Un proiect legislativ menit să reglementeze acordarea sporurilor și premiilor în sectorul bugetar a fost recent depus la Senat. Propunerea urmărește să limiteze sporurile salariale la 3% din salariu și să introducă criterii clare și praguri pentru acordarea premiilor, subliniind că acordarea „discreționară” a acestor sporuri în sistemul public necesită o reglementare mai strictă.
Inițiatorii proiectului susțin că în sectorul bugetar s-au acordat frecvent sporuri salariale într-o manieră discreționară, fără a se lua măsuri pentru a îmbunătăți condițiile de muncă ale angajaților.
Proiectul vrea să reglementeze acordarea sporurilor și premiilor în sectorul bugetar
Proiectul propune limitarea sporurilor la 3% din salariu, iar pentru a primi aceste sporuri, angajații trebuie să lucreze în condiții de muncă expertizate corespunzător.
„Pe cale de consecinţă, acordarea discreţionară fără măsuri de corectare a măsurilor care au generat condiţii de muncă neconforme pentru angajaţii din sistemul public, impune o micşorare a sporului şi un control mai mare asupra acordării lui. Astfel, propunem scăderea procentului din salariu care se acordă suplimentar la 3% şi introducem condiţii suplimentare pentru emiterea buletinelor de expertizare din partea autorităţilor competente”, este scris în nota de fundamentare a proiectului depus la Senat.
Reluarea sistemului de premiere pe baza performanței bugetare
Propunerea legislativă introduce și un nou sistem de premiere a angajaților bugetari, în baza performanței lor. Până acum, din 2022, premiile erau acordate doar pentru performanțe excepționale în sport, educație, cercetare și alte domenii similare.
Noile norme prevăd praguri de premiere de 10%, 15%, și 20% din salariu, în funcție de performanțele instituției bugetare și de gradul său de dezvoltare. De asemenea, propunerea solicită ca lista beneficiarilor de premii să fie făcută publică, în secțiunea de transparență salarială a fiecărei instituții.
„Propunem abrogarea articolelor ordonanţei de urgenţă care a derogat legea salarizării unitare de a permite acordarea premiilor şi modificarea normelor în ceea ce priveşte criteriile de acordare. Aceste criterii după care ordonatorii de credite se vor ghida vor fi în strânsă legătură cu performanţa bugetară a instituţiei, mai exact cu partea de dezvoltare, astfel că am creat 3 praguri de premii, de 10%, de 15% şi de 20%. De asemenea propunem şi publicarea listei tuturor beneficiarilor premiilor, în cadrul secțiunii de transparenţă salarială”, este scris în expunerea de motive a propunerii legislative.
Proiectul legislativ are scopul de a asigura o utilizare mai eficientă și mai corectă a resurselor publice. Astfel, premiile și sporurile ar putea fi orientate exclusiv spre cei care contribuie efectiv la dezvoltarea și eficiența instituțiilor în care activează.
Inițiatorii sunt de părere că astfel de măsuri vor contribui la o mai mare transparență și echitate în sistemul bugetar. Ei susțin că vor să elimine discrepanțele cauzate de acordarea nejustificată a sporurilor și să asigure recunoașterea angajaților merituoși.