Proprietarii de mașini trebuie să se prezinte la RAR. Motorul stricat al unei mașini poate fi înlocuit cu unul second-hand. Iată în ce situații este nevoie de omologarea Registrului Auto Român (RAR).
Când este nevoie de omologare RAR dacă se schimbă motorul mașinii
Nu întotdeauna când schimbăm piese importante la mașină trebuie și omologare RAR. De exemplu, sunt situații în care se impune schimbarea motorului cu totul.
În cartea mașinii se regăsesc seria de șasiu și serie de motor, date esențiale pentru identificarea și înregistrarea unui vehicul. Vehiculele la care aceste serii au fost șterse sau nu corespund cu cele din Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV) nu vor primi dreptul de circulație.
În plus, acestea pot fi supuse indisponibilizării, existând suspiciuni că ar fi fost furate. Prin urmare, motorul unei mașini nu poate fi înlocuit decât în condiții foarte stricte.
Potrivit Ordinului emis de Ministerul Transporturilor, schimbarea motorului trebuie să mențină cel puțin același nivel al emisiilor poluante. Dacă se înlocuiește motorul unui autovehicul, este necesară prezentarea la Registrul Auto Român pentru actualizarea cărții de identitate.
Modificările importante se efectuează doar în service-uri autorizate
În cazul în care este necesară înlocuirea motorului unei mașini, proprietarul trebuie să urmeze mai mulți pași. În primul rând, este obligatoriu să se adreseze unui service autorizat de RAR pentru efectuarea acestor modificări.
Apoi, ar fi de preferat să se monteze un motor identic cu cel anterior, adică unul care are același cod motor ca cel menționat în cartea de identitate.
În acest caz, la RAR se verifică doar aspecte legate de montarea noului motor, dacă au fost păstrate elementele pentru reducerea poluării (catalizator, sonda lambda etc.), și se efectuează testul de poluare specific unei inspecții tehnice.
„Dacă se montează un motor diferit, autovehiculul va fi reomologat, iar în cazurile în care noul motor are performanţe mult diferite faţă de cel iniţial (putere mai mare, configuraţie diferită care presupune reamplasarea suporţilor motorului etc.) se efectuează probe specifice în cadrul Laboratorului de încercări pentru securitate rutieră al R.A.R., inclusiv cele legate de stabilirea normei de poluare a vehiculului, în noua configuraţie”, se precizează pe site-ul rarom.ro.
Dacă se montează un motor la mâna a doua identic cu cel original, atunci nu va mai fi necesară omologarea.
Însă, în cazul în care pe mașină se instalează un motor diferit, proprietarul vehiculului va fi obligat să se prezinte la RAR pentru omologare.
Astfel, conform legii, actele necesare pentru omologarea unui motor sunt:
- act identitate deţinător vehicul;
- cerere activitate R.A.R. (cererea se va completa olograf de către solicitant pe propria sa răspundere, va fi semnată în prezenţa angajatului R.A.R. care efectuează prestaţia);
- carte de identitate vehicul;
- adeverinţa din partea atelierului autorizat care a efectuat înlocuirea motorului.
Dacă se schimbă caracteristicile mașinii trebuie reomologare
Conform legii, orice modificare adusă mașinii care se abate de la caracteristicile specificate de producătorul auto în cartea mașinii trebuie să fie omologată.
De exemplu, înlocuirea supapelor motorului nu va fi considerată o modificare ce necesită omologare, atâta timp cât noile componente respectă caracteristicile pieselor vechi.
Însă, în cazul unui chip-tuning, va fi necesară o reomologare. Acest lucru se datorează faptului că în cartea mașinii sunt specificate în mod exact parametrii puterii motorului. Prin creșterea puterii, se vor modifica radical și emisiile poluante.
Prin urmare, este foarte probabil ca odată cu modificarea motorului să fie necesare și modificări la sistemul de filtrare și evacuare. În lipsa acestor ajustări, mașina nu va trece testele ITP din cauza depășirii limitelor de emisii de noxe impuse prin lege.