Legea nr. 411/2004, din 18/10/2004, privind fondurile de pensii administrate privat

indeplinirea sau omisiunea indeplinirii de catre aceste persoane, cu buna-credinta si fara neglijenta, a oricarui act ori fapt in legatura cu exercitarea, in conditiile legii, a atributiilor de supraveghere. (11) Revocarea Consiliului Comisiei, in totalitate sau individual, se face de autoritatea care l-a numit, pe baza procedurii prevazute la alin. (2) si (3). (12) Durata mandatului de membru al Consiliului Comisiei este de 5 ani, fiecare membru putand fi reinvestit. (13) Presedintele va fi num

indeplinirea sau omisiunea indeplinirii de catre aceste persoane, cu buna-credinta si fara neglijenta, a oricarui act ori fapt in legatura cu exercitarea, in conditiile legii, a atributiilor de supraveghere. (11) Revocarea Consiliului Comisiei, in totalitate sau individual, se face de autoritatea care l-a numit, pe baza procedurii prevazute la alin. (2) si (3). (12) Durata mandatului de membru al Consiliului Comisiei este de 5 ani, fiecare membru putand fi reinvestit. (13) Presedintele va fi numit pentru un mandat de 7 ani. (14) In cazul imposibilitatii definitive de exercitare a mandatului de catre unul dintre membri, comisiile parlamentare mentionate la alin. (3) vor propune persoana care urmeaza sa fie numita de Parlament pentru durata restanta a mandatului. (15) Se considera imposibilitate definitiva de exercitare a mandatului orice imprejurare care creeaza o indisponibilitate cu o durata de 90 de zile consecutive. Art. 152. – (1) Presedintele Comisiei trebuie sa fie cetatean roman si sa aiba onorabilitatea, pregatirea si experienta profesionala necesare pentru a ocupa aceasta functie. (2) Presedintele Comisiei: a) nu poate fi sot si nici ruda pana la gradul al treilea cu Presedintele Romaniei, presedintii Camerelor Parlamentului, membrii Guvernului, guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor si presedintele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare; b) nu poate fi membru in consiliul de administratie al unui administrator sau depozitar; c) nu poate fi actionar al unui administrator sau depozitar; d) nu poate fi membru al unui partid politic; e) nu trebuie sa aiba cazier judiciar. (3) Presedintele Comisiei poate fi revocat numai pentru urmatoarele motive: a) abateri grave de la obligatiile care ii revin; b) condamnare penala; c) incalcarea prevederilor alin. (2) si ale art. 154 alin. (2); d) imposibilitatea definitiva de exercitare a mandatului. Art. 153. – Structura organizatorica a Comisiei si atributiile conducerii si ale personalului de executie se stabilesc prin norme proprii. Art. 154. – (1) Personalul de specialitate al Comisiei trebuie sa aiba o buna pregatire profesionala si experienta in domeniul economic, financiar-contabil, investitii, managementul afacerilor, stiinte actuariale sau juridice. (2) Presedintele, membrii Consiliului Comisiei, precum si personalul de specialitate al Comisiei sunt obligati: a) sa nu accepte nici un fel de plata, post sau functie, sa nu presteze servicii si sa nu detina actiuni la administratori, depozitari sau la persoanele afiliate acestora; b) sa nu detina nici o functie politica eligibila si sa nu candideze pentru o astfel de functie. (3) Presedintele, membrii Consiliului Comisiei, precum si personalul de specialitate al Comisiei sunt obligati, pe intreaga durata a mandatului sau a contractului de munca, sa pastreze stricta confidentialitate a oricarei informatii obtinute in cursul sau ca urmare a exercitarii functiei ori a prerogativelor prevazute prin prezenta lege, precum si pe o perioada de 2 ani de la data incetarii acestora. (4) Fac exceptie de la prevederile alin. (3) situatiile in care informatia este divulgata in exercitiul unei functii sau prerogative in legatura cu activitatea Comisiei sau daca exista o hotarare judecatoreasca in acest sens. (5) In cazul imposibilitatii temporare de exercitare a prerogativelor presedintelui Comisiei, reprezentarea acesteia revine de drept vicepresedintelui. (6) Daca atat presedintele, cat si vicepresedintele Comisiei se afla in imposibilitate de exercitare a prerogativelor, reprezentarea Comisiei va fi asigurata de decanul de varsta dintre cei 3 membri. (7) Consiliul Comisiei delibereaza valabil in prezenta a cel putin 3 dintre membrii sai, incluzand presedintele sau, in absenta acestuia, vicepresedintele. (8) Hotararile sunt adoptate cu votul majoritatii membrilor prezenti, iar in caz de balotaj, votul presedintelui sau, in absenta acestuia, cel al vicepresedintelui este decisiv. (9) Hotararea adoptata este obligatorie pentru toti membrii Consiliului Comisiei, membrii care au votat impotriva si cei absenti putandu-si consemna opinia separata in procesul-verbal al sedintei respective. (10) Membrii Consiliului Comisiei isi exercita mandatul potrivit legii. Ei raspund pentru activitatea lor in mod solidar, cu exceptia situatiei in care au votat impotriva unei hotarari si au consemnat opinia separata in procesul-verbal. (11) Pentru