Legea care pune toată România pe jar. Românii sunt pregătiţi să iasă în stradă

romania harta steag

SURSA FOTO: Pixabay

Este scandal total în România. O lege cheie pune pe jar toată ţara, iar românii sunt gata să iasă în stradă pentru a-şi căuta dreptatea. O spun cei din organizaţia COTAR. Transportatorii sunt nemulţumiţi de modificările aduse legii RCA şi se pregătesc de proteste.

România trăieşte periculos. Am intrat în zodia protestelor, deşi ne aflăm în plină pandemie, iar numărul cazurilor de COVID este din ce în ce mai mare.

Legea care îi scoate pe români în stradă

După protestele anti-mască, şi transportatorii vor să iasă în stradă. Sunt nemulţumiţi de modificările la Legea RCA. Transportatorii se pregătesc să protesteze faţă de modificările care vor fi aduse Legii RCA, considerând că acestea vor avantaja companiile de asigurări în detrimentul şoferilor, se arată într-un comunicat al Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR).

„Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) somează Guvernul şi Parlamentul României să se trezească la realitate şi să iasă din capcana întinsă de firmele de asigurări care vor să modifice Legea RCA în favoarea companiilor de asigurări şi în detrimentul celor 8 milioane de şoferi români plătitori de poliţe RCA.

Firmele de asigurări, împreună cu vicepreşedintele ASF, dl. Roşu Cristian, vor să crească preţul RCA din motive uşor de înţeles pentru orice cetăţean al acestei ţări, acest episod fiind unul care a mai avut loc în România, în urmă cu 4 ani.

Multinaţionalele din asigurări vor un profit cât mai mare pe care şoferii români să îl plătească, în mod obligatoriu, prin trei măsuri principale”, se arată în comunicat.

Simultan cu creşterea preţului RCA, spun transportatorii, aceştia doresc să introducă în legislaţie o coplată pentru păgubiţi, prin plafonarea despăgubirilor care vor fi suportate de asigurători la un nivel de referinţă agreat de aceştia şi prin obligarea păgubiţilor să plătească diferenţa dintre valoarea reală a reparaţiei şi suma plafonată ce va fi acordată de asigurator.

„Practic, românii vor fi obligaţi să cumpere o asigurare RCA mai scumpă, dar mult mai proastă decât în prezent, care nu le va permite să acopere integral costurile cu reparaţia autovehiculului, în cazul unui accident.

În condiţiile în care există deja peste 60.000 de litigii împotriva primilor doi asiguratori din piaţă, care refuză în mod sistematic să plătească despăgubirile datorate, introducerea unor astfel de măsuri vădit luate împotriva consumatorilor, respectiv a păgubiţilor, va avea efecte ireparabile pe piaţa locală, strivind drepturile consumatorilor în favoarea intereselor comerciale ale asiguratorilor”, a continuat COTAR.

O primă măsură contestată de transportatori este eliminarea plafonului de cheltuieli administrative de 25% pentru produsul RCA al societăţilor de asigurări, astfel încât asiguratorii să îşi stabilească unilateral şi arbitrar plafonul de cheltuieli pe care îl doresc.

Se va ajunge la situaţia din trecut, când tariful RCA pentru un camion era de 20.000 de lei, o Dacie nouă 7.000 de lei, din care 75% reprezentau cheltuielile administrative ale asiguratorilor, atrage atenţia COTAR.

„A doua măsură se referă la decontarea directă, un mecanism bun la origine, pe care transportatorii îl susţinem dar care pe parcurs a fost pervertit şi deturnat de la obiectivul urmărit, tot la insistenţele societăţilor de asigurări.

Acestea din urmă au reuşit să altereze forma iniţială a mecanismului, creând discriminări de neacceptat în privinţa plăţii despăgubirilor.

Astfel, potrivit proiectului de modificare legislativă în lucru, atunci când societăţile de asigurări trebuie să se deconteze între ele, actul prin care e stabilită despăgubirea are natură de titlu executoriu, iar plata despăgubirii se realizează în mod obligatoriu în 10 zile.

