Este pasionat de mașini de epocă și spune că a pierdut șirul „epavelor“ pe care le-a readus la viață. Dar continuă să investească, „neobosit“, mai ales de când a găsit un partener la fel de dedicat: „copilotul meu“, face o scurtă precizare antreprenorul Gabriel Stanciu (43 de ani). Cunoscut mai mult ca manager general al Alstom Transport România și mai puțin ca proprietar de businessuri, Stanciu devine foarte relaxat când povestește de „un lot de 15 mașini cumpărate din America, niște epave“, printre care a descoperit un Jaguar XK 140, „ultimul XK produs vreodată“. Și pentru a fi sigur că informația este corect digerată, omul de afaceri vine cu o lămurire: „pe înțelesul tuturor, mașina nu mai are o valoare concretă, iar pentru un colecționar poate să însemne foarte mulți bani, adică poate să ajungă la jumătate de milion de euro“. Iar dacă s-ar face o comparație cu prețul de achiziție, „de câteva mii“, atunci „ăsta chiar este un noroc“.
Pe scurt, activitatea pe care o desfășoară în zona mașinilor de epocă pare simplă la prima vedere: nu este acționar în acest business, ci se implică în achizițiile de epave, plătind, în același timp, toate costurile recondiționării. „Fiscal vorbind, e mai avantajos pentru mine“, nuanțează el. Are și câteva mașini preferate: Renault Alpine 210, Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale, Austin-Healey sau Porsche 356. Iar când participă la raliuri – este pilot amator – preferă un Volvo din seria Amazon, fabricat la finele anilor ’60. Această „plăcere mai veche“ este cultivată în paralel cu dezvoltarea unor businessuri care nu intră în concurență cu liniile dezvoltate de Alstom Transport în România. Grosso modo, valoarea afacerilor lui Gabriel Stanciu, dezvoltate cu partenerii lui de business, ajunge undeva la 5 milioane de euro. „Originile deciziei de a fi antreprenor sunt vechi, de prin anii ’90, când primele mele joburi aveau un caracter de antreprenor. Aveam puţin peste 20 de ani și a trebuit să fac pe directorul executiv al unei firme care se ocupa cu transferul de tehnologie. De câte ori reușea un joint-venture, eu urma să am părți din firma respectivă și să fac management. Așa am ajuns să fiu câte puțin și din una – manager – și din cealaltă – antreprenor“, povestește el.
Electronice și electrocasnice
Apoi, a urmat o experiență de multinațională cu Schlumberger, fără a renunța, însă, la visul de a deveni antreprenor. Acum, Gabriel Stanciu deține jumătate dintr-o companie care face distribuție de electronice și electrocasnice, Univision, înființată în 2005.
„E un business de volum. Inițial, am început cu distribuția de branduri mari, însă, după ce a scăzut puterea de cumpărare, nu a mai fost la fel de practicabil. Așa că ne-am readaptat discursul într-o zonă de brand propriu. Mai mult, am ales să facem distribuție directă la retailerii mici, în condiții de siguranță maximă a plății, astfel încât cash flow-ul să nu fie afectat“, spune Stanciu despre o afacere de circa 2 milioane de euro. Ținta este să mărească portofoliul de produse, după ce a început deja „să testeze timid“ piața cu aspiratoare și hote. Un alt business dezvoltat de Stanciu, început în 2008, se află pe un segment total opus: deține, împreună cu doi medici, o companie de recoltare de celule stem – Stem Sure, cunoscută în piață sub numle de „Banca Daneză“, care a ajuns la o cifră de afaceri de peste un milion de euro. „În spate avem o triplă asigurare. Adică, dacă noi dăm faliment, toate contractele sunt preluate de Banca Daneză. Dacă și Banca Daneză dă faliment, toate contractele sunt preluate de un operator mai mare. Apoi, avem o primă de asigurări în caz că este nevoie să se facă transplantul respectiv“, mai explică antreprenorul.
Sală de sport pentru femei
Iar povestea nu se oprește aici. Investește și într-un business dedicat exclusiv femeilor – LadyFIT, pe care îl deține împreună cu Cori Grămescu, partenera lui de viață. „Ne-am gândit la ceva care să fie mai mult decât o sală de sport. Ce vreau să spun? Serviciile din sala de sport sunt doar o gamă. Acoperim, de fapt, mai multe segmente dedicate femeilor, de la consultanță pe dietă până la programe de îngrijire corporală“, mai spune Gabriel Stanciu. Ca o paranteză, LadyFIT nu are o politică de prețuri foarte mari, „nu este o sală ieftină, dar nici de lux“, un avantaj fiind legat de programul de antrenamente foarte variat, cu instructori certificați. Mai mult, există dorința de extindere datorită solicitărilor care au apărut în această piață în ultimii doi ani.
Mai departe, antreprenorul este deschis la idei de business, iar dacă ar fi să înceapă în clipa asta ceva nou, „un magazin de haine“, pe segmentul „high“, l-ar interesa în mod deosebit. Explicația este simplă: „Sunt un mare cumpărător de haine. Și dacă tot dau altora banii pentru hainele pe care le port, parcă mai bine mi-aş da mie. Mă gândesc la un brand mare“. De această dată, nu intră în amănunte. Este o idee la care se gândește de ceva timp. Poate fi chiar o franciză. Așteaptă doar momentul oportun.
SCURT CV Gabriel Stanciu
- antreprenor Deține câteva firme dezvoltate pe segmente diferite de piață, în parteneriat cu mai mulți oameni de afaceri;
- manager Este manager general al Alstom Transport România, subsidiara companiei franceze Alstom, care, în 2003, a semnat un contract de mentenanţă pentru Metrorex, în valoare de 240 mil. euro;
- pilot Este pasionat de mașini de epocă, fiind, totodată, pilot amator de raliuri.
1. Austin Healey Modelul Mark II al producătorului britanic a fost produs între 1961 și 1962;
2. Porsche 356 Este una dintre cele mai căutate și valoroase mașini de colecție ale acestei mărci;
3. Renault Alpine 210 Cu acest model, compania franceză a obținut rezultate spectaculoase în cursele vremii.