indeplinirea atributiilor sale Comisia adopta norme, avize si decizii, sub semnatura presedintelui, dupa deliberare in sedinte, tinute conform dispozitiilor alin. (7)-(9). (12) Comisia adopta norme care sunt puse in aplicare prin ordin al presedintelui, iar actele individuale sunt deciziile si avizele. Art. 155. – Registrul fondurilor de pensii cuprinde: a) denumirea fondului de pensii; b) sediul, numarul de ordine in registrul comertului, codul unic de inregistrare, precum si lista membrilor consiliului de administratie si ai comitetului de directie, daca este cazul, ale administratorilor, depozitarilor si auditorilor financiari; c) codurile autorizatiilor si avizelor prevazute de prezenta lege; d) alte informatii precizate in normele Comisiei. Art. 156. – (1) Comisia controleaza entitatile implicate, in domeniul de competenta, cel putin o data pe an. (2) Persoanele autorizate de Comisie pentru efectuarea controlului au dreptul: a) de acces in sediile administratorilor sau ale depozitarilor; b) de acces la orice registre, documente, fisiere sau alte evidente; c) sa obtina eliberarea de copii de pe orice registre, documente, fisiere sau alte evidente privind fondurile de pensii; d) sa obtina orice informatii de la membrii organelor statutare de conducere ale persoanelor la care se efectueaza controlul privind activitatile desfasurate in relatia cu fondul de pensii. (3) Persoanele autorizate pentru efectuarea controlului redacteaza un raport pe care il inainteaza Comisiei, iar aceasta instiinteaza persoana controlata despre neregulile constatate, stabileste masurile necesare si aplica sanctiunile corespunzatoare, dupa caz. (4) Persoana controlata poate contesta masurile sau sanctiunile aplicate in baza raportului de control la instanta de contencios administrativ competenta sa solutioneze asemenea cauze, conform legii. Art. 157. – (1) Comisia publica, in termen de 6 luni de la sfarsitul fiecarui an, un raport privind evolutia fondurilor de pensii din anul precedent. (2) Raportul contine date despre sistemul fondurilor de pensii, o prezentare a modului de aplicare a legislatiei in domeniu, o prezentare a activitatilor Comisiei si alte informatii de interes general. Art. 158. – (1) In primii 5 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, Comisia colaboreaza cu un consultant cu experienta internationala in supravegherea si administrarea fondurilor de pensii. (2) Comisia stabileste conditiile si criteriile de selectare a consultantului. Art. 159. – (1) Orice persoana interesata si care se considera vatamata intr-un drept al sau de catre o persoana sau o entitate cu atributii in domeniul reglementat de prezenta lege poate formula o sesizare catre Comisie. (2) Comisia este obligata sa comunice un raspuns petentului, care poate fi contestat la instanta de contencios administrativ competenta sa solutioneze asemenea cauze, in termen de 30 de zile calendaristice de la comunicare. (3) Dupa epuizarea cailor administrative de atac, persoanele prevazute la alin. (1) se pot adresa instantelor judecatoresti competente, potrivit legii. Art. 160. – Comisia are calitate procesuala activa si poate interveni in orice proces impotriva administratorilor, depozitarilor, altor organisme sau persoane care se afla intr-o relatie juridica cu acestia, fie in mod direct, fie in mod indirect, atunci cand o astfel de actiune este necesara in scopul protejarii intereselor participantilor si ale beneficiarilor. rArt. 161. – Comisia participa in calitate de membru sau reprezinta Romania la asociatiile internationale ale autoritatilor de reglementare si supraveghere, la conferintele si intalnirile internationale in domeniul pensiilor administrate privat. rnrnCAPITOLUL XXrn Fondul de garantare a pensiilor rnArt. 162. – (1) Drepturile dobandite de participanti si de beneficiari in cadrul sistemului de pensii administrate privat sunt garantate prin utilizarea Fondului de garantare a pensiilor. rn(2) Organizarea, functionarea si administrarea Fondului de garantare a pensiilor se stabilesc prin lege. rn(3) In cazul neachitarii integrale a drepturilor cuvenite participantilor si beneficiarilor de catre entitatile implicate, diferenta se suporta de catre Fondul de garantare a pensiilor. rn(4) Diferenta prevazuta la alin. (3) se recupereaza de catre Fondul de garantare a pensiilor pe baza unei actiuni in regres indreptate impotriva entitatilor implicate. rnArt. 163. – (1) Fondul de garantare a pensiilor se finanteaza din contributiile administratorilor, precum si din venitul rezultat din investirea acestora. rn(2) Sumele din Fondul de garantare a pensiilor se pot investi in depozite bancare si titluri de stat. rnrnCAPITOLUL XXIrn Raspunderea juridica rnArt. 164. – (1) Incalcarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea civila, contraventionala sau penala, dupa caz. rn(2) Administratorul si auditorul financiar raspund fata de participanti si beneficiari, dupa caz, pentru prejudiciile cauzate prin neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a obligatiilor care le revin, cu exceptia cazurilor de forta majora. rnArt. 