În schimb, când păgubitul RCA are de primit despăgubirea de la o firmă de asigurări, actul de stabilire a despăgubirii nu mai este titlu executoriu, păgubitul fiind obligat să se lupte în instanţă 2-3 ani, până când despăgubirea să fie învestită cu acelaşi titlu executoriu, în cazul fericit în care societatea de asigurări emitentă mai există pe piaţă, la acea dată”, se arată în comunicat.

Mai mult, nicăieri nu este reglementată modalitatea de aplicare a sistemului bonus-malus în cazul decontării directe.

Nimeni nu ştie dacă atunci când se va adresa propriului asigurator pentru plata despăgubirii (în temeiul decontării directe) persoana păgubită nu va fi ulterior tratată ca şi cum ar fi fost chiar ea vinovată de producerea evenimentului, fiind încadrată în altă clasă bonus-malus, aşa cum se întâmplă în cazul asigurărilor CASCO.

„Şi de această dată, sectorul de asigurări din ASF condus de dl. Roşu Cristian a omis să-şi îndeplinească obligaţiile, atribuţiile privind protecţia consumatorilor de asigurări, lăsându-i pe aceştia descoperiţi în faţa unui nou val de abuzuri”, se afirmă în document.

A treia măsură vizează introducerea coplăţii pentru serviciile de reparaţie, la care vor fi obligate persoanele păgubite, deşi sunt nevinovate de producerea accidentului acoperit de o poliţă RCA.

Acest lucru va fi realizat prin plafonarea mascată a costurilor de reparaţie (şi implicit a despăgubirilor) pe care le vor plăti asiguratorii.

„Proiectul de lege aflat în lucru urmăreşte introducerea în legislaţia RCA a unor aşa-zise ‘tarife de referinţă’ ce ar urma să fie aplicate lucrărilor de reparaţie, dar care în realitate vor deveni veritabile plafoane în raport de care asiguratorii vor achita despăgubirea.

Prin urmare, în cazul unui accident, păgubiţii nu vor mai putea recupera integral prejudiciul sau readuce vehiculul avariat la starea de anterioară producerii accidentului, întrucât service-urile auto vor fi în imposibilitate de a efectua reparaţiile, încadrându-se în plafoanele stabilite de asiguratori.

În acest caz, păgubiţii vor fi nevoiţi fie să facă unele compromisuri în privinţa calităţii reparaţiilor, fie să suporte o coplată pentru serviciile de reparaţii”, susţine COTAR.

Acest lucru contravine chiar raţiunii de existenţă a asigurării de răspundere civilă delictuală şi constituie o încălcare a principiului indemnizării potrivit căruia, după readucerea autovehiculului la starea anterioară accidentului, persoana păgubită trebuie să se afle în aceeaşi situaţie financiară în care se afla înaintea producerii evenimentului, consideră transportatorii, spun transportatorii.

„Românii ar trebui să ştie ce se întâmplă în realitate cu banii din RCA plătiţi în mod obligatoriu către firmele de asigurări.

În firmele de asigurări din România există venituri nete de 20.000 euro/lună în timp ce ţara se zbate într-o criză financiară de proporţii istorice.

În acest context, firmele de asigurări vor să plătim un RCA majorat de anul acesta, la fel cum plătim de anul acesta un preţ majorat la electricitate şi gaze, după ce s-a liberalizat preţul energiei.

Aceeaşi formă de liberalizare vor să fie operată de firmele de asigurări,în cazul unei populaţii captive care trebuie să plătească, în mod obligatoriu, un RCA faţă de care statul român nu va mai avea nicio pârghie de control”, a declarat Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR.

Transportatorii au mai arătat că sunt pregătiţi să protesteze în stradă, „până când Guvernul va înţelege situaţia Legii RCA şi până va stopa aceste modificări impuse de asiguratori, în defavoarea consumatorilor”.