Mihaela Berciu admite că în România cei mai mulţi dintre oamenii de business nu înţeleg de ce este atât de important să îşi creeze un brand, să aibă o imagine care să îi definească atât în ceea ce priveşte categoria social, cât şi cea intelectuală. Explicaţia pentru toate acestea o dă tot consultantul în imagine: „Oamenii de afaceri sunt motorul economiei, cei care fac o societate să se dezvolte, să evolueze”.

Ce determină, însă, neglijenţa faţă propria imagine a oamenilor de afaceri români? Pe de o parte, este vorba de mândrie. „Românii sunt oameni mândri, cu personalitate puternică şi care primesc cu greu impunerea unor reguli stricte”, spune Berciu. Pe de altă parte, majoritatea afaceriştilor din prezent s-au născut şi au crescut în comunism, iar asta şi-a pus amprenta. „Este foarte adevarat că anii mulţi şi grei de comunism au accentuat aceasta rezistenţă faţă de restricţii (inclusiv vestimentare) şi mai ales faţă de uniforme, fapt care se reflectă asupra ţinutei”, mai spune Mihaela Berciu.

Diferenţele dintre un businessman român şi unul din Occident sunt ca de la cer la pâmănt. „Aceste discrepanţe ţin în primul rând de gradul de conştienţă privind imaginea lor, apoi de educaţia, de gradul de civilizaţie, chiar dar şi de dorinţa reală de a evolua”, spune trainerul Andy Szekely.