165. – (1) Constituie contraventii urmatoarele fapte: rna) nerespectarea unuia dintre termenele prevazute la art. 18 alin. (2), art. 28 alin. (1), art. 38 alin. (4), art. 63 alin. (3), art. 104 alin. (1) lit. c), art. 117 alin. (1), art. 118 alin. (1), art. 119 si art. 137 alin. (3); rnb) nerespectarea prevederilor art. 5 referitoare la egalitatea de tratament a participantilor si beneficiarilor, nerespectarea prevederilor art. 27 referitoare la investirea si instrainarea activelor fondului de pensii de catre administrator, nerespectarea prevederilor art. 61 alin. (2) referitoare la reintregirea capitalului social de catre administrator; rnc) nerespectarea prevederilor art. 65 privind incompatibilitatea membrilor consiliului de administratie si ai comitetului de directie, dupa caz; rnd) nerespectarea obligatiei administratorului de a furniza informatii participantilor si beneficiarilor, prevazuta la art. 116. rn(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza: rna) cele prevazute la lit. a), cu amenda de la 30.000.000 lei la 70.000.000 lei; rnb) cele prevazute la lit. b), cu amenda de la 150.000.000 lei la 200.000.000 lei; rnc) cele prevazute la lit. c) si d), cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei. rn(3) Constatarea contraventiilor se face de persoanele autorizate potrivit prevederilor art. 156 alin. (2). rn(4) Aplicarea sanctiunilor corespunzatoare se face prin decizie a Comisiei, emisa in baza procesului-verbal de constatare a faptelor ce constituie contraventii. rn(5) Procesul-verbal de constatare a contraventiei isi produce efectele de la data comunicarii deciziei prevazute la alin. (4) catre persoana sanctionata. rn(6) Impotriva sanctiunilor aplicate se poate introduce plangere la instanta de contencios administrativ competenta sa solutioneze asemenea cauze, potrivit legii, in termen de 15 zile lucratoare de la comunicare. rn(7) Contravenientul poate achita, in termen de cel mult 48 de ore de la data comunicarii procesului-verbal, jumatate din minimul amenzii prevazute la alin. (2), constatatorul facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal. rnArt. 166. – Fapta persoanei din a carei vina se desfasoara fara autorizatie sau aviz o activitate pentru care prezenta lege prevede obligatia detinerii unei autorizatii sau a unui aviz valabil din partea Comisiei constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 7 ani. rnArt. 167. – Fapta persoanei din vina careia contributia la fondul de pensii nu este virata sau este utilizata in alte scopuri decat prevede prezenta lege constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda. rnArt. 168. – Fapta agentului de marketing de a prezenta cu rea-credinta acte de aderare cu informatii care nu corespund realitatii constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 7 ani. rnArt. 169. – Fapta persoanei de a folosi fara drept sintagma fond de pensii prevazuta la art. 56 alin. (1) constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la un an la 3 ani sau cu amenda. rnArt. 170. – Nerespectarea de catre presedintele, membrii Consiliului Comisiei si personalul de specialitate al Comisiei a prevederilor art. 154 alin. (2) lit. a) constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 4 ani sau cu amenda. rnArt. 171. – Nerespectarea de catre presedintele, membrii Consiliului Comisiei si personalul de specialitate al Comisiei a prevederilor art. 154 alin. (3) referitoare la pastrarea confidentialitatii informatiilor constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la un an la 3 ani sau cu amenda. rnArt. 172. – Cererile participantilor sau ale beneficiarilor indreptate impotriva administratorului, angajatorului sau Comisiei, adresate instantei in a carei raza teritoriala isi are domiciliul reclamantul, sunt scutite de taxa de timbru. rnrnCAPITOLUL XXIIrn Dispozitii tranzitorii si finale rnArt. 173. – Pana la data infiintarii Comisiei, toate atributiile acesteia prevazute de prezenta lege, cu exceptia celor prevazute la art. 175, sunt exercitate de catre departamentul specializat in supravegherea pensiilor ocupationale din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor. rnArt. 174. – (1) La data infiintarii Comisiei, departamentul specializat in supravegherea pensiilor ocupationale din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor va fi preluat de Comisie, salariatii departamentului fiind transferati in functii similare. rn(2) In termen de 30 de zile calendaristice de la infiintarea Comisiei, autoritatile competente repartizeaza Comisiei un sediu corespunzator. rn(3) In primii 3 ani de la infiintare, cheltuielile Comisiei vor fi finantate integral de la bugetul de stat. rn(4) Sumele acordate de la bugetul de stat in conformitate cu prevederile alin. (3) vor fi rambursate de Comisie in urmatorii 3 ani. rn(5) Salarizarea presedintelui, a membrilor Consiliului Comisiei si a personalului de specialitate al Comisiei este similara cu salarizarea practicata de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare si se stabileste prin hotarare a Consiliului Comisiei. rnArt. 