Legea achizițiilor publice, schimbată la presiunea UE

Văzută ca o piedică în calea absorbției fondurilor UE, legea achizițiilor publice a suferit recent o serie de modificări. Se va reuși astfel creșterea ritmului în care se cheltuiesc banii comunitari?

Modul în care a funcționat procedura achizițiilor publice până acum este, în opinia  reprezentanților Comisiei Europene, una dintre cauzele gradului scăzut al absorbției fondurilor europene.
„Lipsa unor standarde în privința achizițiilor publice face ca sistemul să fie greoi și puțin transparent. Pe de altă parte, procedurile nu sunt clare, iar la proiectele de investiții au ieșit la iveală diverse probleme tehnice“, susține Aura Răducu, coordonator de programe la Direcția Generală pentru Politică Regională a Comisiei Europene.
Vor avea modificările aduse legislației în domeniu vreun impact asupra procesului de accesare și absorbție a fondurilor comunitare? În opinia lui Ilyes Szabolcs, director la PNO Consultants, schimbările privind achizițiile publice nu rezolvă problemele de fond. „Din păcate, rămâne nesoluționată problema ofertelor care câștigă licitații după licitații doar pentru că prețurile sunt mici, nerealiste. În esență, schimbările nu reduc birocrația care prelungește și complică procesul de aprobare a dosarelor de achiziții, a dosarelor de plăți și, nu în ultimul rând, a cererilor de finanțare“, susține reprezentantul firmei de consultanță.
Ghici când vor fi lansate apelurile
Ilyes Szabolcs consideră că este foarte important să se creeze un sistem predictibil în organizarea sesiunilor de finanțare. De exemplu, în prezent, nu se cunoaște ca­lendarul apelurilor care vor fi deschise anul acesta în cadrul Programului Operațional Sectorial Creșterea Competitivității Economice. Pe de altă parte, s-a constatat că, deși unele au­to­rități de management anunță astfel de calendare ale apelurilor de finanțare, acestea nu sunt, de regulă, respectate.
Directorul PNO Consultants consideră că un alt impediment pentru solicitanții acestor fonduri este legat de faptul că nu există termene pentru evaluarea cererilor de plăți sau a dosarelor de achiziții.
„Achizițiile publice angajează resurse multiple, sunt mari consumatoare de timp și generatoare de costuri. De aceea, pentru o implementare de succes, elementele-cheie sunt o strategie guvernamentală coerentă și consistentă pe termen mediu și lung, anticiparea evoluției macroeconomice și sectoriale, mecanisme eficiente de simplificare a birocrației, de filtrare a unor contractanți eligibili solizi, un management modern din partea autorităților“, spune Daniela Nemoianu, partener executiv la KPMG România.
Ea consideră că, din perspectiva contractanților, este importantă trans­parența procedurilor și a dialogului cu autoritățile publice, stabilitatea legislativă și dezvoltarea economică, eficiența procesului competitiv, precum și o selectare avizată a proiectelor pe criterii corecte de oportunitate și eligibilitate. Nemoianu punctează cauzele care au determinat disfuncționalități în procedura achizițiilor publice: durata mare de procesare și selectare/evaluare a proiectelor, resursele de specialitate insuficiente, lipsa unor indicatori consistenți de evaluare și monitorizare, volumul copleșitor de contestații, precum și nesincronizarea între diversele autorități responsabile.