Legea RCA nu conține toate principiile de funcționare
Industria asigurărilor consideră esențială modificarea Legii RCA. Totuși, este îngrijorată că anumite principii de funcționare și aspecte tehnice destinate să corecteze parțial dezechilibrele existente în piață nu sunt incluse printre amendamentele propuse.
„Industria de asigurări consideră importantă modificarea Legii RCA, o lege care şi-a demonstrat în repetate rânduri neajunsurile, mai ales că s-a suprapus şi cu introducerea de măsuri provizorii, aşa cum este cea de îngheţare a tarifelor RCA. E necesar însă ca această modificare să aducă stabilitate şi o mai bună funcţionare a pieţei RCA, pentru asigurarea unei protecţii corespunzătoare victimelor accidentelor rutiere”, se spune în comunicat.
În lumina acestor aspecte, organizațiile evidențiază că modificările aduse Legii RCA ar trebui să abordeze mai multe probleme.
Acestea includ:
- scăderea frecvenței accidentelor rutiere prin intermediul unor măsuri legislative eficiente
- extinderea gradului de acoperire în asigurare
- gestionarea daunelor medii prin implementarea unor mecanisme de transparență și control
„Revenind la propunerile aflate pe masa Parlamentului, este îngrijorător faptul că anumite principii de funcţionare şi aspecte de ordin tehnic menite să repare măcar în parte o serie din dezechilibrele pieţei, pe care industria le-a semnalat în mod constant în ultimii 5 ani, nu sunt incluse între amendamentele Legii, cu toate că sunt dorite inclusiv de către şoferi. Spre exemplu, propunerea de introducere a unor preţuri de referinţă medii practicate pe piaţă pentru reparaţii şi, respectiv, închiriere de vehicule, cu titlu informativ, neobligatoriu, nu se găseşte în lista modificărilor Legii RCA. O astfel de măsură ar fi similară cu tarifele de primă de referinţă care există la asigurarea RCA”, se arată în comunicatul de presă al Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare Reasigurare din România (UNSAR) şi Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din România (BAAR).
Prețurile de referință pe piaţa de reparaţii auto ar trebui publicate
În plus, conform studiilor efectuate de către IRES în ultimii patru ani pe eșantioane reprezentative la nivel național, românii exprimă un interes clar pentru disponibilitatea unui astfel de instrument.
Acesta ar furniza transparență în procesul de luare a deciziilor informate în legătură cu selectarea unității de reparații.
Astfel, 9 din 10 români sunt de părere că ar fi benefică publicarea anuală, cu caracter informativ, de către o autoritate competentă, a unor prețuri de referință pe piața serviciilor de reparații auto.
De asemenea, aceasta ar fi utilă și în ceea ce privește închirierea autovehiculelor primite ca înlocuitori de către persoanele afectate.
„Mai mult, sub pretextul îmbunătăţirii siguranţei rutiere, în loc să se trateze problema de fond, respectiv frecvenţa foarte mare a accidentelor, în cazul multor şoferi români victime ale accidentelor rutiere este încălcat dreptul de proprietate ocrotit prin Constituţie asupra vehiculelor deţinute, fiindu-le îngrădită posibilitatea de a primi despăgubirile sub formă bănească pentru avariile suferite la aceste vehicule.
În plus, se porneşte de la prezumţia greşită că toţi cei care azi doresc să beneficieze de plata în avans îşi repară vehiculele în service-uri neautorizate.
Încălcarea dreptului de proprietate se manifestă prin faptul că se limitează dreptul proprietarului unui vehicul avariat de a hotărî cu privire la soarta acestuia, mai ales că în viaţa reală se întâlnesc cele mai diverse cazuri în care victimele accidentelor aleg să nu iniţieze reparaţii ale vehiculului afectat, din motive personale. Să nu uităm că există situaţii urgente în care păgubiţii au nevoie imediată de compensaţii financiare pentru a acoperi diverse situaţii şi cheltuieli.
Aceste nevoi subliniază importanţa flexibilităţii şi a accesului la compensaţii adecvate care să acopere o gamă largă de nevoi şi circumstanţe personale, depăşind simpla reparaţie a vehiculului”, precizează organizaţiile.
