Este haos după legea care a pus pe jar întreaga țară. Transportatorii din România se revoltă. Care sunt nemulțumirile și pe cine vor în funcție? În România sunt aproximativ 8 milioane de proprietari de autovehicule.
Transportorii cer Parlamentului demiterea întregului Consiliu al ASF (Autoritatea de Supraveghere Financiară) şi numirea unui consiliu, condus de senatorul PSD Daniel Zamfir.
„Confederația Operatorilor și Transportatortatorilor Autorizați din România – C.O.T.A.R solicită Parlamentului României destituirea întregului consiliu al Autorității de Supraveghere Financiară și numirea unui nou consiliu sub conducerea unui Președinte care a dovedit că poate proteja consumatorii de practicile abuzive ale firmelor de asigurări din România.
COTAR nu va încheia nicio formă de protest până în momentul destituirii întregului Consiliu al Autorității de Supraveghere Financiară, destituirea persoanelor aflate în conflict de interese din cadrul ASF și numirea unui Președinte al Autorității care are experiență, anvergură și determinarea necesară în disciplinarea piețelor financiar nebancare din România.
COTAR, alături de 7 organizații partenere care fac parte din Grupul Consultativ pentru Protecția Consumatorilor de servicii financiare non-bancare, organizat pe lângă Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), își reafirmă susținerea domnului senator Daniel Zanfir pentru funcția de președinte al Autorității de Supraveghere Financiară, acesta fiind singură persoană cu experiență și rezultate recunoscute în lupta cu abuzurile instituțiilor financiare, având atitudinea pro-consumator absolut necesară pentru reconstruirea încrederii prăbușite în această instituție”, se arată în comunicatul COTAR.
Senatorul Zamfir a reacționat rapid
Reacția senatorului Daniel Zamfir nu a încetat să apară.
„Încrederea atâtor oameni mă onorează din plin”, a scris acesta pe Facebook.
În ceea ce privește organizațiile care cer resetarea completă a ASF, acestea sunt opt la număr.
„Cele 8 organizații care susțîn resetarea completă a activității ASF, în primul rând la nivelul conducerii acesteia pentru că activitatea pe toate cele trei piețe reglementate și supravegheate de către ASF (piață asigurărilor, piață de capital și piață pensiilor private) să se îmbunătățească substanțial, iar încrederea consumatorilor în diversele lor ipostaze (asigurați, investitori de retail, participanți și beneficiari de pensii private) să revină la un nivel care să susțînă creșterea activității pe cele trei piețe sunt următoarele:
APCONS – Asociația Pentru Apărarea Drepturilor și Intereselor Consumatorilor
AURSF – Asociația Utilizatorilor Români de Servicii Financiare
ACLIDER – Asociația Constatatorilor și Lichidatorilor de Daune din Evenimente Rutiere
APRD – Asociația Profesioniștilor în Regularizarea Daunelor
COTAR – Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România
EAI – Asociația Expert Auto Independent
FSAB – Federația Sindicatelor din Asigurări și Bănci
PRBAR – Patronatul Român al Brokerilor de Asigurare-Reasigurare
Toate organizațiile mai sus menționate își reafirmă public sprijinul pentru domnul senator Daniel Zanfir pentru preluarea funcției de Președinte al Autorității de Supraveghere Financiară.
Parlamentul României trebuie să aibă în vedere atunci când numește atât pe Președintele ASF, cât și pe ceilalți membri din consiliul Autorității, faptul că poartă responsabilitatea a 8 milioane de proprietari de autovehicule care ar trebui protejați tocmai de către persoanele numite de către Parlament.
Legea care a declanșat totul
Reacția transportorilor a apărut în contextul propunerii unei modificări privind asigurările RCA.
Pe de o parte, asiguratorii solicită liberalizarea prețul RCA, astfel incat, prețul RCA să poată crește după pofta asiguratorului, fără niciun fel de regulă și fără ca veșnic neputincioasa Autoritate de Supraveghere Financiară să mai poată schița vreun gest împotriva valului de creștere a tarifului RCA care va urma treptat, în următorii 5 ani. Este foarte proabil ca în cazul adoptării de către Parlamentul României a propunerilor UNSAR, prețul mediu al poliței RCA să ajungă în următorii ani la nivelul prețului din țările vest europene, respectiv, la aproximativ 400 de euro/RCA.
Pe de alta parte, asiguratorii vor reducerea costurilor de despăgubire, după propria lor evaluare, fără a ține cont de costurile reale de reparație. Valoarea costurilor de despăgubire după propria lor evaluare este, de fapt, binecunoscuta “regie proprie” – generatoarea de evaziune fiscală și activități neautorizate de reparație.
Din costurile reale de reparație se vor scădea următoarele:
– valoarea TVA și impozitului pe profit aferente serviciilor de reparație, a pieselor de schimb și a materialelor de vopsitorie. Atenție, Ministerul Finanțelor!
– costul unei reparații de calitate, prin nerespectarea soluțiilor tehnice de reparație. Unele piese se înlocuiesc tehnologic, dar asiguratorii le vor reparate pentru că în România e mai ieftin să repari decât să înlocuiești o piesă.