Legea nr. 127/2019 privind sistemul public de pensii, publicată pe 9 iulie în Monitorul Oficial, aduce o modificare extrem de importantă modalității în care se stabilește stagiul de cotizare pentru pensie.
Modificarea aduce prejudicii în primul rând angajaților, care pot avea de suferit în urma neglijenței sau chiar a actelor de rea-voință de care poate da dovadă angajatorul
Astfel, actul normativ prevede că vor fi considerate stagiu de cotizare doar perioadele pentru care asiguraţilor li s-au plătit contribuţiile pentru pensii (CAS) în sistemul public. În prezent, perioadele asigurate sunt cele pentru care s-a datorat CAS, chiar dacă unii angajatori nu virează contribuțiile la stat din rea-voință.
Salariații pentru care nu s-a virat contribuția la pensii de către angajator nu vor putea deci fructifica respectivele perioade de neplată la stabilirea pensiei. Pentru ca o perioadă de muncă să fie luată în calcul ca stagiu de cotizare, va fi nevoie de plata efectivă a CAS pentru salariatul respectiv – plată care va rămâne, ca acum, în sarcina angajatorului.
Noua cerință îi transformă practic pe toți angajații în polițiști care trebuie să urmărească periodic dacă angajatorul lor respectă prevederile legale și le virează contribuțiile.
În practică, există numeroase cazuri în care salariații află după multă vreme că angajatorul doar le-a promis că le virează contribuțiile la pensii, lună de lună, așa cum era obligat prin lege, dar nu a făcut-o, de fapt. Atât de târziu, încât uneori situația nu mai poate fi nicicum remediată.
Trebuie precizat însă că modificarea legislativă intră în vigoare abia începând cu 2021.