Șoferii păgubiţi vor fi discriminaţi
Conform comunicatului, în cazul în care noile propuneri legislative devin lege, o parte din persoanele afectate de evenimentele RCA ar trebui să furnizeze în mod obligatoriu dovezi că au efectuat reparațiile la vehiculele lor. Altfel, vor pierde dreptul la despăgubire în bani.
Această condiție nu este valabilă pentru șoferii responsabili de producerea accidentelor sau în cazul în care reparațiile sunt efectuate pe baza unei polițe CASCO sau din alte motive.
Prin urmare, șoferii afectați vor fi tratati in mod inegal în comparație cu alte categorii de șoferi care nu se află în această situație.
„Ne exprimăm însă speranţa că autorităţile vor respecta în continuare dreptul oamenilor de a dispune de despăgubiri aşa cum doresc, evident, cu respectarea legii.
Aceasta înseamnă că măsuri care să elimine sau să diminueze cazurile în care maşinile sunt reparate în unităţi fără autorizaţie sau chiar mai rău ar trebui să cadă în sarcina autorităţilor cu atribuţii în domeniul vehiculelor rutiere, siguranţei rutiere, protecţiei mediului înconjurător şi asigurării calităţii, al prevenirii şi combaterii încălcării normelor rutiere, precum şi a celor cu atribuţii de control şi supraveghere a contribuabililor pentru îndeplinirea obligaţiilor prevăzute de legislaţia fiscală şi nicidecum a societăţilor de asigurări, operatori economici privaţi, care au un obiect de activitate diferit şi clar definit de Legea 237/2015.
O altă propunere are în vedere modificarea principiului de aplicare a „răscumpărării”. O asemenea clauză îi va favoriza în primul rând pe şoferii care produc daune, anulând parţial beneficiile schimbării sistemului bonus-malus propus prin proiectul de lege. O altă prevedere cu risc este introducerea obligativităţii ca asigurătorii să ofere vânzarea poliţelor RCA în rate, inclusiv în rate lunare – aşa cum apare expres menţionat în proiectul de modificare a legii”, se spune în comunicat.
Accentuarea presiunii asupra FNP-ului
Conform informațiilor prezentate, posibilitatea rezilierii poliței RCA de către asigurător numai după o anumită perioadă de neplată a ratelor ar putea încuraja clienții cu intenții rele sau cu o situație financiară precară să nu achite în special ultimele rate și să circule fără asigurare. Acest lucru ar putea duce la producere de accidente.
Organizațiile afirmă că această situație va amplifica presiunea asupra Fondului Național de Protecție (FNP. Acest fond alimentat din primele plătite de asigurații RCA cinstiți.
Din acest fond care se acoperă inclusiv daunele provocate de cei neasigurați. Așa s-a întâmplat și în cazul în tragicul accident de la 2 Mai din augustul anului trecut.
„Aşa cum am arătat în numeroase rânduri, industria de asigurări RCA înţelege nevoia de sprijinire a şoferilor români, motiv pentru care ideea de rate este deja menţionată în actuala lege, însă numărul acestora şi detaliile operaţionale ar trebui convenite de comun acord, respectând principiul libertăţii contractuale, între asigurat şi asigurătorul RCA, permiţând acestuia din urmă, pe baza analizei de risc, să poată evalua solicitarea şi să aibă în vedere bonitatea financiară a clientului pe care, practic, îl creditează.
Nu în cele din urmă: suspendarea poliţelor RCA. Noua Directivă privind Asigurările Auto oferă posibilitatea statelor membre de a introduce în legislaţia internă o astfel de posibilitate. Cu toate acestea, posibilitatea de a solicita, nemotivat, suspendări multiple ale poliţei de asigurare va crea condiţii propice pentru comportamente abuzive, favorizându-se, astfel, eludarea obligaţiei de asigurare prin această potenţială prevedere.
Prin urmare şi această măsură care se regăseşte în proiectul de lege poate conduce la o scădere a gradului de cuprindere în asigurare, inducând un element de risc atât pentru asiguraţii oneşti, cât, mai ales, pentru terţii păgubiţi – principalele persoane care ar trebui să se bucure de protecţie în cazul unor accidente de vehicule. Şi în acest caz, consecinţa ar putea fi creşterea presiunii asupra FNP, fond alimentat din primele de asigurare plătite de asiguraţii RCA de bună-credinţă”, se menţionează în comunicat.