175. – (1) In termen de 60 de zile calendaristice de la validarea presedintelui si a membrilor Consiliului Comisiei de catre Parlament, Comisia isi stabileste structura organizatorica, elaboreaza regulamentul de organizare si functionare si incepe angajarea personalului de specialitate. rn(2) In termen de 30 de zile calendaristice de la aprobarea regulamentului de organizare si functionare, Comisia va adopta normele in aplicarea prezentei legi, preluate de la departamentul specializat in supravegherea pensiilor ocupationale din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, cu consultarea Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, Bancii Nationale a Romaniei, Ministerului Finantelor Publice, Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale si a altor institutii competente. rn(3) In termen de 4 luni de la elaborarea normelor de aplicare a prezentei legi, Comisia organizeaza si desfasoara procedurile legale de autorizare. rn(4) In termen de 4 luni de la acordarea autorizatiilor administratorilor, Comisia organizeaza si urmareste desfasurarea si incheierea procedurii de alegere si aderare la fondurile de pensii de catre participanti. rn(5) In termen de 30 de zile calendaristice de la incheierea procedurii de alegere, se repartizeaza din oficiu participantii care nu si-au definit optiunea la fondurile de pensii. rn(6) Incepand cu data de 1 ianuarie 2008, administratorii incep colectarea contributiilor de participanti. rnArt. 176. – In termen de un an de la intrarea in vigoare a prezentei legi, Comisia va adera cu amendamente specifice la Protocolul de colaborare incheiat intre Banca Nationala a Romaniei, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare. rnArt. 177. – Incepand cu data la care un asigurat devine participant la un fond de pensii si plateste contributie, numarul lunar de puncte stabilit pentru acesta, conform Legii nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, se corecteaza cu raportul dintre contributia datorata la sistemul public de pensii si contributia stabilita prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat. rnArt. 178. – Prevederile prezentei legi se completeaza cu: rna) legislatia privind societatile comerciale si concurenta neloiala; rnb) legislatia privind societatea civila particulara; rnc) legislatia privind raporturile de munca; rnd) legislatia privind asigurarile sociale de stat; rne) legislatia privind activitatea bancara; rnf) legislatia privind tranzactionarea valorilor mobiliare; rng) legislatia privind regimul juridic al contraventiilor; rnh) legislatia privind contenciosul administrativ. rnArt. 179. – Toti solicitantii care au depus documentatia de autorizare a constituirii pana la termenul stabilit de Comisie si care au obtinut autorizatie de administrare incep activitatea, inclusiv publicitatea si marketingul, la aceeasi data stabilita prin normele Comisiei. rnArt. 180. – (1) Dupa data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, pot avea calitatea de administrator, in sensul prezentei legi, si institutiile care functioneaza legal ca administrator pe piata fondurilor private de pensii intr-un stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European. rn(2) Dupa data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, sucursalele institutiilor care sunt autorizate sa functioneze ca administratori pe piata fondurilor private de pensii intr-un stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European sunt exceptate de la cerintele de autorizare prevazute de prezenta lege. rnArt. 181. – (1) Dupa data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, sucursalele din Romania ale institutiilor de credit autorizate si supravegheate intr-un stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European sunt exceptate de la cerinta autorizarii de catre Banca Nationala a Romaniei, in conditiile Legii nr. 58/1998 privind activitatea bancara, cu modificarile si completarile ulterioare. rn(2) Dupa data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, sunt exceptate de la cerinta avizarii de catre Comisie sucursalele din Romania ale institutiilor de credit dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, care au fost supuse unei cerinte similare in acel stat. rnArt. 182. – (1) In termen de un an de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, Guvernul elaboreaza proiectul legii privind organizarea, functionarea si administrarea Fondului de garantare a pensiilor. rn(2) In termen de 2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, se reglementeaza, prin lege, modul de autorizare, organizare si functionare a furnizorului de pensii, categoriile de pensii administrate privat, stabilirea si modul de acordare a acestora, precum si competentele Comisiei in aceste domenii. rnArt. 183. – Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 iulie 2006.