Producătorii auto europeni riscă să plătească pentru normele de poluare
Constructorii auto europeni, în frunte cu Volkswagen, ar putea fi obligați să plătească sute de milioane de euro rivalilor chinezi pentru achiziționarea de „credite de emisii de carbon”, în contextul în care Uniunea Europeană va aplica sancțiuni severe începând cu 2025 pentru nerespectarea normelor privind emisiile de CO₂.
Conform legislației europene, producătorii de automobile care nu ating țintele de reducere a emisiilor impuse de Bruxelles au trei opțiuni:
- să plătească amenzi semnificative,
- să își crească vânzările de vehicule electrice prin reducerea prețurilor,
- să cumpere „credite de carbon” de la companii care generează mai puține emisii.
Sancțiunile propuse de UE includ amenzi de 95 de euro pentru fiecare gram de CO₂/km care depășește limita de 93,6 g/km per vehicul, calculată pe baza emisiilor medii din vânzările fiecărui producător.
Ce este „pooling-ul” și cum funcționează
Pentru a respecta regulile, mulți producători auto europeni se îndreaptă spre opțiunea de „pooling”. Acest mecanism permite companiilor să își combine emisiile medii cu ale altor producători, reducând impactul depășirilor.
Printre cei mai mari beneficiari ai acestui sistem sunt producătorii chinezi, precum BYD, și companiile americane, precum Tesla, relatează Financial Times.

Tesla, care a generat peste două miliarde de dolari în primele nouă luni ale anului trecut din vânzarea de credite de carbon la nivel global, este deja parteneră de pooling cu grupuri precum Stellantis, Ford și Toyota. Alte alianțe notabile includ colaborarea dintre Mercedes-Benz și companiile Polestar și Volvo, deținute de conglomeratul chinez Geely.
Volkswagen și Renault, doi dintre cei mai mari producători europeni, ar putea fi forțați să colaboreze cu rivali chinezi pentru a-și reduce emisiile medii. În cazul Renault, o soluție ar putea fi poolingul cu partenerii strategici Nissan și Mitsubishi, însă presiunile financiare și politice rămân ridicate.
Pooling-ul nu este însă lipsit de controverse
Pooling-ul nu este însă lipsit de controverse. Unii oficiali din industrie susțin că acest sistem ar putea afecta competitivitatea producătorilor europeni, împuternicind rivalii din China și SUA. Jens Gieseke, europarlamentar, a criticat această practică, considerând-o o „greșeală” care ar putea submina industria auto europeană într-un moment delicat.

Mai mult, alianțele de pooling sunt adesea influențate de legături financiare și politice. Statul german Saxonia Inferioară deține 20% din Volkswagen, iar guvernul francez controlează 15% din Renault, ceea ce face ca aceste parteneriate să fie subiecte sensibile.
Volkswagen încearcă să evite sancțiunile prin extinderea gamei
Volkswagen încearcă să evite sancțiunile prin extinderea gamei de vehicule electrice, însă ritmul transformării rămâne dependent de cererea pieței și de preferințele consumatorilor. În același timp, Renault intenționează să lanseze un model electric de 25.000 de euro, dar analiștii sunt sceptici că astfel de măsuri vor fi suficiente pentru a îndeplini obiectivele impuse de Bruxelles.
Uniunea Europeană este presată de industria auto să flexibilizeze normele privind emisiile, având în vedere scăderea recentă a vânzărilor de vehicule electrice în Franța și Germania, după retragerea subvențiilor guvernamentale. Comisarul pentru probleme climatice, Wopke Hoekstra, a demarat discuții cu reprezentanți ai sectorului auto, urmând ca un „dialog strategic” să înceapă în curând.