Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a emis Ordinul 787/2024, în vederea aplicării legislației care facilitează accesul consumatorilor vulnerabili la servicii bancare de bază. Ordinul vine ca o completare a Legii 258/2017 și introduce noi reglementări pentru protejarea persoanelor cu venituri reduse.

Consumatorii vulnerabili și salariile sub 3.000 lei net

Ordinul 787/2024 al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) clarifică și întărește prevederile Legii 258/2017, care se aplică conturilor de plăți cu servicii de bază. Aceste conturi permit consumatorilor să efectueze operațiuni esențiale, cum ar fi depunerea de fonduri, retragerea de numerar și transferurile de credit. Noile măsuri vin în sprijinul persoanelor considerate vulnerabile financiar, în baza venitului lunar pe care îl obțin.

Conform reglementărilor, consumatorul vulnerabil financiar este definit ca o persoană care câștigă lunar până la 60% din salariul mediu brut pe economie. În iulie 2024, salariul mediu brut în România a fost de 8.580 lei, conform datelor Institutului Național de Statistică (INS). Astfel, orice persoană cu un venit brut sub 5.148 lei, adică aproximativ 3.032 lei net, este considerată vulnerabilă financiar și are dreptul de a beneficia de aceste măsuri.

Ce informații sunt obligate băncile să ofere

Instituțiile de credit sunt obligate, conform Ordinului 787/2024, să afișeze în mod clar și accesibil informații relevante despre conturile de plăți cu servicii de bază. Aceste informații trebuie să includă:

  • Drepturile și obligațiile consumatorilor vulnerabili;
  • Detalii despre comisioanele percepute și condițiile de utilizare a conturilor;
  • Terminologia specifică sectorului financiar-bancar;
  • Tarifele și procedurile aferente conturilor de plăți de bază;
  • Modalități de soluționare a litigiilor în mod extrajudiciar;
  • Informații de la ANPC privind protecția consumatorilor.

Accesul la un cont de plăți cu servicii de bază nu trebuie să implice achiziționarea de servicii suplimentare, aspect subliniat de ANPC în noile reglementări.

card bancar, card, bancomat, ATM, PIN
SURSA FOTO: Dreamstime

Informații vizibile și accesibile

Începând cu 25 octombrie 2024, băncile vor trebui să afișeze aceste informații într-un mod clar și vizibil, în toate unitățile lor. ANPC specifică faptul că informațiile trebuie să fie disponibile „pe un suport video – ecran TV sau, în cazul în care acesta nu există, pe o plachetă realizată prin grija instituției de credit”.

Totodată, băncile sunt obligate să actualizeze zilnic aceste informații, pentru a le menține în conformitate cu ofertele disponibile pe site-urile oficiale ale instituțiilor.

Accesibilitate pentru toți consumatorii

În plus, noile reguli subliniază necesitatea ca informațiile să fie accesibile și persoanelor cu deficiențe de vedere. Acest lucru poate fi realizat prin intermediul mijloacelor audio, fizice sau digitale, asigurând astfel un acces echitabil la serviciile bancare pentru toți consumatorii vulnerabili.